چاپ کد خبر: 9840
21 تیر 1398
درپی اعتراضات مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز

نظر محیط زیست فارس در باره “معدن سنگ گچ ” حاشیه ساز در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان

محدوده فعالیت معادن ارژن پریشان کازرون کاهش یافت

 بدنبال خواست مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز طی نامه‌ای از دادستان کازرون مبنی بر رسیدگی و ابطال مجوز معدن گچ در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان ، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در توضیحاتی عنوان کرد: محدوده فعالیت معادن یاد شده کاهش یافته و معدن داران مکلف به رعایت ضوابط شده اند.

‌به گزارش” اول فارس “روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس روز پنجشنبه در خصوص انتشار نامه‌ مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز به دادستان کازرون و به دنبال آن انتشار اخباری در رسانه‌ها اعلام کرد: پس از بازدیدهای کارشناسی و طرح موضوع در کارگروه تعامل فعالیت های معدنی، پروانه بهره برداری معدن گچ گاوکشک در شهرستان کازرون بررسی و تمدید گردید و مقرر شد معدن داران ضمن سپردن تعهد محضری مبنی بر فعالیت به مدت ۵ سال و کاهش مساحت محدوده معدنی از حدود ۴۰۰ هکتار به ۸ هکتار، عدم جاده کشی و استفاده از جاده های موجود به رعایت ضوابط مکلف شوند.

این روابط عمومی با بیان سوابقی از موضوع فعالیت معدن گچ گاوکشک (خاوند) در منطقه حفاظت شده کازرون توضیح داد: معدن سنگ گچ یاد شده واقع در منطقه گاوکشک (تنگ ابوالحیات) در تاریخ ۲۵/‏۱۱/‏۵۹‬ از این اداره کل موافقت اکتشاف و بهره برداری دریافت کرده است.

در سال ۱۳۶۱ محدوده منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان مصوب و آگهی شده و معدن مذکور در عمق ۲ کیلومتری منطقه قرار می گیرد. در آن تاریخ به دلیل عدم وجود ضوابط زیست محیطی فعالیت های معدنی، هیچ گونه شرط خاصی برای این معدن دیده نشده است.

با این وجود پس از تصویب ضوابط فوق در سال ۱۳۸۴، سازمان صنایع و معادن موظف به استعلام مجدد معادنی گردیده که در مناطق تحت مدیریت سازمان متبوع قرار داشته و نیاز تجدید و یا تمدید پروانه بهره برداری دارند که متأسفانه سازمان صنایع و معادن بدون استعلام از این اداره کل نسبت به تمدید پروانه بهره برداری معدن سنگ گچ اقدام نموده است.

به استناد ماده ۱۹ قانون رفع برخی از موانع سرمایه گذاری های صنعتی، یک بار استعلام از محیط زیست برای معادن کفایت می کند که قانون فوق الذکر در سال ۱۳۸۸ و پس از تمدید پروانه مصوب گردیده است. یعنی در زمان تمدید، صنایع و معادن می بایستی از حفاظت محیط زیست استان استعلام می‌کرده است.

به دنبال توقف عملیات برداشت از معدن مذکور در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون و برگزاری جلساتی در دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و محل معدن، مقرر شد صنایع و معادن ظرف مدت ۶ ماه معدن جایگزینی را به نامبرده معرفی و پس از معرفی مکان جدید، بهره‌بردار نسبت به تخلیه منطقه حفاظت شده اقدام نماید.

پس از آن به منظور حمایت از سرمایه گذاری صورت گرفته و حسب دستور مساعدت استانداری فارس، طی صورتجلسه ای مقرر شد که بهره‌بردار نسبت به برداشت سنگ گچ از معادن مذکور در مدت زمانی ۳ سال و در وسعتی معادل دو هکتار به ازای هر پروانه بهره‌برداری اقدام نماید. از این رو در بازدیدی با حضور متقاضی محدوده قابل برداشت تعیین و علامت گذاری گردید.

محدوده های تعیین شده توسط کارشناسان سازمان متبوع بازدید و مقرر شد که مساحت برداشت شده جهت اصلاح محدوده معدن به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه گردد که این مهم صورت گرفت.

به دنبال آن با انجام مکاتباتی از سوی سازمان با دفتر حقوقی و نظرات حقوقی این دفتر، نهایتاً در جلسه مورخ ۱۳/‏۱۰/‏۹۱‬ الزام سازمان صنعت معدن و تجارت و بهره بردار به مفاد ذکر شده در تعهد نامه محضری مبنی بر استفاده ۳ ساله ‬ از معدن مورد تأیید قرار گرفت که پس از انقضای مهلت تعیین شده وفق مقررات از ادامه فعالیت معدن گچ جلوگیری به عمل آمد.

سپس با پیگیری های مکرر متقاضی و مقامات استانی، طی نامه های جداگانه مخالفت هایی از سوی ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط طبیعی ابلاغ گردید. با این وجود موضوع در جلسه سال ۱۳۹۷ شورای معادن سازمان مطرح و مقرر گردید نظریه دفتر حقوقی اخذ و در جلسه آتی شورای معادن عنوان گردد.

نهایتاً در جلسه سال گذشته شورای معادن سازمان مقرر شد یکی از پروانه های معدن ابطال و فعالیت با رعایت ضوابط مشخص و صرفاً در محدوده اصلاح شده صورت پذیرد. به دنبال آن و پس از بازدیدهای کارشناسی و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست پس از طرح موضوع در کارگروه تعامل فعالیت های معدنی، پروانه بهره برداری معدن ضمن سپردن تعهد محضری مبنی بر فعالیت به مدت ۵ سال و کاهش مساحت محدوده معدنی از حدود ۴۰۰ هکتار به ۸ هکتار، عدم جاده کشی و استفاده از جاده های موجود تمدید گردید.

در قانون معادن جایگاه قانونی برای کارگروه فوق الذکر دیده شده و تصمیمات متخذه در این کارگروه که به امضای مقامات عالی سازمان های ذیربط می رسد، از وجاهت قانونی برخوردار است.

مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز ۱۵ تیر ماه امسال طی نامه‌ای سرگشاده به دادستان شهرستان کازرون ضمن شکایت از سازمان محیط زیست، خواستار رسیدگی و ابطال مجوز معدن گچ در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان شد.‌ه بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار