چاپ کد خبر: 16632
12 آبان 1398

مورد عجیب پزشکان در استان فارس

خوش‌حساب‌ترین پزشکان ایران را بشناسید

آمارها نشان می‌دهد پزشکان آذربایجان غربی و اردبیل بیشترین مشارکت در اتصال دستگاه کارتخوان به سامانه امور مالیاتی را داشته‌اند و پزشکان ایلامی، چهارمحال و بختیاری و سمنانی کمترین مشارکت را دارند.

به گزارش اول فارس ، حالا آمار تفکیکی از همه استان‌های کشور منتشر شده که حاوی نکات جالبی است. این آمار نشان می‌دهد در حدود ۶۲درصد پزشکان کل کشور هنوز دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی متصل نکرده‌اند. بنابراین آمار تمکین به قانون پزشکان تهرانی نسبت به کل کشور چندان بد نیست و البته پزشکان چند استان نیز مشارکت فراتر از حد انتظاری داشته‌اند. این آمار را مرور می‌کنیم.

* اردبیلی‌ها و ارومیه‌ای‌ها: استان‌های اردبیل (۵۲درصد) و آذربایجان غربی (۵۱درصد) بیشترین مشارکت را در این طرح داشته‌اند. نکته قابل توجه اینجاست که تعداد پزشکان این دو استان نیز تعداد بالایی است. در اردبیل ۱۰۸۴پزشک وجود دارد و در آذربایجان غربی ۲۳۰۰پزشک. از ۱۰۸۴پزشک اردبیلی، ۶۱۱نفر دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند که از این تعداد، ۵۶۸دستگاه کارتخوان به سامانه امور مالیاتی متصل شده است. از میان ۲۳۰۰پزشک آذربایجان غربی نیز ۱۳۸۴نفر دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند که از این تعداد، ۱۱۶۲دستگاه کارتخوان به سامانه امور مالیاتی متصل شده است.

* همدانی‌ها و گیلانی‌ها هم پای کار آمدند: همدانی‌ها و گیلانی‌ها دومین گروه از پزشکان قانونمند هستند که اتصال دستگاه کارتخوان به سامانه امور مالیاتی را جدی‌ گرفته‌اند. ۴۸درصد پزشکان همدانی و ۴۷درصد پزشکان گیلانی به قانون تمکین کرده‌اند. تعداد پزشکان همدانی ۱۳۳۳نفر است که ۶۴۱نفر آن‌ها دستگاه‌های کارتخوانشان را به سامانه امور مالیاتی متصل کرده‌اند. تعداد پزشکان گیلانی ۳۰۴۸نفر است که ۱۴۱۸نفر آن‌ها دستگاه‌های کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی متصل کرده‌اند.

* کمترین مشارکت‌کنندگان: به پایین جدول و کمترین مشارکت‌کنندگان نگاه کنیم. آمار عجیب است و سوال برانگیز. استان‌های ایلام (۱۵درصد)، چهارمحال‌وبختیاری (۱۹درصد) سمنان (۲۱درصد)، یزد (۲۲درصد)، لرستان (۲۲درصد)، کرمان (۲۳درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (۲۳درصد) مشارکتی کمتر از میانگین کشوری داشته‌ و در انتهای لیست قرار گرفته‌اند. چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟ آیا استان‌های کمتر برخوردار به دلیل شرایط و اقتضائات مالی، تمایل کمتری به پرداخت مالیات دارند؟

* مورد عجیب استان فارس: اگر تحلیل فوق درباره عدم استقبال استان‌های کمتر برخوردار به پرداخت مالیات را قبول کنیم اما درباره استان فارس نمی‌توانیم هیچگونه تحلیل منطقی داشته باشیم. این استان با وجود آنکه یکی از قطب‌های پزشکی ایران محسوب می‌شود و ۴۷۴۹پزشک دارد اما فقط ۲۹درصد آن‌ها دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی متصل کرده‌اند! نکته عجیب‌تر آنکه از این ۴۷۴۹پزشک فقط ۱۴۵۷نفر دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند! یعنی ۳۲۹۲نفر از پزشکان شیرازی اصلا در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان ندارند! عجیب نیست؟

* پزشکان تهرانی به تفکیک منطقه: حالا می‌رسیم به پزشکان تهرانی. حدود ۴۲درصد از ۱۶هزار پزشک تهرانی در این طرح حاضر شده و کارتخوان خود را به سامانه سازمان مالیاتی متصل کرده‌اند.‌ آمار تفکیکی نقاط مختلف تهران نیز نکات جالبی در دل خود دارد:

* یک: ۲۸۶۶پزشک در شمال تهران مشغول به کار هستند که از این تعداد، ۱۳۹۶پزشک دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند. از میان این ۱۳۹۶نفر، ۱۲۹۹نفر دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی نصب کرده‌اند. یعنی حدود ۴۵درصد.

* دو: پزشکان جنوب تهران کمترین مشارکت در این طرح را داشته‌اند و ۴۰درصدشان، دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی نصب کرده‌اند. در جنوب تهران ۱۱۷۷ پزشک وجود دارد که ۵۴۰نفر از آن‌ها دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند. از این تعداد، ۴۷۵نفر دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی نصب کرده‌اند.

* سه: در غرب تهران ۳۵۶۳ پزشک وجود دارد که مانند پزشکان شمال تهران، ۴۵درصد آن‌ها حاضر شده‌اند دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی نصب کنند. در غرب تهران ۳۵۶۳پزشک وجود دارد که ۱۸۰۲نفر آن‌ها دستگاه کارتخوان نصب کرده‌اند. از این تعداد، ۱۶۰۴نفر آن‌ها دستگاه کارتخوانشان را به سامانه امور مالیاتی نصب کرده‌اند.

* چهار: پزشکان شرق تهران بیشترین مشارکت را داشته‌اند و ۴۶درصد آن‌ها از اتصال به سامانه امور مالیاتی استقبال کرده‌اند.

پزشکان مرکز تهران مانند پزشکان جنوب تهران، کمترین نرخ مشارکت را داشته‌اند. ۴۰درصد از این پزشکان به سازمان امور مالیاتی خوشامد گفته‌اند.

* سازمان امور مالیاتی چه گفته بود؟

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون ۲۸هزار پزشک در طرح سازمان مالیاتی برای شفافیت تراکنش‌های بانکی مشارکت داشته‌اند. او با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۲درصد از پزشکان تهرانی در این طرح حاضر شده و کارتخوان خود را به سامانه سازمان مالیاتی متصل کرده‌اند،‌ تاکید کرد که براساس آمارهای اولیه حدود ۷۵هزار پزشک باید در این طرح مشارکت کنند هر چند به نظر می‌رسد ممکن است در آینده میزان دقیق پزشکان که باید اطلاعات تراکنش‌های بانکی را به سازمان مالیاتی ارائه کند به صورت دقیق مشخص شود. این مقام مسئول گفته بود: «هرچند عدد مشخصی از درآمد مالیاتی حاصل از این مشارکت پزشکان نمی‌توان اعلام کرد اما تاکنون حدود ۳۱ هزار کارتخوان به سامانه سازمان مالیاتی متصل شده است.

پروژه اصلی مدنظر سازمان امور مالیاتی پیاده سازی و اجرای کامل نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است که با توجه به تصویب قانون مربوطه در مجلس به نظر می‌رسد در روزهای پیش‌رو تکلیف این قانون نیز مشخص شود. در این طرح سه نوع صندوق فروش وجود خواهد داشت که مرسوم‌ترین آن‌ها همین کارتخوان‌های موجود در سراسر کشور است، بعد از تصویب نهایی قانون و ابلاغ آن به دولت، سازمان امور مالیاتی ۱۵ماه برای پیاده سازی آن فرصت خواهد داشت.»

* نیمی از میلیاردرهای کشور مالیات نمی‌دهند

رئیس سازمان امور مالیاتی مدتی پیش با بیان اینکه نیمی از میلیاردر‌های کشور مالیات نمی‌دهند، گفته بود: فرآیند شناسایی و وصول مالیات از میلیاردر‌های دارای فرار مالیاتی و بدون پرونده در سازمان امور مالیاتی آغاز شده است. امید علی پارسا با اشاره به درآمد میلیاردی ۳۰۰هزار نفر و عدم پرداخت مالیات از جانب آن‌ها گفت: این افراد میلیاردر به بالا درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰درصد آن‌ها مودی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند البته در سازمان امور مالیاتی با همین اطلاعاتی که در اختیار داریم تا اطلاع ثانوی تمرکز را روی پرونده‌هایی برده‌ایم که ۲۰میلیارد تومان به بالا هستند و در همین زمینه اقدامات لازم انجام شده و به استان‌ها نیز اطلاع داده شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: تعداد پرونده‌های بالای ۲۰میلیارد تومان بالغ بر ۴هزار و ۳۷۶پرونده است که ۲هزار و ۵۱فرد دارای پرونده هستند که در حال پیگیری و تشکیل پرونده برای افراد فاقد پرونده و نظارت بیشتر بر افراد دارای پرونده هستیم تا از آن‌ها مالیات مناسب با ثروت دریافت شود چراکه تمام افراد باید مناسب با ثروت و هزینه‌ها مالیات پرداخت کنند و در اداره کشور سهیم باشند. پارسا با اشاره به سهم میلیاردر‌های تهرانی گفت: در صورتی که تمام پرونده‌ها را در نظر بگیریم ۳۵درصد از پرونده‌ها در تهران است؛ این در حالی است که سهم افراد میلیاردر تهرانی در زمینه پرونده‌های بالای ۲۰میلیارد تومان و بالای ۲۰۰میلیارد تومان به ترتیب ۴۵ و ۵۰درصد است؛ در کشور بالغ بر ۱۰ استان محروم و کمتر برخوردار صرفا ۰.۵ از پرونده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار