چاپ کد خبر: 17009
18 آبان 1398

مردم درباره چندهمسری چه می‌گویند؟

6b35ab4133aeade5bb89de93969003cc0ffcb33f26004054da481e8b93bfb16f sm

این روزها تبلیغات گسترده‌ای برای ترویج موضوع چندهمسری آغاز شده است و حتی درصدد هستند که کارگاه‌های آموزشی برای این کار برگزار کنند! جالب‌تر از همه اینکه یکی از کانال‌های مهم اصولگرایان معتقد است که این برنامه شبهه‌ناک است و باید بررسی کرد که این طرح مشکوک چندهمسری در این برهه زمانی قرار است کدام پازل شبکه نفوذ دشمن را در این مقطع زمانی تکمیل کند؟! استدلال‌های آنان در دفاع از این برنامه‌ها بسیار شناخته شده است. برای نمونه حجت‌الاسلام محمد عسگری، مسئول واحد مشاوره موسسه چندهمسری، معتقد است: «برخی از اساتید کارگاه‌های ما خودشان تعدد زوجات دارند. ما در این کشور حدود ۱۰۰‌هزار خانواده‌ داریم که تعددی هستند؛ یعنی یک آقا چند همسر دارد. آیا اینها نیاز ندارند مرکزی باشد که به صورت علمی و مشاوره‌ای به آنها خدمت کند؟ ما در ایران بین ۳۰ تا ۴۹ سال حدود ۴ تا ۵‌میلیون زن داریم که اینها همسر ندارند. آیا اینها حق تأهل ندارند؟ متاسفانه این حق زنانی است که همسر ندارند و حق آنها ضایع می‌شود. یک مردی می‌خواهد بیاید و مسئولیت بپذیرد کجای این ماجرا بد است؟»
یکی از اصولگرایان دیگر نیز در پاسخ به تبلیغات مزبور نوشته است که هیچ‌کس نمی‌توانست چنین تخریبی را علیه مفاهیم ارزشی و انقلابی که پوستر تبلیغ چندهمسری کرده بکند. با چفیه و چادر و چند زن در اطراف بَنِر تبلیغ چندهمسری!
این یادداشت درصدد است که اطلاعات جالبی را درخصوص این مسأله در اختیار قرار دهد؛ اینکه اصولا مردم چه نگاهی به ماجرا دارند. هر کسی از ظن و گمان خودش حرف‌هایی را می‌زند ولی واقعیت چیست؟
در زمستان‌ سال ١٣٩۶ پیمایشی ملی در کل کشور درباره خانواده انجام و از بیش از ۵هزار نفر درباره موضوعات گوناگون مرتبط با نهاد خانواده سوال شد. این پیمایش طبق الزام قانونی و از سوی جهاددانشگاهی دانشگاه خوارزمی انجام شد. موضوعات آن متنوع بود و از ازدواج گرفته تا طلاق و فرزندآوری، خشونت خانوادگی، رضایت جنسی و… را در برمی‌گرفت. یکی از پرسش‌های آن مربوط به چندهمسری بود.
از مردان و زنان پاسخگو پرسیده شده بود که میزان موافقت و مخالفت خود را با این گزاره که «مردان می‌توانند چند همسر داشته باشند؟» اعلام دارند. ٣‌درصد کاملا موافق، ١٢‌درصد موافق، ٣٣‌درصد مخالف و ۴٠‌درصد کاملا مخالف بودند. برای اینکه بدانیم این پاسخ‌ها چه معنایی دارد، کافی است که نتایج آن را مقایسه کنیم با این گزاره که «داشتن رابطه جنسی برای زنی که ازدواج نکرده است، اشکالی ندارد.» در اینجا هم ٢‌درصد کاملا موافق، ۶‌درصد موافق، ۴٣‌درصد مخالف و ٣٧‌درصد کاملا مخالف بودند. تقریبا نظرات مردم در این دو مورد مشابه است. حال ببینید که آیا کسی می‌تواند گزاره دوم را تبلیغ کند؟ طبعا خیر؛ چون از نظر مردم مطرود است و جامعه آن را نمی‌پذیرد ولی این عدم پذیرش تقریبا به همان اندازه چندهمسری است.
جالب اینکه برخلاف ادعای این طرفدار چندهمسری پژوهش نشان می‌دهد که زنان بی‌همسر نیز نظر چندان متفاوتی با سایر مردم درخصوص مخالفت با چندهمسری ندارند بلکه تا حدی مخالف‌تر هم هستند؛ ١۴‌درصد این افراد موافق و ٧٢‌درصد آنها مخالف هستند. بنابراین نمی‌توان گفت که آنان موافق چندهمسری هستند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار