عدم پايبندي دولت روحاني به شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي‌اش

ماجرای لغو جشن «سده» در تهران

روزنامه قانون: «سده» جشن پاسداشت «اسطوره‌ کشف آتش در تمدن ایرانی» است که هرساله در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از ماه بهمن، با افروختن هیزمی که مردمان، از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. جشن «سده» یکی از مهم‌ترین مراسم‌های باستانی ایرانی‌هاست که از دیرباز تاکنون در نقاط مختلف کشور، توسط تمام قومیت‌های ایرانی فارغ از هر قوم و زبان برگزار می‌شود.

سابقه برگزاری جشن سده در استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان به بیش از یک قرن می‌رسد. اما امسال در کمال شگفتی، جشن سده در استان تهران لغو شد.

ماجرای لغو جشن «سده» در تهران

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که شماری از اعضای سمن‌های میراثی تهران برای برپایی جشن سده به «تخت‌رستم» شهریار می‌روند؛ پیش از شروع مراسم، به‌دستور فرماندار شهریار از اجرای آیین آن ممانعت به‌عمل می‌آید و با مخالفت فرماندار شهریار حاصلِ برنامه‌ریزی یک‌ماهه‌ «کارگروه میراث معنوی شبکه سمن‌های میراثی استان تهران» بر باد می‌رود. دولت روحانی با شعار باز کردن فضا برای فعالیت‌های سمنی و مدنی روی کار آمد، شعاری که این روزها دولت‌مردان مخالف آن عمل می‌کنند.

مخالفت و ممانعت از برگزاری مراسم جشن سده در شهریار، یکی از نمونه‌های عدم پایبندی دولت روحانی به شعارها و وعده‌های انتخاباتی‌اش است. سازمان میراث فرهنگی کشور که باید متولی و نگاهدار و گسترش‌دهنده‌ چنین میراث ارجمندِ معنوی باشد با وجود نامه‌نگاریِ شبکه سمن‌های میراثی استان تهران نسبت به درخواست همکاری شبکه برای برپایی جشن سده، همراهی نشان نداد، لغو این برنامه که به دست شماری علاقه‌مند در فضایی خارج از شهر در دست اجرا بود، حاوی پیام خوبی به فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیست.

هر چند ماندگاریِ سده در تاریخ معاصر مرهون زرتشتیان است و همه ساله نیز باشکوه‌ترین جشن سده در کرمان با محوریت زرتشتیان و البته توسط همه‌ مردم برگزار می‌شود، اما شایسته است اکنون که توجه به فرهنگِ شادی و نیاز به شادمانی در حال گسترش است، چنین مناسبت‌های بومی و ملی مورد عنایت و توجه قرار گیرند. هم‌چنان که یکی از راه‌های ایجاد جذابیت در امر گردشگری توجه به رویدادهایی این‌چنین زیبا و محلی است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار