به گزارش اول فارس، علی کمالی در جمع خبرنگاران گفت: براساس تبصره ۳۵ قانون بودجه، روستائیان دریافت کننده تسهیلات مسکن که در سنوات گذشته تسهیلات دریافت کرده و نسبت به بازپرداخت آن اقدام نکرده اند، اگر تا ۶ بهمن امسال اصل تسهیلات دریافتی را پرداخت کنند، سود تسهیلات و جریمه دیرکرد بخشیده خواهد شد.
وی توضیح داد: روستائیانی مشمول این بخشودگی خواهند شد که کل مبلغ مانده بدهی تسهیلات خود را حداکثر تا روز ششم بهمن ماه پرداخت کنند.
کمالی خاطرنشان کرد که حدود ۳۰ هزار فقره تسهیلات روستایی در استان فارس با حدود ۵۰۰ میلیارد ریال بدهی، مشمول این تبصره قانونی و بخشودگی خواهد شد.
مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس در خصوص صندوق یکم نیز گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۲۰ هزار فقره پرونده در بخش صندوق یکم افتتاح شده که ۱۴ هزار فقره متعلق به شیراز و مابقی مربوط به سایر نقاط استان فارس بوده است.
او با بیان اینکه بالغ بر ۳۴۰۰ مورد از این تعداد تسهیلات خود را دریافت کرده اند، گفت: مبلغ این تسهیلات در شیراز ۱۲۰ و در شایر شهرها ۸۰ میلیون تومان و سود آن برای بافت شهری ۸ و برای بافت فرسوده شهری ۶ درصد است.
کمالی خاطرنشان کرد: هیچ تسهیلاتی برای خرید مسکن در بافت فرسوده در بخش صندوق یکم در شیراز پرداخت نشده است.
او ادامه داد: تعداد کل تسهیلات پرداختی بخش مسکن تا پایان آبان سال گذشته ۱۳۷۲ فقره و امسال ۳۰۵۹ فقره بوده که تسهیلات صندوق یکم در این موضوع تاثیرگذار بوده است.
کمالی گفت: حجم تسهیلات مسکن پرداختی سال گذشته تا پایان آبان ۱۴۶۲ میلیارد ریال  و امسال ۳۱۴۱ میلیارد ریال بوده است.
مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس همچنین خاطرنشان کرد که سال گذشته تعداد تسهیلات پرداختی صندوق یکم به انبوه سازان، بیش از ۶۹۰۰ بود که امسال به بیش از هفت هزار مورد افزایش یافته است.
کمالی با بیان اینکه هنوز تسهیلات مسکن افزایش نیافته است، یادآور شد که هیئت مدیره بانک مسکن بررسی و تصویب افزایش این تسهیلات را در دستور کار دارد اما هنوز میزان و نوع آن مشخص نیست.
او خاطرنشان کرد که امسال در حوزه ساخت ۱۴۱۶ میلیارد ریال برای ۳۱۴۵ واحد به انبوه ساز پرداخت شده است.
کمالی با بیان اینکه امسال بالغ بر ۱۷۰۰ مورد تسهیلات مسکن روستایی با عدد بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است، گفت: برای پرسنل محترم نیروی انتظامی نیز بالغ بر ۵۳ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد پیش بینی شده است.
مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس با بیان اینکه تسهیلات مربوط به تعداد ۲ هزار و ۲۱۳ واحد مسکن مهر امسال تقسط شده است، گفت: هم اینک در سراسر فارس تعداد ۱۱ هزار و ۷۳۶ واحد مسکن مهر باقیمانده که پیشرفت فیزیکی آنها بین ۸۰ تا ۹۵ درصد است و همه تا پایان امسال و ابتدای سال آینده واگذار و پرونده مسکن مهر استان فارس بسته خواهد شد.
کمالی با بیان اینکه بانک مسکن در فارس ۵۶ هزار میلیارد ریال منابع در اختیار داشته و ۷۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: امسال در این شاخص بانک مسکن استان بین سایر بانک ها مقام اول را تاکنون دارد.
مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس همچنین از اجرایی شدن قانون مالیات برای ساخت واحدهای مسکن خبر داد و گفت: در گذشته انبوه سازان برای دریافت تسهیلات مسکن نیاز به گرفتن استعلام مفاصاحساب از دارایی نداشتند اما اخیرا به استناد ماده ۱۸۶ قانون، انبوه سازان حتما باید برای دریافت تسهیلات مسکن استعلام مالیاتی نیز ارائه دهند.
کمالی همچنین تاکید کرد که بانک مسکن تسهیلات را با هدف خانه دار شدن افراد ارائه می دهد بنابراین تسهیلات مسکن شامل سازندگان واحدهای لوکس و با متراژهای بزرگ نخواهد شد.
مدیرامور شعب بانک مسکن استان فارس خاطرنشان کرد که تمام سازندگانی که قصد ساخت واحدهای مسکونی با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر را دارند می توانند برای دریافت تسهیلات ساخت از طریق بانک مسکن اقدام کنند.