چاپ کد خبر: 34217
28 مرداد 1399

ضرورت مراقبت از بیماران مبتلا به فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی در اپیدمی کووید ۱۹

کرونا در ایران 3

ضرورت مراقبت بیماران مبتلا به فشارخون بالا و بیماری های قلبی عروقی در اپیدمی کووید ۱۹ را جدی بگیریم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد: افراد دارای عوامل خطر یا بیماری های زمینه ای مانند فشارخون بالا، دیابت و بیماری های قلبی عروقی، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند.

به گزارش اول فارس، دکتر «عبدالرسول همتی» افزود: آمارها نشان می دهد حدود ۵۰ درصد افراد بستری شده، دست کم دارای یک بیماری مزمن هستند، همچنین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در افراد دارای عامل زمینه ای بالاتر است.

او میزان مرگ و میر پس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیماران قلبی عروقی را حدود ۱۰ و نیم درصد اعلام کرد و افزود: این در حالیست که در افراد بدون بیماری زمینه ای حدود ۲ درصد است.

دکتر همتی ادامه داد: بیماری های ویروسی از جمله کووید ۱۹ وضعیت بیماری های قلبی عروقی را از کنترل خارج می کنند، چرا که باعث التهاب عمومی بدن و افزایش نیاز متابولیک آن می شود، این امر می تواند در بیماران تحت کنترل نیز اتفاق بیافتد، علاوه بر این جدا شدن پلاک های ناپایدار عروقی طی ابتلا به این بیماری، منجر به نارسایی قلبی و سکته قلبی می شود، از این رو مراقبت بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر آنها مثل دیابت و فشار خون بالا در این بحران بسیار حایز اهمیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: ارائه دهندگان خدمت در مراکز تابعه دانشگاه، پیگیری فعال این بیماران برای دریافت خدمت مراقبت را انجام می دهند و در این میان اولویت با بیماران سالمند و افراد دارای چند بیماری زمینه ای است.

دکتر همتی ادامه داد: در این زمینه دعوت برای دریافت خدمات به صورت تلفنی و ارائه خدمات به صورت حضوری با رعایت فاصله زمانی مناسب دست کم با فاصله پانزده دقیقه برای جلوگیری از تجمع افراد در محل پایگاه سلامت، خانه بهداشت و پایگاه پزشک خانواده انجام می گیرد.

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: بهورزان و مراقبان سلامت با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی و فاصله گذاری فیزیکی علاوه بر مراقبت مربوط به بیماری قلبی عروقی و فشارخون بالا، خدمت غربالگری کووید ۱۹ را نیز ارائه داده و اصول خودمراقبتی را به بیماران آموزش می دهند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار