به گزارش اول فارس، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، درباره جزییات سفر خود به چین بیان کرد: چین یکی از  مهمترین شرکای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بوده و از اعضای باقی مانده در برجام است. بنابراین مهم است که در مرحله جدید مشورت های نزدیکی با طرف چینی داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای حقوقش در برجام طبق بند ۳۶ و همچنین در مورد روابط دو جانبه و مسایل بسیار خطرناکی که در حال حاضر در  منطقه ما در جریان است، گفت و گو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به هر حال فرصت بسیار خوبی بود که بعد از سفر به ژاپن توقفی هم در چین داشته و با دوستان چینی خود گفت و گو داشته باشم.

ظریف در پاسخ به این سوال که نتیجه سفر به سه کشور برای نجات برجام چه بوده است، گفت: بیشتر مذاکرات انجام شده برای اعلام شرایط و مشورت بوده و نجات برجام وظیفه جامعه بین المللی است.

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: اگر جامعه بین المللی احساس کند که برجام یک دستاورد مهم است؛ باید همانند ایران برای حفظ آن اقدام عملی انجام دهد.

وی تاکید کرد:  اقدام جامعه بین المللی تاکنون بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه بوده و تاکنون اقدام عملی نشان داده نشده، در حالی که اقدام عملی کاملا مشخص است. لازم است روسیه و چین که دوستان ما در برجام  هستند و تمایل دارند که این توافق حفظ شود با اقدام عملی منافع اقتصادی مردم ایران را حفظ کنند.