چاپ کد خبر: 6814
14 اردیبهشت 1398
شهر شیراز به عنوان یک کلان شهر از جمله شهرهای مهاجرپذیر ایران است

شیراز، نام دیگر همه ما /شیراز متعلق به همه ساکنان و شهروندان و شهرنشینان آن است

n83301707 73005410

در این نوشتار به قلم سید محی الدین حسینی ارسنجانی آمده است : شهر شیراز به عنوان یک کلان شهر از جمله شهرهای مهاجرپذیر ایران است.
این سرعت مهاجرت در سال های اخیر چشمگیر و قابل توجه بوده است. در شهر شیراز گروه ها،دسته جات و قومیت های فراوانی از دیرباز سکونت داشته و در کنار هم با صلح و به صورتی مسالمت آمیز زندگی کرده‌اند.
اقوام لر، ترک، کرد، عرب ،بلوچ، فارس و بسیاری دیگر از قومیت ها به همراه بسیاری دیگر از پیروان مذاهب همچون مسیحیت، کلیمیان، زرتشتیان، اهل سنت و شیعیان ‌ سالها بلکه قرن‌ها در کنار هم بوده اند و به حمدالله به واسطه فرهنگ بالای مردم شیراز هیچ گونه مشکلی در این زمینه نبوده و ان شاالله من بعد هم نخواهد بود.
طرح وبیان سخنان تفرقه آمیز که به نوعی موجبات رنجش خاطر پیروان یک مذهب یا علاقمندان به یک قومیت را فراهم کند از هر نظر و در هر زمان محکوم است.
از این جهت مسئولان عالی استان فارس و شهرستان شیراز باید تمام سعی و توان خود را در ایجاد وحدت و پرهیز از تفرقه به کاربسته و به نوعی بانی و باعث همراهی، اتحاد ،همدلی و هم افزایی عمومی گردند.
اینکه فردی در یک جایگاه مدیریتی خود انحصارطلبانه بخواهد سکونت خود در شیراز را خاص خود بداند یا به نوعی برتری خود به دیگران را به رخ بکشد نه تنها کاری بسیار عبث و بیهوده انجام میدهد بلکه سخنانی به تمام معنا نابخردانه و خارج از عقل و منطق است.
شیراز شهری است که متعلق به همه ساکنان و شهروندان و شهرنشینان آن است و این شهرِ با فرهنگ و صاحب تمدن را ساکنان آن امروزه به چنین درجه از رشد واعتلا و شهرت رسانده اند.
قطعاً اگر نبودند اقوامی از قومیت های مختلف ایرانی در سده های اخیر، این شهر به خودی خود اینگونه شکل نمی‌گرفت. امروز عمران و آبادانی کشور و کلانشهرها مدیون تلاش ها و زحمات همگانی کسانی است که دل در گرو شهر و استان و کشور خود نهاده اند و چه خوب است که برنامه هایی برای تقویت و بهسازی افکار عمومی و همچنین اتحاد و وحدت بین مذاهب و اقوام در هر جا و هر زمانی صورت پذیرد تا رنگ و بوی اختلاف از شهر و محل زندگیمان رخت بر بندد.
چند روز پیش همایشی جالب و جذاب توسط دانشجومعلمان و مسئولان دانشگاه فرهنگیان استان فارس در واحد دانشگاهی سلمان فارسی درشیراز انجام شد وبسیاری از عزیزان دانشجو معلم که هر کدامشان از علاقه‌مندان یک نوع از قومیتهای ساکن درشیراز و فارس بودند دست در دست هم داده و برنامه‌ای مفصل و جذاب را با عنوان ‘همایش قومیت ها ‘به اجرا در آوردند که نفس حضور چهره های شاخص ونمایندگانی از هر قوم باعث جذابیت و لذت بخشی این همایش شد.
امروز با تعاون ،همکاری ،همراهی و همگامی می‌توان همه امور کشور را به پیش برد. داشتن تعصبات بی جا و بی معنا درباره یک شخص، یک گروه، یک جریان یک قوم و یک تفکر خاص همواره مردود و محکوم است لذا همه ما وظیفه داریم در راستای تحقق اهداف عالیه کشور عزیزمان ایران و اجرای مبانی دین مقدس اسلام که همانا برتری افراد به واسطه تقوا و ارزش هایی است که آنها به آن پایبندند همه سعی و تلاش خود را در راستای توسعه انسانی به کار ببندیم و از بروز هر گونه حادثه،واقعه یاسخنان تفرقه انگیز بپرهیزیم.
باید هرگونه اظهار نظر در چارچوب های قانونی با رعایت حقوق فردی و اجتماعی افراد صورت پذیرد خصوصا اگراین اظهارنظرات ودیدگاهها ازجایگاههای مهم وتریبونهای خاصی ازسوی افرادی باشد که مردم به آنها اعتمادکرده اند.
امید آنکه شیراز این جاودان شهر ایرانی همچون گذشته با حضور همه اقوام و پیروان همه مذاهب بتواند باردیگرجایگاه اصلی خود را در میان سایر کلانشهرها باز یابد.
منبع : روزنامه تماشا

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار