چاپ کد خبر: 35963
10 مهر 1399

هشدار‌های هواشناسی برای کشاورزان و عشایر،امسال پاییز پربارشی نیست

12684783 981

به گزارش اول فارس، مدیر پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به کاهش دما در نیمه شمالی کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که اقدام به برداشت ذرت و گوجه فرنگی کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی، از استمرار بارش باران در برخی نقاط خبر داد و گفت: امروز در غرب گیلان، اردبیل، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان و مرکزی رشد ابر و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

وی افزود: بنابر نقشه‌های هواشناسی طی روز‌های جمعه و شنبه با گذر امواج از شمال غرب کشور بویژه در ساعت بعدازظهر در شمال آذربایجان، اردبیل و گیلان رگبار پراکنده خواهیم داشت.

حقیقت ادامه داد: روز یکشنبه با نفوذ جریانات مرطوب شمالی در غرب سواحل دریای خزر، مازندران، گیلان، اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی و زنجان بارش شدت می‌گیرد.

این مقام مسئول از افزایش نسبی دما در نوار شمالی کشور طی روز‌های پنج شنبه و جمعه خبر داد و گفت: با توجه به کاهش دما در نیمه شمالی به کشاورزان توصیه می‌شود که اقدام به برداشت گوجه فرنگی و ذرت اقدام کنند.

وی در توصیه‌ای به عشایر بیان کرد: طی ۲ تا ۳ روز آینده عشایر نیمه شمالی کشور از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند و از حاشیه رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به ماندگاری هوای گرم در استان‌های جنوبی توصیه می‌شود که پرورش دهندگان ماهی هوادهی را منظم در استخر‌های پرورش ماهی انجام دهند تا گرما باعث تلفات ماهی نشود.

کاهش ۶۱ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

وی درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش‌های کشور ۴ دهم میلی متر بوده، درحالیکه میزان بارش در مدت مشابه سال قبل ۶ دهم و  متوسط بلندمدت ۹ دهم میلیمتر بوده است.

به گفته حقیقت، مجموع میزان بارندگی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد و بلندمدت ۶۱ درصد کاهش یافته است.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با بیان اینکه بارش چندانی تا پایان مهر نخواهیم داشت، تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی‌ نشان می‌دهد که بارش فصل پاییز در مناطق غربی کشور مناسب نیست و به عبارت دیگر بارش‌های کمتر از نرمال در فصل پاییز انتظار می‌رود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار