چاپ کد خبر: 12164
5 شهریور 1398

گزارش کامل سخنان سخنگوی قوه قضائیه: درباره اعلام نام ۳ جاسوس موساد و MI۶ و محدودیت‌ برای رئیس  دولت اصلاحات و….

 سخنگوی قوه قضائیه خود اسامی و احکام ۳ جاسوس وابسته به موساد و MI۶ را اعلام کرد.

نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه آغاز شدبه گزارش اول فارس ،غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نهمین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامی‌داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهدای انقلاب و دفاع مقدس اظهار کرد: هفته دولت را به همه دولتمردان و خدمتگذاران مردم تبریک می‌گویم.

وی گفت: مردم ما به عنوان صاحبان کشور این روز‌ها شاهد برخورد قوه قضائیه با انواع جرایم به ویژه جرائم اقتصادی هستند و این حرکت امید را به کشور بازگردانده است و کار را برای همکارانم سنگین‌تر کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه قوه قضائیه هیچ گونه فسادی را در جامعه اسلامی بر نمی‌تابد و هیچ خط قرمزی ندارد، افزود: دستگاه قضا به همه فساد‌ها اعم از دانه درشت و یقه سفید ورود پیدا می‌کند و اگر جرمی محرز شود با این افراد با شدت بیشتری برخورد می‌کند.

وی گفت: ما قوه مجریه و مقننه را در برخورد با مفاسد  کنار خود می‌بینیم، زیرا مبارزه با فساد نیازمند قانون خوب و مجری درست و قاضی پاک دست است.

اسماعیلی گفت: ما این همکاری را به فال نیک می‌گیریم و افق روشنی را متصور هستیم و اعتقاد داریم تمام دستگاه‌ها در گام اول باید مفاسد را در دستگاه خوب جستجو کنند و در گام دوم با قوه قضاییه همکاری کنند و اگر مدیری در دستگاه خود با جرمی برخورد کرد باید حسب مورد آن را به دادستانی، سازمان بازرسی کل کشور گزارش کند و ما این اطمینان را می‌دهیم که از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم و آن‌ها را تشویق می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار کرد: گزارش به معنی گزارش به مراجع قضایی ذی ربط است تا مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت احراز جرم با آن برخورد شود؛ نه شرع و نه قانون به ما اجازه نمی‌دهد گزارش مفاسد را در رسانه‌ها چه رسانه تصویری، چه رسانه مکتوب و چه رسانه مجازی منتشر کنیم و پرونده‌هایی که برای آن‌ها رای صادر نشده نباید علنی شود.

اسماعیلی تاکید کرد: قوه قضائیه و بنده  اعلام آمادگی کرده ایم که هر زمانی که گزارش فساد به ما رسید حتما آن را بررسی کنیم و بعد از بررسی نتایج کار را از طریق رسانه‌ها منتشر کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: به رسانه‌ها هم حق می‌دهیم در مقام اطلاع رسانی نتایج پرونده را سوال کنید و ما هم خود را موظف به اطلاع رسانی می‌دانیم.

وی گفت: در موضوعات اقتصادی، استفاده  از رانت اطلاعاتی را درست نمی‌دانیم و در فضای رسانه هم رانت اطلاعاتی را درست نمی‌دانیم و اینکه اگر خبری به دست رسانه رسید درست نیست که از آن استفاده کند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد ۸ شهریور ماه روز مقابله با تروریسم اظهار کرد: ما رئیس جمهور خود را در یک حمله تروریستی از دست دادیم و گروه‌های تروریستی ۱۷ هزار نفر از افراد جامعه را شهید کردند؛ به همین دلیل امروز چند خبر امنیتی را اعلام می‌کنم.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: ماه قبل در حاشیه نشست مسئولان خبری در مورد بازداشت یک گروه امنیتی در رابطه با بریتیش کانسیل و انگلیس را مطرح کردم.

وی گفت: این فرد ارس امیری نام دارد و به ۱۰ سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد که حکم او در دادگاه انقلاب تایید شد و درحال طی محکومیت است؛ این فرد در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری کار می‌کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: فرد دیگر علی جوهری است که شناسایی و بازداشت و به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی و دو سال حبس برای تحصیل مال از اسرائیل محکوم شد. این فرد در کشور‌های سریلانکا، هند، ماکائو و لائوس برای اسرائیل جاسوسی می‌کرد و قصد داشت از این رژیم تابعیت بگیرد. این فرد در کار‌های عمرانی تونل سازی و قرارگاه خاتم فعالیت داشت.

اسماعیلی گفت: فرد دیگر انوشه عاشوری به سرویس موساد متصل شده بود و اطلاعات زیادی از کشور به این سرویس منتقل می‌کرد و ۱۰ سال حبس برای جاسوسی و دو سال حبس برای تحصیل مال نامشروع و استرداد ۳۳ هزار یورو به نفع دولت محکوم شد.

وی اظهار کزد: باید در برخورد با مفاسد ابتدا از قوانین موجود استفاده کنیم. ما امروز قانون مبارزه با مفاسد را داریم و اگر هیات‌های انتظامی دستگاه‌ها با مفاسد صریح و انقلابی عمل کنند شاهد مفاسد اداری احتمالی در ادارات و دستگاه‌ها نخواهیم بود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از تمام دستگاه‌ها می‌خواهم با استفاده از حراست‌ها عملکرد نیرو‌های خود را رصد کنند و در صورت نیاز این قانون توسط مجلس بازنگری می‌شود.

اسماعیلی در رابطه با اینکه وکلای یکی از متهمان پرونده مفاسد اقتصادی در بانک مرکزی گفته است که در دادگاه فقط ۵ دقیقه فرصت دفاع از موکلش را داشته است، بیان کرد: ما دفاع از متهمان را حق آن‌ها و وکلایشان می‌دانیم. در دادگاه‌های اخیر فرصت کافی با متهمان برای دفاع داده شده است و به وکلا تاکید می‌کنیم دفاعیات خود را از طریق لایحه به دادگاه ارسال کنند، نه اینکه بعد از اتمام دادگاه ادعا کنند که فرصت کافی به آن‌ها داده نشده است.

وی درباره سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه گفت: رئیس قوه قضائیه سفر‌های استانی دارند و سفر بعدی ایشان به زنجان است. قبل از سفر‌ها هیات‌هایی به استان‌ها اعزام می‌شوند و مشکلات را رصد می‌کنند. در سفر ایشان به استان کردستان سه جلسه تشکیل شد و ۶۰ میلیارد تومان برای رفع معضلات استان در نظر گرفته شد.

اسماعیلی درباره پرونده بازداشت دو نماینده مجلس در موضوع خودرو اظهار کرد: برای این پرونده رای صادر نشده و کیفرخواست صادر و یک جلسه دادگاه هم تشکیل شده است و باید منتظر باشیم که دادگاه اعلام نظر کند و تا موضوع روشن نشده نباید اطلاع رسانی کرد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: این پرونده در رابطه با تلاطم بازار خودروی داخلی است و در خصوص واردات خودرو پرونده‌هایی تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده رئیس ایران خودرو  اظهار کرد: این پرونده هم در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی با اشاره به پرونده یکی از معاونان قوه قضائیه بیان کرد: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ۱۵ متهم دارد.

اسماعیلی درباره ایجاد محدودیت‌ برای رئیس  دولت اصلاحات گفت: نمی‌دانیم چرا برخی از اسامی نقل محافل هستند. محدودیت‌ها از سوی شورای عالی امنیت ملی است و به پرونده‌های روحانیون هم دادگاه روحانیون رسیدگی می‌کند و من سخنگوی قوه قضائیه هستم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده سوخت هواپیمایی ایران بیان کرد: ما هم با اطاله دادرسی مخالف هستیم و برای رفع اطاله دادرسی تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است و در دوره جدید شاهد هستیم که رسیدگی به پرونده‌های سریع‌تر رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در این پرونده باید جعبه سیاه پرونده بررسی شود. پرونده ابتدا در دادگستری اصفهان بود که به تهران ارجاع داده شد. بعد از بررسی جعبه سیاه هواپیما، پرونده به هیات کارشناسی سه نفره فرستاده شده که تا پایان هفته نظر خود را اعلام می‌کند.

اسماعیلی درباره بازداشت مدیر تدارکات پزشکی هلال احمر گفت: اصل خبر را تایید می‌کنم و این پرونده در رابطه با واردات دارو با ارز دولتی و فروش با ارز آزاد و گران نمایی است که اخیرا به دادگاه رفته است.

وی اظهار کرد: هر کس اطلاعاتی دارد قبول زحمت کند و اطلاعات خود را به دستگاه قضایی اعلام کند و قبل از اثبات آن را رسانه‌ای نکنید. آنچه که موجب اطمینان مردم می‌شود اقدام در خصوص فساد است نه اعلام مفاسد. اگر ما به دنبال ایجاد اعتماد به مردم هستیم مفاسد را به قوه قضاییه اعلام کنید.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در جلسات آینده ارقامی را اعلام خواهیم کرد که از برخورد با مفاسد به بیت المال بازگشته است تا مردم ببینند که اقدامات چه نتایجی دارد.

اسماعیلی درباره فروش نفت نفتکش آدریان انگلیس گفت: اقدام انگلیس یک دزدی دریایی بود و اقدامات کشور‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند، جنبه حقوقی ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ما اعلام کردیم که کشتی انگلیسی جرایمی را انجام داده و در مراجع قضایی هم آن‌ها را اراءه می‌دهیم، اما در مورد نفتکش ایرانی هیچ مورد حقوقی از سوی انگلیس و جبل‌الطارق مطرح نشده است و خواهان دریافت خسارت هستیم.

وی در خصوص پرونده ایران خودرو و مدیر فروش این شرکت که امضای طلایی داشت و برای خودش مصونیت قائل است، گفت: هیچ کسی مصونیتی ندارد؛ این پرونده ۵ متهم دارد که ۳ نفر بازداشت هستند و دو نفر آزاد هستند.

اسماعیلی در رابطه با واگذاری اردوگاه باهنر برای آموزش و پرورش و بازداشت چند نفر در این پرونده گفت: رسانه‌ها منتظر این نباشند که بعد از بازداشت هر کسی ان را اعلام کنیم، زیرا ممکن است فردی بازداشت و بعد آزاد شود. ممکن است بعد از بازداشت افراد از آن‌ها رفع سوء ظن شود؛ اگر فردی محکوم شد منتظر اطلاع رسانی باشید.

سخنگوی دستگاه قضا درباره واگذاری ارودگاه شهید باهنر اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا کرده و گزارش داده است و نتایج آن اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت رئیس خصوصی سازی و افراد مرتبط با بانک مرکزی را افرادی پاک دست معرفی کرده است موضع شما در این باره چیست، گفت: در پرونده بانک مرکزی ادعا داریم توضیحات دولت به پرونده کمک می‌کند و ما از توضیحات رئیس جمهور و دولت استقبال می‌کنیم، اما اعلام رای پرونده را به قوه قضائیه بسپارند.

وی در مورد پرونده زمین خواری در هفت سنگان در قزوین و ارسال گزارشی از این پرونده توسط خبرگزاری دانشجو به قوه قضائیه اظهار کرد: شخصیت حقوقی تعاونی در هفت سنگان جدا از دادگستری است. این پرونده به دادگستری مربوط نیست بلکه به افراد باز می گردد و ارتباطی با دادگستری ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: از گزارش‌ها استقبال می‌کنیم، اما تا زمانی که رسیدگی قضایی به پرونده نشده انتشار مطالب را درست نمی‌دانیم.

وی در پاسخ به این سوال که چند نماینده مجلس از ارسال گزارش فساد در فوتبال به قوه قضائیه خبر داده‌اند،گفت: ما در ارتباط با برخی قرارداد‌ها و شرط بندی‌ها گزارش‌هایی داریم و گزارش فساد سازمان یافته نیست؛ گزارش‌ها موردی بود و تخلفات سازمان یافته نبوده است.

اسماعیلی درباره سگ‌گردانی در خیابان‌ها گفت: برخورد قوه قضائیه تابع قوانین و مقررات است و هر جایی که فعل انجام شده جرم باشد با آن برخورد می‌کنیم؛ در این مورد هم دستگاه‌هایی که تصمیمات کلی می‌گیرند مانند شورای تامین باید تصمیم بگیرند.

وی در مورد مخالفت رئیس قوه قضائیه با بازداشت دو نماینده مجلس اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه اعلام کرده است که میزان بازداشت‌ها باید حداقل باشد فارغ از اینکه فرد چه کسی است و چه جرمی دارد و در این پرونده و تمام پرونده‌ها تاکید ایشان به رسیدگی عادلانه و استقلال قاضی است.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده مازیار ابراهیمی گفت: توضیحات تکمیلی در مورد این فرد را وزیر اطلاعات مطرح می‌کند، ما اعتقاد داریم انگلیس حامی ما نیست و دنبال مقاصد خود است.

وی ادامه داد: این فرد بعد از آزادی مدت‌ها در کشور بود، سپس از کشور خارج شده و مجدد بازگشته است و اگر ادعا و شکایتی از ضابطان قضایی دارد مطرح کند، نه اینکه زمانی که از کشور خارج شده تحت جوی ایجاد شده صحبت‌هایی انجام دهد و ادعا‌هایی را مطرح کند. این فرد خودش هم بداند که انگلیس حامی او نیست.

وی  با اشاره به انتشار صوتی از عکاس بازداشت شده  گفت: زندانیان با خانواده و وابستگان تماس می‌گیرند و ما این را جز امتیازات نظام زندان‌ها می‌دانیم و این یک امر بدیهی و پذیرفته شده در زندان‌ها است و فرد ممکن است در تماس‌های خود مطالبی را مطرح کند.اگر هر یک از بازداشت شدگان شکایتی دارند اعلام کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با پرونده اتهامی دو نماینده بازداشتی مجلس و اینکه سخنگوی هیات نظارت گفته است که پرونده برای چند سال قبل است و سه نماینده نقش داشتند گفت: ما پرونده قضایی خاص خودمان را داریم و متهمان آن هم مشخص است و بنا نیست افراد دیگری ادعا‌هایی را مطرح کنند و ما به آن‌ها پاسخ دهیم.

وی در مورد پرونده رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: نسبت به فرآیند خصوصی سازی از قبل مواردی مطرح شد و در دیدار نمایندگان مجلس با رئیس قوه قضائیه نیز بیش از ۱۰۰ نماینده نامه‌ای را امضا کردند تا روند خصوصی سازی بررسی شود و سازمان بازرسی کل کشور هم گزارش‌های ارسال کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در سفر رئیس قوه قضائیه به استان اراک کارگران نسبت به خصوصی سازی‌ها شکایت داشتند که پرونده در دادستانی تهران مفتوح است و ابعاد گسترده‌ای دارد.

وی با اشاره به پرونده اضافه کردن مواد خارجی و فضولات حیوانات سگ و گربه به محموله‌های گندم در استان گلستان گفت: در این پرونده چند نفر بازداشت شدند و اقدام  قوه قضائیه به موقع بوده و هیچ گندم آلوده‌ای وارد سبد غذایی خانواده‌ها نشده است و چند نفر از مسئولان ذی ربط در استان بازداشت شدند و این یک اقدام خیانت کارانه بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار