چاپ کد خبر: 13476
28 شهریور 1398

ماجرای فساد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در خرید تضمینی گندم و جوابیه وزارت جهاد کشاورزی

گندم

رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است؛ به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود.

سیدمحمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما سه سال است که به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داده و متذکر شده‌ایم که فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است اما توجهی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع از این قرار است که دلالان، ضایعات همچون شن و خاک و گندم ضایعاتی را با گندم مخلوط کرده و به دولت تحویل می‌دهند، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های ما سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات با گندم مخلوط شده و به دولت فروخته می‌شود که به معنای آن است که سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال خارج شده و به جیب‌های “خاص” می‌رود.

رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران ادامه داد: متاسفانه یک سیستم مافیایی و فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته که بارها در مورد آن به وزیر جهاد کشاورزی هشدار دادیم اما جوابی که از ایشان شنیدیم این بود که “اشکالی ندارد به جیب کشاورز می‌رود”، در حالیکه ما مطمئنیم این اقدامات کار کشاورز نیست بلکه کار دلالانی است که گندم را از کشاورز خریده و به دولت می‌فروشند و دست برخی از مدیران نیز در کار است.

او اظهار کرد: طبق قانون در فرایند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات و شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰*۲ استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای آنکه تخلف خودشان را بپوشانند، به‌ جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲*۲ که ضایعات و شن و خاک را از خود عبور نمی‌دهد در مراکز خرید گندم استفاده می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه این افراد می‌خواهند این فساد را به نام دیگران تمام کنند. در جلسه‌ای در سال گذشته، همین موضوع مطرح شد که نماینده وزارت جهاد کشاورزی جمله زشتی ابراز کرد که با واکنش تند تمام اعضا مواجه شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر هم وزیر بهداشت و هم رییس سازمان ملی استاندارد در این مورد و تاثیر منفی آن بر سلامتی مردم هشدار داده‌اند اما متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی به آنها توجهی نکرده است.

رییس انجمن‌ آردسازان با بیان اینکه گندم ورودی به کارخانه‌های آرد به طور متوسط ۱۰ درصد آشغال و ضایعات دارد، اظهار کرد: در یک نمونه رییس یکی از دستگاه‌های نظارتی از یک کارخانه آرد بازدید کرد و شخصا دید که گندم موجود با ۹ درصد آشغال و ضایعات مخلوط است.

گندم

همچنین یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ضمن انتقاد از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: اگر حرف رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره فساد در سیستم خرید تضمینی گندم صحت داشته باشد، از شخص وزیر جهاد کشاورزی تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی این وزارت‌خانه مسئول هستند.

سید راضی نوری در گفت‌وگو با ایسنا در باره سخنان رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران که گفته فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است‌به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود، اظهار داشت: این شیطنت‌ها سابقه‌ای طولانی دارد. اگر حرف رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران صحت داشته باشد، از شخص وزیر جهاد تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی این وزارت‌خانه مسئول هستند. مگر می‌شود که میلیاردها تومان پول حرام به جیب کشاورز برود؟ این پول‌ها عاید افراد خاصی می‌شود. گویی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع گندم شوخی می‌کند. آنها موظف هستند با خطاکاران برخورد کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

نوری به لزوم رسانه‌ای شدن چنین مطالبی تاکید کرد و گفت: چناچه این گواهی‌ها و گفته رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران حقیقت داشته باشد، باید آن ها را به کمیسیون کشاورزی مجلس بفرستد. ما وظیفه داریم که وزارت جهاد کشاورزی و صمت و دستگاه‌های نظارتی را دعوت کنیم و از آنها توضیح بخواهیم. آنها باید پاسخگوی امنیت غذایی مردم باشند.

وی ادامه داد: در بورس کالا این موضوع مهم مطرح شد که قیمت تضمینی گندم جای خرید تضمینی گندم را بگیرد. وزارت جهاد باید گندم‌ها را از نزدیک در معرض دید مصرف‌کنندگان بگذارد و بر اساس یک بازار رقابتی قیمت خرید تضمینی مشخص شود.

نماینده مردم شوش در مجلس ضمن انتقاد از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: وقتی چشم و گوش بسته قیمتی بی‌حساب و کتاب را برای خرید تضمینی درنظر می‌گیرند،‌ چنین اتفاقاتی می‌افتد. ما نمی‌خواهیم کل مجموعه‌های کشاورزی را زیر سوال ببریم ولی بعضی از افراد خدا را نمی‌شناسند. به همین علت باید به طور قانونی به این موضوعات ورود کرده و قاطعانه با آنها برخورد کنیم.

نوری ادامه داد: فضیحتی که در گنبد کاووس(ترکیب فضولات حیوانی با گندم) به وجود آمده نیز غیر قابل بخشش است و نشان می‌دهد که افرادی امنیت غذایی و به طور کلی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند. چنین اتفاقاتی حاکی از عدم نظارت است. اگر وزارت جهاد کشاورزی،‌ تعاونی‌های روستایی و تحویل‌ گیرندگان گندم را ملزم کند که نظارت بیشتری اعمال کنند چنین اتفاقاتی نمی‌افتد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دستگاه قضایی باید به این موضوع ورود کند و به شدت با خاطیان برخورد کند،‌ گفت: البته اخیرا برخی دادستان‌ها به موضوع ورود کرده‌اند که باید با جدیت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

وی تصریح کرد: چنین موضوعاتی آبروی نظام را زیر سوال می‌برد. کوتاهی در چنین مسائلی خود جرم به حساب می‌آید. عاملان این اتفاق و سهل‌انگاران باید بازخواست شوند. نظارت‌ها را باید بیشتر کرد و کیفیت غذایی مردم را بالا برد.

به گزارش ایسنا، رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: « به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود.»

به دنبال گفت‌وگوی  ایسنا با دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و اظهارات وی مبنی بر وجود فساد گسترده در فرایند خرید تضمینی گندم که سالانه منجر به پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه بیت‌المال برای خرید شن، سنگ و دیگر ضایعات مخلوط با گندم می‌شود؛ وزارت جهاد کشاورزی جوابیه‌ای ارسال کرد.

سیدمحمدرضا مرتضوی اظهار کرده بود که “ما سه سال است که به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داده و متذکر شده‌ایم که فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است، اما توجهی نمی‌شود”.

متن جوابیه وزارت جهاد کشاورزی به خبر یاد شده، به شرح زیر است:”

قیمت تضمینی خرید گندم داخلی بر پایه افت‌های مفید (شکستگی گندم) و غیرمفید (علف هرز و سنگ‌ریزه) همه ساله توسط دولت با در نظر گیری یک جدول ماتریسی تعیین می‌شود. در سال جاری حدود ۷.۷ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری و در قالب یک میلیون و ۳۰۰ هزار نمونه تحویل شرکت بازرگانی دولتی، بخش خصوصی و کارخانجات آرد شده است و از تمامی این محموله‌ها نمونه‌برداری شده و در آزمایشگاه‌های دارای صلاحیت میزان افت آنها بررسی شده که براساس ارزیابی‌های انجام شده توسط پژوهشکده غلات در قالب جدول پاکی، متوسط افت مفید گندم‌های خریداری شده ۱.۰۳ درصد و افت غیرمفید ۱.۰۹ درصد بوده است. از این میزان گندم حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم توسط ۱۷۳ کارخانه آردسازی کشور که بهترین ارزیاب‌های کیفی را در اختیار دارند، خریداری شده است که طبق اطلاعات سامانه، کارخانجات خرید خود را با میانگین افت مفید ۸۱ صدم و افت غیرمفید ۸۳ صدم درصد انجام داده‌اند.

با عنایت به اعلام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی مبنی بر این‌که رویه سنجش افت گندم در کشور قدمت ۳۰ ساله دارد و امسال نیز مانند همه سال‌های گذشته از ابزار سنجش (الک) مشابه استفاده شده است، طرح ادعای ورود گندم با متوسطه افت غیرمفید ۸ تا ۱۰ درصد یعنی ۷۰۰ هزار تن شن و خاک و ضایعات به کارخانجات و وجود ناخالصی نامتعارف در گندم خریداری شده و اختلاط آن با خاک، ادعایی کاملا کذب بوده، صحت نداشته و قویا تکذیب می‌شود.

هرچند بروز برخی تخلفات موردی و جزیی از سوی دلالان در موارد انگشت‌شماری از محموله‌ها رو انکار نمی‌کنیم، اما باید تاکید شود این موارد در مقایسه با حجم ۷.۷ میلیون تن گندم خریداری شده بسیار جزیی است و عمده اینگونه تخلفات در همان بدو تحویل محموله به عوامل خرید و سیلوها شناسایی و برخورد شده است. بنابراین به نظر می‌رسد طرح ادعای ۷۰۰ هزار تن ناخالصی در گندم خریداری شده یا ناشی از ناآگاهی افراد است و یا این‌که برخی به دلیل درگیری منافعشان با این موضوع، این موارد را مطرح می‌کنند.

براین اساس طرح اینگونه شائبه‌های کذب که امنیت روانی و غذایی جامعه را تهدید می‌کند، تاسف بار بوده و جای سوال بسیار دارد. علاوه بر این خدمت مردم شریف کشورمان اعلام می‌کنیم که در کنار نظارت‌های موجود در پروسه خرید گندم، آرد گندم مورد استفاده نانوایان دارای استاندارد اجباری و نظارت‌های مستمر دیگر نیز است و هیچ‌گونه مخاطره در بهداشت و سلامت آرد گندم برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد و سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد نیز به صورت مستمر بر تولید آرد نظارت می‌کنند”.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار