چاپ کد خبر: 20339
29 دی 1398

فوت دونفر درممسنی بر اثر گاز گرفتگی/قطع گاز در شیراز /خطرفرونشست در حسینی الهاشمی

اول فارس| اخبار استان فارس: دونفر در شهرستان ممسنی بر اثر گاز گرفتگی فوت شدند/جریان گاز در برخی از مناطق شیراز دوشنبه ۳۰ دی قطع می‌شود/سد تنگ سرخ خطر فرونشست زمین در محور حسینی الهاشمی را افزایش می‌دهد

دونفر در شهرستان ممسنی بر اثر گاز گرفتگی فوت شدند

فرمانده انتظامی شهرستان ممسنی در استان فارس اعلام کرد که ۲ شهروند این شهرستان بر اثر گازگرفتگی جان باختند.

سرهنگ محمدهاشم قسام گفت: مأموران پاسگاه “بابا منیر” شهرستان ممسنی از طریق سامانه فوریت های پلیسی ۱۱۰ در جریان حادثه گازگرفتگی در یکی از مناطق عشایرنشین شهرستان ممسنی قرار گرفته و بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی‌ها مشخص شد ۲ مرد ۴۵ و ۵۰ ساله در داخل یک چادر بر اثر گازگرفتگی فوت کرده‌اند.

فرمانده انتظامی شهرستان ممسنی با اشاره به تحویل اجساد به پزشکی قانونی، افزود: شهروندان عزیز باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی، جوانب احتیاط را رعایت کنند تا از وقوع حوادث جبران ناپذیر جلوگیری شود.

جریان گاز در برخی از مناطق شیراز دوشنبه ۳۰ دی قطع می‌شود.
بر اساس اطلاعیه شرکت گاز استان فارس، به علت عملیات توسعه شبکه گازرسانی، جریان گاز در برخی از مناطق شیراز از ساعت ۸ صبح دوشنبه ۳۰ دی به مدت ۸ ساعت قطع می‌شود.

این مناطق شامل خیابان نیکان و خیابان شهید رضایی واقع در خیابان برق و همه کوچه‌ها و فرعی‌های منشعب از آن است.

شماره تلفن ۱۹۴ امداد گاز، ۲۴ ساعته پاسخگوی مشترکان است.

سد تنگ سرخ خطر فرونشست زمین در محور حسینی الهاشمی را افزایش می‌دهد

13980728000250 Test PhotoN
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز گفت: بلندمرتبه‌سازی‌ در منطقه حسینی‌الهاشمی با ساخت سد تنگ‌سرخ در تناقض است چرا که ساخت سد منجر به بالا رفتن سطح آب زیرزمینی و کارستی شدن یا انحلال بافت گچی و آهکی این منطقه در آب و در نتیجه کاهش استحکام زمین می‌شود.

 در مدتی کوتاه آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چندین طبقه و بلندی در بزرگراه حسینی‌الهاشمی سربرافراشت. سازه‌هایی عظیم که جمعیت بسیاری را در خود جای داده و هم‌اکنون نیز برج‌های مسکونی دیگری در این محور در حال ساخت است. اما پس از گذشت چند سال، پژوهشگران خبر از وجود غارهای آهکی و گچی در زمین‌ این محور می‌دهند. در این شرایط زمین سست بوده  و هر لحظه امکان فرونشست آن وجود دارد. این در حالی‌ است که احداث سد تنگ‌سرخ نیز در این منطقه پیگیری می‌شود. وجود یک سد هر چقدر هم کم‌حجم، شرایط را به مراتب بحرانی‌تر کرده چرا که سد موجب آبدار شدن این غارهای آهکی و سستی بیشتر زمین می‌شود.

چالش دیگری که ذهن متخصصان زمین‌شناسی و شهرسازی را به خود درگیر کرده، وجود گسلی فعال در این منطقه است. «گسل سبزپوشان» که از جنوب شیراز به غرب و سپس شمال این شهر می‌رسد و در نقاطی از آن سالانه بیش از یک میلی‌متر تحرک وجود دارد.

 زمین‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از نخستین کسانی بود که خطر بلندمرتبه‌سازی‌های محور حسینی‌الهاشمی را متذکر شد.

 عبدالمجید اسدی با اشاره به وضعیت گسل فعال در این منطقه، اظهار داشت: با بررسی گسل سبزپوشان با روش میکروژئودزی پی به فعال بودن این گسل بردیم که با این روش پایداری و رفتار یک سازه پایش می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داد که حرکت گسل سبزپوشان در مناطقی مختلف است و نقاطی از آن قفل می‌شود که این قفل شدن‌ها در مناطقی دیگر باعث آزاد شدن انرژی و وقوع زلزله خواهد شد.

اسدی گفت: در شرق این گسل یعنی منطقه مهارلو، بیشترین قفل‌شدگی و در غرب آن یعنی منطقه حسینی‌الهاشمی و شهرک بهشتی، بیشترین تحرک وجود دارد و این زنگ خطری برای شیراز است.

این پژوهشگر زمین‌شناسی هشدار داد که بلندمرتبه‌سازی‌های منطقه حسینی‌الهاشمی با ساخت سد تنگ سرخ در تناقض است چرا که ساخت سد منجر به بالا رفتن سطح آب زیرزمینی و کارستی شدن یا انحلال بافت گچی و آهکی این منطقه در آب و در نتیجه کاهش استحکام زمین می‌شود.

وی ادامه داد: در منطقه حسینی الهاشمی غارهای بزرگ آهکی و گچی کشف شده‌اند و ساخت یک سد در این منطقه و به تبع آن، افزایش سطح آب زیرزمینی باعث انحلال این گچ‌ها و خوردگی بسیار در قسمت‌های زیرین زمین می‌شود.

اسدی خاطرنشان کرد:  آب موجود در سد، عمل کارستی یا انحلال را سرعت می‌بخشد همچنین وجود گسلی فعال در این منطقه در کنار فشار مصنوعی ناشی از ساختمان‌های عظیم، می‌تواند خطراتی جدی در پی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با اشاره به راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت خاطرنشان کرد: پر کردن غارهای آهکی زیرین این منطقه و مقاوم‌سازی ساختمان‌های ساخته شده شاید حدود صدها میلیارد تومان هزینه داشته باشد که توجیه اقتصادی ندارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مجوز ساخت‌و‌ساز جدید صادر نشود و زمین‌های این منطقه مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرند.

بر پایه این گزارش، کارشناسان حوزه شهری، محیط زیست و زمین‌شناسان از جمله منتقدان ساخت سد تنگ سرخ و بلندمرتبه‌سازی‌های محور حسینی‌الهاشمی و دامنه کوه دراک هستند. فارس در گزارش‌های آینده خود، به ابعاد بیشتری از این موضوع می‌پردازد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار