چاپ کد خبر: 37088
6 آبان 1399

نظر محیط زیست شیراز در باره کشتار گروهی ماهیان رودخانه جره کهمره سرخی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز، گفت: علت اتلاف ماهی‌ها در زیست بوم رودخانه جره در منطقه کُهمره سرخی، ورود آب شور به این رودخانه بوده است.

ابراهیم حیدری با اعلام این مطلب گفت: بعد از دریافت گزارش‌هایی از اتلاف ماهی‌ها در رودخانه جره‌ی کُهمره سرخی و در محدوده روستای “رُمقان” کارشناسان محیط زیست به محل اعزام شده و بررسی‌های دقیقی را انجام دادند.

وی گفت: نتیجه بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که روز چهارم آبان، ساعت ۹ صبح تعداد افراد ناآگاه، دریچه‌ی یک حوضچه که برای مدیریت شوری آب رودخانه جره تعبیه شده است را باز کرده و به مدت ۲ ساعت کل آب این حوضچه در رودخانه تخلیه می‌شود.

این کارشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: براثر ورود مقادیر زیادی آب شور به رودخانه جره در محدوده روستای رمقان، ماهی‌های این زیست بوم، تلف شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز توضیح داد: طرحی با عنوان “مدیریت شوری آب رودخانه جره” در محدوده گنبد نمکی موجود در محدوده روستای رمقان توسط سازمان آب منطقه‌ای در حال اجراست.

او با اشاره به اینکه طرح یاد شده در ۲ فاز اجرایی می‌شود، ادامه داد: در فاز نخست آب‌های شور گنبد نمکی کنترل و جمع آوری شذه و در فاز دوم موضوع انتقال آب شور به پایین دست و حوضچه‌های تبخیری مد نظر است؛ اکنون فاز اول اجرایی شده و فاز دوم در مرحله مطالعه قرار دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: علاوه بر زه آب شوری که از گنبد نمکی رمقان عبور می‌کند، ۲ چشمه یکی با دبی ۵ لیتر بر ثانیه و دیگری با دبی ۲۰ لیتر بر ثانیه، با آبی که شوری بسیار بالا دارد، از عوامل مهم تاثیرگذار بر شوری شدید آب رودخانه جره است.

او با تاکید براینکه شوری بسیار بالا، آب این رودخانه را برای مصارف مختلف حتی باغداری و کشاورزی، غیر قابل استفاده کرده است، گفت: براساس تحقیقات

حیدری ضمن اشاره به وارد شدن زه آب شور از طریق گنبد نمکی رمقان به رودخانه افزود : علاوه بر آن دو چشمه یکی با دبی۵ لیتر بر ثانیه و  دیگری با دبی ۲۰ لیتر بر ثانیه با شوری بسیار بالا  در محدوده مذکور موجب شوری آب رودخانه شده و  این آب را برای باغداری و کشاورزی ذینفعان زیردست رودخانه غیر قابل استفاده کرده است. 

این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که عامل رهاسازی آب شور به رودخانه در یک مدت کوتاه زمانی و اتلاف ماهیان این زیست بوم آبی بودند، شناسایی شده و پرونده‌ای برای این موضوع در دست تشکیل است تا پس از تکمیل به مقام قضایی ارجاع شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز خاطرنشان کرد: متولی جمع آوری و ذخیره‌سازی آب شور در حوضچه احداث شده بالادست رودخانه جره، شرکت آب منطقه‌ای فارس بوده و بدیهی است که در این خصوص هم باید پاسخگو باشد.

 پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر شوری آب رودخانه جره و تاثیر آن بر روند فعالیت‌های باغداری و کشاورزی و سایر فعالیت‌ها، توسط رسانه‌ها منتشر و منجر به ورود دستگاه‌های مسئول برای رفع این مخاطره زیست محیطی شده بود.

خبر مرتبط:نگاه کنید| از بین رفتن آبزیان در منطقه کوهمره سرخی

12821732 886

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محمد ریحانی سه شنبه , ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

درود
فاجعه زیست محیطی و از بین رفتن باغها و غیر قابل استفاده شدن زمینهای کشاورزی قسمت بزرگی از منطقه کوهمره
نتیجه امروز و فردا کردن مسئولین فعلی و قبلی استان و کشور است طرح های مذکور سالهاست که در مرحله مطالعه و اجراست
اما مردم کوهمره می دانند که مسئولین به آنها بی توجه هستند.و به این طرح به عنوان یک طرح ملی به نام سد نرگسی نگاه می کنند و دنبال حل مشکل آنها نیستند.

آخرین اخبار