طرز تهیه خورشت فسنجان غذای محبوب ایرانی ها

این یکی از غذاهای باستانی ایرانی “خورشت فسنجان” است که به دوره ساسانیان باز می گردد. به عنوان بخشی از یک رسم، خورشت فسنجان در مراسم های نوروزی برای جشن گرفتن پایان زمستان و آغاز بهار طبخ می شد. این خورش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در سراسر ایران پخته می شود، اما در اصل از استان مازندران واقع در شمال کشور است. در این مقاله محبوب ترین غذای ایرانی “طرز تهیه خورشت فسنجان” را در اختیارتان قرار داده ایم با ما همراه باشید.

در فصول شکار، پاییز و زمستان، مردم مناطق شمالی ایران گاهی از گوشت پرندگان شکاری مانند اردک یا غاز برای این غذا استفاده می کنند. در مواقع دیگر و همچنین معمولاً از مرغ یا بوقلمون استفاده می شود. مردم خورشت فسنجان را بیشتر در فصول سرد سال ترجیح می دهند.

مواد لازم خورشت فسنجان

  • ران مرغ یا گوشت گوساله ۵۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ، ریز خرد شده ۱ عدد
  • گردو ۴۰۰ گرم
  • آرد (برای غلیظ شدن خورش) ۱ ق غ
  • انار (ترش، شیرین یا ترش شیرین ؛ به سلیقه شما) ۱ فنجان
  • شکر (اختیاری) ۳ ق غ
  • روغن پخت و پز
  • پودر زردچوبه ۱ ق غ
  • نمک به میزان لازم

غذای ایرانی فسنجان، خورشت فسنجان

طرز تهیه خورشت فسنجان

پیازهای خرد شده را با دو قاشق غذاخوری روغن روی حرارت متوسط ​​سرخ کنید تا کمی طلایی شوند. پودر زردچوبه را اضافه کنید و فقط چند دقیقه دیگر هم بزنید. مرغ را اضافه کرده و گرم کنید تا تکه های گوشت از هر طرف قهوه ای طلایی شوند. سپس آنها را کنار بگذارید. می توانید مرغ را به قطعات متوسط ​​برش دهید. در صورت تمایل می توانید به جای آن از استخوان موجود در مرغ استفاده کنید. اگر می خواهید مرغ را جایگزین گوشت گوساله کنید، دیگر نیازی به سرخ کردن پیازها نیست. گوشت گوساله، پیاز، پودر زردچوبه و نمک (به سلیقه شما) را کاملا مخلوط کنید. سپس، توپ های گوشتی را با اندازه متوسط ​​درست کنید، آنها را تا رنگ قهوه ای سرخ کنید و آنها را کنار بگذارید.

آرد را در قابلمه ای روی حرارت کم قرار دهید تا کمی قهوه ای شود. آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

گردوهای برشته شده را ریز خرد شده در یک پردازنده مواد غذایی قرار دهید. می توانید گردو را با پسته یا بادام جایگزین کنید. حدود ۳ فنجان آب سرد را به تدریج به آرد خمیر شده اضافه کنید و همزمان هم بزنید. به این ترتیب از تشکیل توده جلوگیری می کنید.

نکات ضروری هنگام تهیه خورشت

گردوهای برشته شده خرد شده را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید و آن را به جوش بیاورید. در ضمن، مخلوط را مرتباً هم بزنید و مواظب باشید تا جوش نیاید. توپ های آماده مرغ یا گوشت را اضافه کنید و کمی هم بزنید. سپس بگذارید خورش را به مدت ۲ ساعت در حرارت کم خوب بپزد. تقریباً هر ۳۰ دقیقه یکبار هم بزنید تا از چسباندن مخلوط به کف قابلمه جلوگیری شود.

درب آن را شل کنید تا از جوش خوردن جلوگیری شود. بهتر است این غذای ایرانی را به آرامی روی حرارت کم بپزید تا گردوها روغن آنها را بدهند. این تنها روغن مورد نیاز این غذا است. ۱۰.۲۰ دقیقه آخر، ملاس انار، شکر و نمک (به مزه) اضافه کنید. چند دقیقه هم بزنید و سپس بگذارید تا بجوشد. می توانید شکر را با شربت نخل یا انگور جایگزین کنید.

ملس کردن خورشت “غذای ایرانی”

اضافه کردن شکر یا مقدار آن بستگی به میزان ترش یا شیرین بودن شما ترجیح می دهد که خورشت فسنجان باشد. بنابراین، آن را با سلیقه تنظیم کنید. در صورت تمایل می توانید مقدار ملس انار نیز کاهش یا افزایش یابد.

به خورش نگاهی بیندازید. اگر به اندازه سس اسپاگتی غلیظ باشد، گوشت آن حساس است و می توانید یک لایه نازک از روغن را که در بالا شناور است ببینید، غذای شما آماده سرو است.

اگر گوشت لطیف است اما مخلوط آن ضخامت مورد نظر را ندارد، گوشت را از خورش خارج کرده و سپس گرم کردن چند دقیقه دیگر را ادامه دهید. قبل از سرو، می توانید گوشت را دوباره اضافه کنید.

محبوب ترین غذای ایرانی

این غذای ایرانی با برنج سرو می شود. خورش را درون یک کاسه بریزید و در صورت وجود آن را با دانه های انار چاشنی بزنید. سبزیجات رومیزی و سالاد سبز رایج تر است که در کنار این غذای ایرانی است. و برای نوشیدن، دوغ (نوشیدنی ماست ایرانی) می تواند بهترین گزینه باشد.

این غذای سنتی ایرانی طرفداران زیادی دارد اما به طور خاص، در صورت داشتن دندان شیرین می تواند یکی از گزینه های شما باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار