چاپ کد خبر: 15102
19 مهر 1398

مطالبه بحق مهدی برومندی :الواح هخامنشی را به تخت‌جمشید برگردانید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امنیت، مساله اقتصادی، بهداشت و درمان و… برای کشور مهم است، ولی آنچه به واسطه آن هویت خود را تعریف می‌کنیم، فرهنگ و هنر است، گفت: کلیدواژه توسعه اجتماعی در همه زمینه‌ها، توجه به حوزه فرهنگ است و بی‌توجهی به حوزه‌های فرهنگی باعث آسیب به زیرساخت‌های اقتصادی می‌شود.

به گزارش اول فارس، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه ۱۹مهرماه در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مرودشت فارس افزود: فرهنگ و هنر امروز برشی از زندگی اجتماعی نیست؛ بلکه زمین و هوای این زندگی اجتماعی است.

او با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر روح تمدن ایرانی است، ابراز داشت: آنچه از گذشته به یادگار مانده از میراث تاریخی و میراث ناملموس فرهنگی در گستره فرهنگ و هنر و تعریف ایران می‌گنجد.

وی کلیدواژه توسعه اجتماعی را در همه زمینه‌ها، توجه به حوزه فرهنگ دانست و عنوان کرد: بی‌توجهی به حوزه‌های فرهنگی باعث آسیب به زیرساخت‌های اقتصادی می‌شود.

مهدی برومندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است گفتمان‌سازی، اصلی ضروری است و تا وقتی فرهنگ سرمایه‌گذاری نباشد یا ضعیف باشد حرکت اقتصادی سالم شکل نمی‌گیرد.

صالحی عنوان کرد: هم برای حل مشکلات موجود و هم برای توسعه به فرهنگ نیاز داریم؛ از همین رو نباید فرهنگ را جزئی از زندگی دانست بلکه فرهنگ مسیر توسعه یافتگی است.

وی بیان کرد: اینکه بخش‌هایی بدون نگاه به برداشت و درآمد در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنند، امروز معنا ندارد؛ چراکه متغیرهای فرهنگی و هنری بخش اصلی اقتصاد جهان مدرن را در برمی‌گیرد و روندی رو به رشد دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اینکه بتوانیم بازار اقتصادی فرهنگ و هنر را در استان فارس به‌ویژه در شهرستان مرودشت راه‌اندازی کنیم، به عنوان طرحی که می‌تواند به صورت پیوسته مبنای گردش تولید و اقتصاد فرهنگ و هنر شهرستان و استان باشد، مد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صالحی اظهار داشت: مرودشت با ویژگی‌ها و شاخصه‌های فرهنگی‌اش در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر می‌تواند به‌صورتی جدی‌تر در نگاه ملی و استانی فعالیت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ورود سالانه سه میلیون گردشگر به فارس، افزود: فراهم‌شدن امکان ایجاد بازار فرهنگ و هنر در ضمن بهره‌گیری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این خطه ضروری است.

صالحی با اشاره به تجربه صنعت گردشگری در جهان گفت: گردشگر صرفا با میراث تاریخی ارتباط برقرار نمی‌کند و اگر می‌خواهیم تکرار و زمان حضور را افزایش دهیم باید نسبت روشنی بین گردشگری و فرهنگ و هنر ایجاد کنیم.

الواح گلی هخامنشی به محل اصلی خود در موزه تخت جمشید برگردند

در بخشی از این دیدار مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: روزانه بیش از دوهزار نفر گردشگر از مرودشت و داشته‌های فرهنگی‌اش بازدید می‌کند.

این نماینده مجلس با اشاره به رونمایی از ۱۱۰ لوح گلی هخامنشی از ۱۸۷۳ لوح مسترد شده به کشور،‌ گفت: الواح گلی باید به محل اصلی خود در موزه تخت جمشید بازگردد.

مهدی برومندی با اشاره به اینکه ریشه رفع مشکلات و راهکار عبور از آن‌ها در حوزه‌های مختلف جز با صرف بودجه و نیز توجه به حوزه فرهنگ میسر نیست، افزود: سهم فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه اندک است، از همین رو نیاز است ضرورت افزایش آن، پیش از نهایی‌شدن لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ برای دولت و مجلس تفهیم شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار