چاپ کد خبر: 22808
15 اسفند 1398

ملاحظات بهداشتی هنگام استفاده از دستکش‌های لاتکس برای پیشگیری ازکرونا

ملاحظات بهداشتی استفاده از دستکش‌های لاتکس

 این روزها شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، با ماسک‌ها و دستکش‌های لاتکس، جراحی یا یکبار مصرف در جای جای شهر دیده می‌شوند، اما خوب است بدانیم که در نحوه استفاده از این نوع دستکش‌ها، موارد بهداشتی و ایمنی نیز وجود دارد که باید رعایت کنیم.

بهداشت و سلامت| اول فارس :مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان روز چهارشنبه در باره نکات کاربردی استفاده از دستکش معاینه یا لاتکس به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان از این دستکش‌ها برای مدت طولانی استفاده نکنند زیرا گرما و تعریق زیر دستکش باعث تجمع و رشد بیشتر باکتری‌ها روی پوست می‌شود.
عباس عابدی تشریح کرد: دستکش معاینه از پلیمرهای مختلف مثل لاتکس، نیتریل یا مواد دیگه ساخته و به‌دلیل راحتی در پوشش و حس لمس اجسام با آن، استقبال بیشتری از آن می‌شود.
وی افزود: این روزها بسیاری از افراد برای دوری از آلودگی و پیشگیری از بیماری کرونا در حال استفاده از این دستکش‌ها هستند اما لازم است در مورد استفاده از آن نیز به نکات مهمی توجه شود.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان بیان کرد: دستکش‌های لاتکس در برخی افراد به‌ویژه افرادی که به میوه‌هایی مانند موز و کیوی حساسیت دارند سبب واکنش‌های آلرژیک می‌شود و علائمی مانند خارش و قرمزی پوست ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: شهروندانی که به لاتکس حساسیت دارند می‌توانند دستکش‌های دارای جنس “ونیل” یا یکبار مصرف استفاده کنند و سپس روی آن، دستکش لاتکس بپوشند.
عابدی همچنین یکی از ایرادهای دستکش‌ لاتکس را خاصیت اشتعال بالای آن در مجاورت با شعله اعلام کرد و هشدار داد:  افرادی که با شعله سروکار دارند بدانند که استفاده از دستکش لاتکس در مواقع بروز حوادث می‌تواند موجب سوختگی دست شود.
وی با اشاره به قابلیت بالای لاتکس در آسیب دیدن و پارگی خاطرنشان کرد: در صورتی که احتمال پارگی و آسیب دستکش‌ها حین کار وجود دارد  باید ۲ دستکش روی هم پوشیده شود تا محافظت بیشتری ایجاد کند.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان یادآور شد: ساختار دستکش‌های لاتکس و ونیل در صورت تماس با الکل یا صابون، ضعیف و نسبت به مایعات نفوذپذیرتر می‌شود، بنابراین از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل بر روی دستکش استفاده نشود.
وی همچنین متذکر شد: پس از تماس با هر فرد یا شی آلوده یا مشکوک به بیماری، دستکش‌ها باید تعویض شود.
عابدی با بیان اینکه بیشتر پارگی‌های روی دستکش اغلب تا زمان خارج کردن آن از دست دیده نمی‌شود، اضافه کرد: بهتر است افراد از یک دستکش، حداکثر بیش از یک ساعت استفاده نکنند.
وی تاکید کرد: شهروندان توجه داشته باشند که بعد از خارج کردن دستکش‌ها حتما آن را داخل سطل زباله انداخته و دست‌ها را با آب و صابون بشویند.
وزارت بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد: مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲ هزار و ۹۲۲ نفر و فوت‌های ناشی از کرونا نیز به ۹۲ نفر رسیده و ۵۵۲ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار