چاپ کد خبر: 15073
19 مهر 1398

مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی +تصاویر

مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی قرار دارد و بزرگترین مسجد این شهر کویری است. مسجد شیخ زاید می تواند به راحتی بیش از ۴۱ هزار نمازگزار را در خودش جای دهد و از این رو یک مکان مرکزی برای گردهمایی مسلمانان به هنگام برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد مختلف، محسوب می‌شود.

به گزارش اول فارس، دیوارهای مسجد بزرگ شیخ زاید کاملا از سنگ‌های مرمری ساخته شده که از مقدونیه آورده شده است. رنگ سفید یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز مسجد است؛ شیخ زاید این رنگ را انتخاب کرد تا نماد خلوص باشد. دیوارهای مرمری سراسر مسجد با سنگ‌های رنگارنگ به شکل گل تزئین شده‌اند؛ این گل‌ها زیبایی دیوارهای سفید را دوچندان کرده است.

از جمله نکاتی که تمایز مسجد شیخ زاید را در معماری بنا پر رنگ می کند، رنگ سفید و یک دست آن است که به سبب وجود مرمر اعلاست. این سنگ مرمرها که از کشور مقدونیه وارد شده اند، در کیفیت حرف اول را می زنند و در معماری و مجسمه سازی بسیار مورد توجه هستند.

دیوارهای سالن نمازخانه اصلی به همراه سقف آن، از مرمر ساخته شده و با طرح‌های بسیار زیبا تزئین شده است. دیوار اصلی که رو به مکه (کعبه) است و امام جماعت آنجا روی منبر می‌ایستد و نماز می‌خواند، با ۹۹ نام از نام‌های خدا به زبان عربی دکور شده است. این یکی از نشانه‌های پرستش و احترام بسیار به خداوند است.

مسجد شیخ زاید یکی از آثار معماری بی نظیر است که از ۸۰ گنبد و ۱۰۰۰ ستون ساخته شده است و قابلیت پذیرش ۴ هزار نمازگزار را دارد . رنگ آمیزی این مسجد به گونه ای است که رنگ های ساختمان به واسطه تابش خورشید یا نور ماه تغییر می کنند.

مسجد شیخ زاید گرچه مجموعه ای مدرن و زیباست؛ اما از آن جا که همچنان مکانی مقدس برای مسلمانان محسوب می شود، آداب ورود مخصوص به خود را دارد. بنابراین تمام بازدیدکنندگان و گردشگران لازم است ضمن حفظ احترام به مسجد، از آداب اسلامی پیروی کنند. در هنگام ورود به مسجد، روسری و مانتوهای پوشیده مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان خانم قرار می دهند.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد مسجد شیخ زاید، وجود استخرهای آب دور تا دور ساختمان است که تصویری آینه ای از طاق ها و ستون های بنا ایجاد کرده و به نوبه خود، شکوه مسجد را دوچندان می کند. وسعت تمام این استخرها برابر با ۷۸۷۴ متر مربع است و همگی در کف با کاشی های آبی پر رنگ و کم رنگ پوشیده شده اند.

مسجد شیخ زاید در مجموع ۸۲ گنبد در اندازه‌های مختلف دارد. این گنبدها مانند سایر بخش‌های مسجد از مرمر ساخته شده و برای تزئین آن‌ها در قسمت بالایی، از شیشه‌های طلایی استفاده شده است. در زیر گنبدها پنجره‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود نور طبیعی وارد محل‌های برپایی نماز شود. بزرگ‌ترین این گنبدها دقیقا روی سالن اصلی برپایی نماز قرار دارد.

روزانه صدها زن و مرد غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین که شهرت جهانی دارد بازدید می‌کنند. این امکان خاص را به گردشگران تورهای امارات داده است که آنها به احترام این مکان معنوی با پوشش‌ها و آداب اسلامی یعنی یک عبای بلند سفید و پوشش سر برای بازدید وارد این مسجد شوند.

پوشش اسلامی، خود به نوبه ای جذابیت خاصی برای توریست‌های اروپایی ایجاد کرده که برای صفحات مجازی اقدام به گرفتن عکس‌های مختلف دراین مسجد می‌نمایند.

در طول تاریخ اسلام، مساجد نه تنها مکانی برای عبادت که محلی مرکزی برای گردهمایی مسلمانان و انجام فعالیت های آموزشی و فرهنگی بوده است. مسجد شیخ زاید نیز به عنوان مرکزی کلیدی در شهر ابوظبی، این مسوولیت را به راحتی به عهده گرفته است. یعنی این مسجد زیبا و وسیع در کنار برگزاری روزانه نمازها، میزبان و یا شرکت کننده رویدادهای دیگری نیز هست و به این ترتیب، اقشار دیگری از جامعه را نیز به سوی خود جذب می کند.

طبق قوانین مسجد عکس گرفتن مرد و زن با هم حتی اگرمحرم هم باشند ممنوع است اما بسیاری از توریست ها به صورت پنهانی سعی درگرفتن عکس و ایجاد جنجال درصفحات مجازی خود دارند.در سال ۲۰۱۳ حضور ریحانا خواننده مشهور در این مسجد برای او دردسر ساز شد. او به دلیل ژست‌هایش برای عکس گرفتن مورد انتقاد و از او خواسته شد تا مسجد را ترک کند.

این مسجد ۲۲ چراغ برق بسیار بزرگ دارد که برای روشنایی فضای بیرونی در ساعت‌های تاریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روشنایی مسجد نشان‌دهنده کامل شدن هلال ماه است که از ابرهای تاریک شروع می‌شود تا با هلال ماه، شروع ماه (قمری) را نشان دهد و به تدریج مثل کامل شدن ماه روشنایی بیشتر می‌شود.

این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است .

  • در ساخت مسجد شیخ زاید از معماری ایرانی، مغولی و هندی-اسلامی بهره گرفته شده و طراحی آن بر عهده یوسف عبدلکی (Yousef Abdelky) بود و ساخت آن را شرکت ایتالیایی سالینی امپرگیلو (Salini Impregilo) در دست داشت.
  • برای ساخت مسجد شیخ زاید استفاده از مصالحی را در اولویت قرار دادند که نه تنها برای طراحی مسجد مناسب هستند بلکه بسیار بادوام اند که می توان به طلا، سنگ های نیمه قیمتی، بلور و سرامیک اشاره کرد. در نهایت هنرمندان و مواد اولیه از کشورهای سرتاسر دنیا گرد هم آمدند و نتیجه همکاری 11 ساله آن ها به زیباترین شکل ممکن به دست آمد. از جمله کشورهایی که در این زیبایی به نحوی سهم دارند می توان به هند، ایران، ایتالیا، آلمان، مصر، ترکیه، مراکش، پاکستان، مالزی، چین، انگلیس، نیوزیلند و جمهوری مقدونیه اشاره کرد.
  • میلیون ها تن سنگ مرمر سفید خالص در ساخت این مسجد به کار رفته است که باعث شده تا در طول روز یک جای آرام و عالی و شب ها این مرمرها آبی جادویی ای به نظر برسند.
  • طراح و بافندگان فرش شبستان، بزرگترین فرش دستباف دنیا با مساحتی برابر با 5,700 متر مربع اثر1200 تا 1300 هنرمند ایرانی و به مدت دو سال در کارگاه هایی در روستاهای اطراف نیشابور بافته شده و حدود 38 تن وزن دارد. در این فرش از 2.2 میلیارد گره و ۲۵ رنگ متفاوت استفاده شده است. طراح و مدیریت این فرش به عهده هنرمند ایرانی دکتر علی خالقی بوده که ۸ ماه به طول انجامید. برای بافت این فرش ، 30 میلیون درهم امارات هزینه شده.
  • ستون های مسجد شیخ زاید، برخلاف ستون های معمول در معماری اسلامی که تنها در بخش بالایی مزین به تاج هستند، در بخش پایینی خود نیز تاج دارد.
  • با نگاه به مناره های مسجد می توان ترکیبی از معماری عثمانی، فاطمی و مملوک را دید که به شکلی چشم نواز، هنر وسیع و متنوع جهان اسلام را در یک جمع بندی زیبا ترکیب کرده است.
  • توریست‌ها برای ورود به این مسجد باید برای پوشش حجاب اسلامی را رعایت کنند. در ورودی به خانم ها لباسی روپوش مانند و شال داده ‌می‌شود تا درصورت لزوم از آن استفاده شود وهمچنین برای اقایانی که شلوار کوتاه دارند پوشش مناسب داده می شود.
  • مسجد شیخ زاید ۷ لوستر کریستال دارد؛ اما بزرگ‌ترین آن‌ها در سالن نمازخانه اصلی قرار دارد و وزن آن حدود ۱۲ تن است. لوسترهای کوچک‌تر این سالن، هر کدام ۸ تن وزن دارد. این لوسترها با جزئیات تحسین برانگیز ساخته شده‌اند و حتی از کریستال سواروسکی در تزئین آن‌ها استفاده شده است. 
  • در مسجد شیخ زاید، تقارن و تکرار طرح‌های سنتی هنر اسلامی را با استفاده از شیوه های مدرن و در شکلی جدید به تصویر کشیده اند. به طور مثال در بخش های شیشه کاری،‌‌ موزاییک کاری، حکاکی‌ها و شیشه های ساب‌‌‌پاشی شده این موضوع را خواهید دید.
  •  ابعاد مسجد شیخ زاید 420 در 290 متر است و در مجموع مساحتی در حدود 12 هکتار را در بر می گیرد. ارتفاع ساختمان از کف تا سقف برابر با 33 متر است و می تواند بیش از 41 هزار نفر را در خود جای دهد. تنها سالن اصلی مسجد، گنجایشی 7 هزار نفری دارد و همچنین دو سالن کوچک‌تر مسجد هر کدام می توانند 1500 نفر را در خود جای دهند. یکی از این سالن های کوچک، به خانم ها اختصاص دارد و باقی بخش ها مردانه هستند.
  • مسجد شیخ زاید در شهر ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی قرار دارد و بزرگترین مسجد این شهر کویری است. مسجد شیخ زاید می تواند به راحتی بیش از 41 هزار نمازگزار را در خودش جای دهد و از این رو یک مکان مرکزی برای گردهمایی مسلمانان به هنگام برگزاری نمازهای جمعه و اعیاد مختلف، محسوب می‌شود.
  • دیوارهای مسجد بزرگ شیخ زاید کاملا از سنگ‌های مرمری ساخته شده که از مقدونیه آورده شده است. رنگ سفید یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز مسجد است؛ شیخ زاید این رنگ را انتخاب کرد تا نماد خلوص باشد. دیوارهای مرمری سراسر مسجد با سنگ‌های رنگارنگ به شکل گل تزئین شده‌اند؛ این گل‌ها زیبایی دیوارهای سفید را دوچندان کرده است..
  • از جمله نکاتی که تمایز مسجد شیخ زاید را در معماری بنا پر رنگ می کند، رنگ سفید و یک دست آن است که به سبب وجود مرمر اعلاست. این سنگ مرمرها که از کشور مقدونیه وارد شده اند، در کیفیت حرف اول را می زنند و در معماری و مجسمه سازی بسیار مورد توجه هستند.
  • دیوارهای سالن نمازخانه اصلی به همراه سقف آن، از مرمر ساخته شده و با طرح‌های بسیار زیبا تزئین شده است. دیوار اصلی که رو به مکه (کعبه) است و امام جماعت آنجا روی منبر می‌ایستد و نماز می‌خواند، با ۹۹ نام از نام‌های خدا به زبان عربی دکور شده است. این یکی از نشانه‌های پرستش و احترام بسیار به خداوند است. 
  • مسجد شیخ زاید یکی از آثار معماری بی نظیر است که از 80 گنبد و 1000 ستون ساخته شده است و قابلیت پذیرش 4 هزار نمازگزار را دارد . رنگ آمیزی این مسجد به گونه ای است که رنگ های ساختمان به واسطه تابش خورشید یا نور ماه تغییر می کنند.
  • مسجد شیخ زاید گرچه مجموعه ای مدرن و زیباست؛ اما از آن جا که همچنان مکانی مقدس برای مسلمانان محسوب می شود، آداب ورود مخصوص به خود را دارد. بنابراین تمام بازدیدکنندگان و گردشگران لازم است ضمن حفظ احترام به مسجد، از آداب اسلامی پیروی کنند. در هنگام ورود به مسجد، روسری و مانتوهای پوشیده مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان خانم قرار می دهند.
  • یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد مسجد شیخ زاید، وجود استخرهای آب دور تا دور ساختمان است که تصویری آینه ای از طاق ها و ستون های بنا ایجاد کرده و به نوبه خود، شکوه مسجد را دوچندان می کند. وسعت تمام این استخرها برابر با 7874 متر مربع است و همگی در کف با کاشی های آبی پر رنگ و کم رنگ پوشیده شده اند.
  • مسجد شیخ زاید در مجموع ۸۲ گنبد در اندازه‌های مختلف دارد. این گنبدها مانند سایر بخش‌های مسجد از مرمر ساخته شده و برای تزئین آن‌ها در قسمت بالایی، از شیشه‌های طلایی استفاده شده است. در زیر گنبدها پنجره‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود نور طبیعی وارد محل‌های برپایی نماز شود. بزرگ‌ترین این گنبدها دقیقا روی سالن اصلی برپایی نماز قرار دارد. 
  • روزانه صدها زن و مرد غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین که شهرت جهانی دارد بازدید می‌کنند. این امکان خاص را به گردشگران تورهای امارات داده است که آنها به احترام این مکان معنوی با پوشش‌ها و آداب اسلامی یعنی یک عبای بلند سفید و پوشش سر برای بازدید وارد این مسجد شوند.
  • پوشش اسلامی، خود به نوبه ای جذابیت خاصی برای توریست‌های اروپایی ایجاد کرده که برای صفحات مجازی اقدام به گرفتن عکس‌های مختلف دراین مسجد می‌نمایند.
  • در طول تاریخ اسلام، مساجد نه تنها مکانی برای عبادت که محلی مرکزی برای گردهمایی مسلمانان و انجام فعالیت های آموزشی و فرهنگی بوده است. مسجد شیخ زاید نیز به عنوان مرکزی کلیدی در شهر ابوظبی، این مسوولیت را به راحتی به عهده گرفته است. یعنی این مسجد زیبا و وسیع در کنار برگزاری روزانه نمازها، میزبان و یا شرکت کننده رویدادهای دیگری نیز هست و به این ترتیب، اقشار دیگری از جامعه را نیز به سوی خود جذب می کند.
  • طبق قوانین مسجد عکس گرفتن مرد و زن با هم حتی اگرمحرم هم باشند ممنوع است اما بسیاری از توریست ها به صورت پنهانی سعی درگرفتن عکس و ایجاد جنجال درصفحات مجازی خود دارند.در سال 2013 حضور ریحانا خواننده مشهور در این مسجد برای او دردسر ساز شد. او به دلیل ژست‌هایش برای عکس گرفتن مورد انتقاد و از او خواسته شد تا مسجد را ترک کند.
  • این مسجد ۲۲ چراغ برق بسیار بزرگ دارد که برای روشنایی فضای بیرونی در ساعت‌های تاریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روشنایی مسجد نشان‌دهنده کامل شدن هلال ماه است که از ابرهای تاریک شروع می‌شود تا با هلال ماه، شروع ماه (قمری) را نشان دهد و به تدریج مثل کامل شدن ماه روشنایی بیشتر می‌شود.
  • این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیرهٔ أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است .

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار