چاپ کد خبر: 28207
30 اردیبهشت 1399

علی لاریجانی:این دوره در بررسی صلاحیت‌ها بی‌دقتی شد/ دولت روحانی از دولت‌های قبلی قوانین را بهتر رعایت کرد/ به دانشگاه باز می‌گردم

رئیس مجلس گفت: مجلس دهم ۶۲ درصد آراء مردم را داشت و از قدرت مردمی و پشتوانه خوبی برخوردار بود که شاید این در طول ادوار تاریخ انقلاب کم سابقه بود، بنابراین مجلس وقتی از پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار باشد، نماینده واقعی‌تر مردم است.

به گزارش اول فارس ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در گفت‌وگوی ویژه‌ خبری در سخنانی پیرامون تشریح عملکرد دهمین دوره مجلس، گفت: یکی از نکاتی که به نظر من در این دوره همزمان شد مطرح شدن نظریه «گام دوم» بود که رهبری معظم فرمودند و مجلس در این زمینه یک تلاش خوبی داشت.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مجلس پایگاه اصلی دموکراسی است و هرچه پشتوانه مردمی آن قوی‌تر باشد، مجلس به این دلیل که نماینده مردم است، از قدرت بیشتری برخوردار است. مجلس دهم ۶۲ درصد آراء مردم را داشت و از قدرت مردمی و پشتوانه خوبی برخوردار بود که شاید این در طول ادوار تاریخ انقلاب کم سابقه بود، بنابراین مجلس وقتی از پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار باشد، نماینده واقعی‌تر مردم است.

لاریجانی افزود: نکته دیگر این که به ترکیب مجلس نگاه کنیم، در این دوره از مجلس از ۲۹۰ نفر، ۱۰۳ نفر سابقه جانبازی و ایثارگری دارند و ۱۶ نفر فرزند شهید هستند، یعنی این مجلس با انقلاب پیوند خیلی قوی‌ای دارد. همچنین از نظر سابقه اجرایی ۸۰ درصد مجلس فعلی سابقه اجرایی دارند که این به پیش‌برد امور و فهم بهتر و دقیق‌تر از مشکلات مردم کمک می‌کند.

علی لاریجانی از قرنطینه خارج شد +عکس- اخبار سیاسی - اخبار تسنیم ...

وی در ادامه بیان داشت: در مجلس دهم ۴ نفر سابقه وزارت، ۴ نفر سابقه استانداری، ۱۱ نفر سابقه فرمانداری داشتند، همچنین ۱۶۷ نفر مدرک دکترا داشتند و ۸۰ نفر از نمایندگان به تدریس دانشگاهی اشتغال داشتند و این کارآمدی افراد را می‌رساند که می‌توانستند خوب تصمیم بگیرند بنابراین ظرفیت خوبی در این مجلس وجود داشت.

رییس مجلس دهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاداتی که از مجلس مطرح می‌شود، تاکید کرد: گاهی مطالبی مطرح می‌شود اما باید دید که مجلس در چه شرایطی کار کرد، از یکسو کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشارهای خارجی مواجه بود و از سوی دیگر در مساله گام دوم، مجلس به این توجه کرد که رهبری معظم حضور جوانان و متخصصان را دنبال می‌کردند و لذا مجلس باید حضور آن‌ها را تسهیل کند.

وی ادامه داد: ما در مجلس یک قانون تصویب کردیم که بازنشستگان نتوانند به حضور خود در کرسی‌های مدیریتی ادامه دهند و بخش‌های اجرایی مجبور به استفاده از جوانان شوند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به حمایت‌های قابل توجه مجلس دهم از شرکت‌های دانش ‌نیان، گفت: هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم شرکت‌های دانش بنیان را مورد حمایت قرار نداد، این مجلس مبلغ قابل توجهی را از صندوق توسعه برای این شرکت‌ها اختصاص داد.

وی افزود: امروز که می‌بینید در بخش کرونا تعداد زیادی از این دانشمندان در حال کار و تلاش هستند نشان می‌دهد که از قبل برای آن فکر شده و ما بودجه مناسبی را اختصاص دادیم و حتی موانع را هم برداشتیم چراکه این‌ها جوان هستند و برای آن ‌ا سخت بود که بتوانند مستقیم برای دریافت بودجه از صندوق توسعه عمل کنند.

رییس مجلس در ادامه بیان داشت: یکی از مسائل مهم ایجاد فضای کسب و کار برای آن‌ها و رفع موانع تولید است، واقعا کشور ما از نظر مقررات دیوانی خیلی دچار مشکل است و کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید کفش آهنی بپوشد و از این وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود، در همین راستا مجلس طرحی تصویب کرد به عنوان پنجره واحد تا سازوکارها کاهش پیدا کند، در همین جهت ما یک کمیسیون ویژه ایجاد کردیم و موانع را برداشتیم.

وی افزود: ما همچنین شرایط را برای ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند، سخت و جلوگیری کردیم، از سوی دیگر قانون حمایت از صنابع پایین دستی نفت با استفاده از منابع مردمی را تصویب کردیم که هرکسی با هر منابعی که دارد بتواند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگو به حمایت از سازمان انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر را تصویب کردیم به نوعی که بخش خصوصی بتواند در این حوزه دخالت کند، همچنین قانون تاسیس و اداره مدارس و آموزش و پرورش غیردولتی را تصویب کردیم که چه حمایت‌هایی از سوی دولت صورت گیرد تا این بخش راه بیفتد. یکی دیگر از نکاتی که خوشحال‌کننده بود قانون حمایت از ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و عشایر بود، خب مشکل اصلی در مهاجرت از روستاها، اشتغال است و خب امکان‌های مختلفی برای اشتغال در روستاها فراهم کردیم و بودجه مناسبی هم تخصیص یافت و اکنون با طرح‌های صنعتی، گردشگری و یا سیستم‌های گلخانه‌ای در حال اجرا است.

وی ادامه داد: هرم تخصصی در کشور ما هرم خوبی نیست، تعداد زیادی مهندس داریم و تکنسین نداریم و این قانون که برای اصلاح این امر تصویب شد به خوبی و به موقع بود، قانون رفع موانع تولید را قبلا داشتیم که اشکلاتی داشت و این را اصلاح و تصویب کردیم، یکی دیگر از مشکلات بزرگ کشور پسماندها بود که در شمال و جنوب به معضل تبدیل شده است و ما قانونی تصویب کردیم که اجازه می‌داد بخش خصوصی بیاید و این بخش را ساماندهی کند.

وی در ادامه بیان داشت: قانون ارزش افزوده یک قانون بسیار مهم است، همچنین قانون صندوق‌های مکانیزه اکنون که کرونا آمده و خریدهای رو در رو سخت شده است، به کمک آمد، همچنین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشکلاتی داشت و بازنگری شد.

لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان داشت: قانون بخشودگی جرائم وام‌ها را مصوب کردیم تا چندین میلیون نفر از مردم که وام‌های خرد دارند و نتوانستند پرداخت کنند، مقرر شد جرائم آن‌ها بخشیده شود تا مهلتی ایجاد شود و مردم بتوانند پرداخت کنند. همچنین قانون اصلاح چک که در این خصوص هم چند میلیون نفر مشکل داشتند را اصلاح کردیم، مساله دیگر موسسات مالی اعتباری بود که حتی برای دولت مشکل به وجود آمد اما در نهایت مشکل مردم حل شد.

لاریجانی درباره موانع بر سر راه نظارت بر قوانین و شفافیت آرا بیان کرد: باید مشاهده کنیم مجلس در باب نظارت چه کرده است، به خاطر دارم در مجلس هشتم رهبری درباره نظارت فرمودند عنصر نظارت و تعامل با قوای دیگر بخش تفکیک ناپذیر است.

وی ادامه داد: گاهی بعضی اشخاص فکر می‌کنند نظارت یقه دولت و قوه قضائیه را گرفتن است‌.

رئیس مجلس گفت: امروز کرونا در کشور است همه باید باهم کمک کنند همان طور که رهبری فرمودند باید تعامل داشته باشیم تا گره‌ای از کار مردم باز کنیم.

وی ادامه داد: مجلس تمام مذاکراتش زنده پخش می‌شود در کمیسیون‌‌ها به روی خبرنگارها باز است فقط رای نمایندگان طبق آیین نامه مشکوف است. آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان مذاکراتش زنده پخش می‌شود؟ آیا مذاکرات داخل قوه قضاییه پخش می‌شود؟

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در حکومت نمی‌توانیم یک بام و دو هوا باشیم بقیقه دستگاه‌ها در خفا کار می‌کنند اما مجلس باید شفاف باشد. حالا چرا بعضی نمایندگان مخالف هستند؟ یک نماینده از شهر کوچک می‌آید می‌خواهد رایی به نفع ملت و کشور دهد اما کانون‌های قدرت به او فشار می‌آورند.

وی افزود گفت: راه حل چیست؟ انتخابات از جزیی کلی‌تر برگزار شود احزاب بیایند و سینه سپر کنند.

لاریجانی گفت: بحث نظارت هم همین است ۱۰ هزار تذکر به رئیس‌جمهور داده شد، ۳هزار سوال از وزرا مطرح شد، ۵ سوال از رئیس ‌مهور پرسیده شد‌، ۵۳ جلسه غیر علنی داشتیم که از آمدن داعش به اهواز بود تا مسائل اقتصادی، ۶ استیضاح مطرح شد که بعضی از آن‌ها رای آورد؛ این نظارت نیست پس چیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اصل ۹۰ این دوره از بهترین‌ها بود که ۱۳ گزارش داد.

به گفته وی دولت روحانی از دولت‌های قبلی قوانین را بهتر رعایت کرد.

وی ادامه داد: موسسات بی‌اعتباری وقتی به وجود آمد چند میلیون پرونده را دیوان محاسبات حل کرد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مجلس دهم بیان محترمانه در باب نظارت داشت، در این مجلس ۵ سوال از رئیس جمهور پرسید.

وی درباره نقد دولت به دیوان محاسبات گفت: دیوان کار حرفه‌ای خودش را انجام داد در تفریق بودجه درست عمل کرد و دولت باید صبور تر عمل می‌کرد. دیوان قبل از انتشار گزارش را به من و سایر قوا دادند اتفاقا آقای روحانی دستور خوبی دادند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این کار مربوط به دولت نیست، چرا که دولت ارز را تخصیص داد اما بخش خصوصی درست کار انجام نداد‌. معتقدم دیوان کار حرفه ای خودش را انجام داد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درخصوص مسائل و حاشیه‌های تصویب قانون انتخابات و اظهارنظر دبیر شورای نگهبان، گفت: من برای آقای جنتی احترام قائل هستم و شأن ایشان را اجل از این موارد می‌دانم نسبت به اینکه در جزییات دخالت داشته باشند، اما فکر می‌کنم مساله این بوده که در هر مجلسی یک نکته یا تغییری در قانون انتخابات ایجاد می‌شد، ما گفتیم که یک بار بر اساس سیاست‌های کلی نظام یک قانون انتخابات بنویسیم و حتی یکی از دوستانی که قبلا نماینده بودند و اکنون عضو شورای نگهبان هستند یکی از مبدعان این قضیه بود.

وی ادامه داد: من یک جلسه‌ای گذاشتم و گفتیم که چنین هدفی داریم و در این راستا هم مطالعات وسیعی داشتیم و مجالس مختلف را در دنیا بررسی کردیم تا در پایان به یک مدل انتخابات تناسبی رسیدیم یعنی هم نقش افراد در یک شهر کوچک باید لحاظ شود و هم به آن‌ها وجهه‌ای بیشتر داده شود، مثلا گفتیم در یک شهر هر فرد باید هم ۱۵ درصد از رای شهرستان را داشته باشد و هم رای استان را بیاورد و این هم برای این بود که شأن نماینده را بیشتر کنیم، چون می‌گفتند که نمایندگان وقتی متکی به آرای یک شهر هستند، به دنبال پروژه و طرح برای همان شهر خواهند رفت و وظایف دیگر شاید کمرنگ شود.

لاریجانی در ادامه افزود: نکته دیگر اینکه با تناسبی شدن میان لیست‌ها همه در انتخابات احساس مشارکت می‌کنند، من خودم به آقای جنتی گفتم و ایشان هم قبول داشتند بر اساس این انتخابات شکل کار تغییر می‌کرد و از یک حوزه خرد به یک حوزه بالاتر آمد. روی این قانون دو سال کار کردیم و یک مرتبه دیدیم شورای نگهبان اصل موضوع تناسبی را بهم زد، خب در این قسمت مجلس حق داشت ناراحت شود. البته قسمت شفافیت مالی را با اصرار شورای نگهبان تصویب کردیم، همین مجلس قسمت شفافیت مالی را تصویب کرد حتی نظر شورای نگهبان به کمیسیون رفت و تایید شد اما در صحن وقتی مطرح شد مجلس رای نداد، به نظر این بگو مگوها به انتخابات اخیر و ردصلاحیت ها ربط دارد.

وی افزود: به نظر من باید شأن شورای نگهبان رعایت شود اما به مجلس هم باید حرمت گذاشته شود چرا که مجلس یکی از اجزای حکومت ولایی است و کسی که خود را ولایتمدار می‌داند، نباید به مجلس بی‌حرمتی و اهانت کند، این که آقا فرمودند مجلس ریل‌گذار است و یا آن فرمایش که فرمودند کسی اگر فرمان پلیس را زیر پا بگذارد خلاف شرع است، این‌ها یعنی حکومت ولایی و چطور می‌شود کسی خود را ولایتمدار بداند اما به مجلسی که یکی از اجزای حکومت ولایی است، توهین کند. اما این مشاجره‌های اخیر به دلیل تایید صلاحیت‌ها بود و من ضمن این که فکر می‌کنم شورای نگهبان فصل الخطاب است اما یک نقدی هم دارم که در خصوص صلاحیت‌ها یک جاهایی بی‌دقتی شد. مثلا اگر ما درخصوص حقوقدان‌های شورای نگهبان این کار را می‌کردیم و بعد می‌گفتیم فساد دارند، خوب بود؟ به نظرم باید عبور کنیم از این شرایط و به بحث‌ها خاتمه دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد در حوزه انتخابیه‌اش گفت: موارد زیادی از مشکلات مردم در حوزه انتخابیه به خاطر بیکاری بود و تا آنجا که ممکن بود کمک کردیم، بخشی هم از مراجعات به دلیل تولید بود، خب اطلاع دارید که قم یک بخش صنعتی و تولیدی هم دارد و ما تا جایی که نیاز بود کمک کنیم و تا آنجا که می‌توانستیم، کمک کردیم.

لاریجانی که با پایان مجلس دهم دوره نمایندگی او نیز  به پایان خواهد رسید، در پاسخ به سوالی پیرامون آینده کاری خود، اظهار داشت: خانه اصلی ما دانشگاه است و برحسب ضرورتی یک روز آمدیم و وظیفه خود می‌دانیم به انقلاب خدمت کنیم که البته من از این دوره حضور در مجلس درس‌های زیادی آموختم و تلاش کردیم مشکلات مردم را رفع کنیم، ولی خانه اصلی ما دانشگاه است و برای تدریس به دانشگاه باز می‌گردم.

وی همچنین درخصوص به تن کردن لباس پاسداری از سوی نمایندگان به صورت یکپارچه، ابراز داشت: من قطر بودم و زمانی که سوار هواپیما می‌شدیم به ما گفتند که آمریکا چنین تصمیم نااهلانه‌ای گرفته و سپاه پاسداران را به تروریسم متهم کرده است، در راه به ذهنم رسید که به آمریکا این پیام را بدهیم که اگر سپاه را تروریست می‌دانید همه ما سپاهی هستیم، در نتیجه وقتی به تهران رسیدیم با سپاه تماس گرفتم که ۳۰۰ لباس برای صبح روز بعد به مجلس بفرستند و در مجلس هم همه‌ی نمایندگان بدون اینکه حتی یک نفر اعتراضی داشته باشد، پوشیدند و نمایش دادند که اگر به بخشی از ما توهین شود، همه ما متحد هستیم.

لاریجانی همچنین درخصوص تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات خود از دوران مجلس گفت: در زمان تصویب برنامه پنجم بودیم که یکی از دوستان آمد و گفت برای آیت الله هاشمی رفسنجانی حادثه خطرناکی رخ داده است و من جلسه را ترک کردم و به دفتر آمدم و پس از پیگیری متوجه شدم که ایشان رحلت کردند، خیلی متاثر شدم از این اتفاق چرا که ایشان خیلی به انقلاب خدمت کرد.

وی افزود: خاطره تلخ دیگر در مورد شهید سلیمانی است که من آن روز در قم بودم، شب هم خوابم نبرد تا صبح مشغول انجام کارها در کارتابل مجلس بودم، بعد از نماز صبح یکی از محافظین به من گفت برای حاج قاسم اتفاقی افتاده است و در تلویزیون دیدم که حادثه‌ای رخ داده و خیلی ناراحت شدم، این دو حادثه جزو تلخ‌ترین حادثه‌هایی بود که رخ داد.

رییس مجلس همچنین درخصوص شیرین‌ترین خاطرات خود گفت: در مجلس لحظات شیرین زیاد بود، مانند همین طرح سرمایه‌گذاری در روستا که برای اشتغال جوانان اتفاق خوبی محسوب می‌شد و یا طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم اتفاق خوبی بود.

وی ادامه داد: یکی از چیزهای شیرینی که بود این بود هر وقت آقای نصرالله می‌آمد شهید سلیمانی خبر می‌داد و ساعتی را در خدمت ایشان بودیم، یک بار شهید سلیمانی خبر داد و گفت شب به منزل شما می‌آییم و شب دیدم شهید مغنیه و شهید سلیمانی به همراه آقای نصرالله آمدند.

عضوکانال واتساپ اول فارس شوید%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 1

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار