چاپ کد خبر: 32195
25 تیر 1399

هنگام بریدن ترمز خودرو چه باید کرد؟

ترمز نگرفتن یک خودرو می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد اما مهمتر از دانستن دلایل آن، انجام کارهایی است که در صورت ترمز نگرفتن خودرو، موجب توقف آن بدون آسیب رسیدن به شخص یا خودرو می‌شود.

ترمز بریدن خودرو چیست؟

ترمز بریدن خودرو به این معناست که علی رغم فشردن پدال ترمز، اتفاقی نیفتاده و خودرو متوقف نمی‌گردد. در این شرایط با دو حالت روبرو خواهید بود: یا پدال ترمز به راحتی تا انتها رفته و کاملا خالی است و یا این که پدال محکم سر جای خود قرار داشته و قادر به فشردن آن به سمت پایین نیستید. در این حالت به اصطلاح می‌گویند که ترمز پر است و عمل نمی‌کند.

هنگام ترمز بریدن خودرو چه کنیم؟ - سپند خودرو
به گزارش اول فارس، شاید در یک جاده، شهر یا اتوبان در حال حرکت باشید و متوجه شوید که ترمز شما عمل نمی‌کند. اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید چون استرس هیچ کمکی به شما نمی‌کند و باعث می‌شود تا وضعیت بدتر شود.

ترمز بریدن خودرو از آن دسته اتفاقاتی‌ست که با رخ دادن آن، در موقعیت سختی قرار خواهیم گرفت. به ویژه اگر در یک مسیر پرترافیک قرار گرفته و قادر به ادامه دادن در مسیر مستقیم نباشیم، اوضاع به مراتب وخیم‌تر می‌گردد. اما از آن جایی که برای هر راننده‌ای احتمال قرار گرفتن در چنین موقعیتی وجود دارد، بهتر است نسبت به دلایل رخداد آن و بهترین عکس العمل در چنین موقعیتی، اطلاعات و آگاهی کافی کسب کنیم. با استادکار همراه باشید .

پیشگیری از ترمز بریدن خودرو

چیزی که می‌تواند از ترمز بریدن خودرو، جلوگیری به عمل آورد؛ سرویس‌های دوره‌ای به موقع و نگهداری سیستم ترمز اتومبیل است. باید لنت‌ها را به موقع تعویض کرده و نسبت به تعویض روغن ترمز نیز هشیار باشید. دیسک‌ها چطور؟ بازبینی دیسک‌های ترمز نیز جای خود دارد و عدم توجه به آن‌ها، می‌تواند به ریسک‌های بزرگی چون بریده شدن ترمز منجر شود.

عملکرد ترمزها در عین پیچیدگی، بسیار ساده نیز به نظر می‌رسد. با فشار دادن پدال ترمز، بر پیستون‌ها فشار وارد آورده و پیستون‌ها نیز به ترمزها می‌رسند. عمل کاهش سرعت و توقف خودرو نیز با ایجاد نیروی اصطکاک میان چرخ‌ها و جاده، اتفاق می‌افتد. اما با شکل نگرفتن این اصطکاک به هر دلیلی، ترمزها عمل نکرده و با اصطلاح ترمز بریدن؛ روبرو می‌شویم.

عکس العمل صحیح در مواجه با ترمز بریدن خودرو

در صورتی که حین رانندگی در مسیر پیش روی خود، متوجه بریده شدن ترمز گشتید، صحیح‌ترین عکس العمل چه می‌تواند باشد؟ این اتفاق به خودی خود پرریسک بوده و خطر تصادف با خودروهای دیگر و حتی عابر پیاده را پیش می‌آورد. اما با رعایت کردن مراحل زیر، می‌توانید ریسک‌های وابسته به این موضوع را به شدت کاهش دهید:

  • پیش از هر چیزی خونسردی خود را حفظ کنید. حفظ آرامش و دست پاچه نشدن، مهم‌ترین اصل در کنترل اتومبیل خواهد بود.
  • خودروی خود را در اولین فرصت به لاین کم سرعت (سمت راست مسیر) برانید و فلاشر خودرو را روشن کنید.
  • با استفاده از بوق دیگر خودروها را از وضعیت خود آگاه سازید.
  • پدال ترمز خالی شده را چندین بار فشار داده و سعی کنید تا به پر شدن دوباره ترمز کمک کنید. (در مواقعی چندین بار پمپ زدن به پدال ترمز، مشکل را رفته رفته مرتفع ساخته و دوباره نیروی ترمز را زیر پای خود خواهید داشت.)
  • در صورتی که قادر به بازگرداندن نیروی ترمز نشدید، از دنده معکوس بهره بگیرید. در هر دنده‌ای که قرار دارید، یک دنده پایین‌تر آمده و رفته رفته به این شکل سرعت خود و دور موتور را کمتر کنید.

*بررسی رفتار پدال ترمز: پس از آن باید رفتار پدال ترمز را بررسی کنید. اگر پدال نرم بود و زیاد پایین می‌رفت، به احتمال زیاد سطح روغن ترمز در آن کاهش یافته است یا سیلندر اصلی خراب شده که در این صورت با فشردن چندین باره پا بر روی پدال ممکن است بتوانید از سرعت خودرو بکاهید. اگر پدال ترمز سفت باشد، باید بررسی شود که آیا چیزی در قسمت پشت پدال قرار دارد که مانع ترمزگیری شود یا خیر.

*دنده معکوس: یکی دیگر از راه‌های موثر، استفاده از دنده معکوس مناسب است. دنده معکوس موجب می‌شود تا شما از ترمز موتور (Engine Brake) استفاده کنید و سرعت خودرو را کم کنید. البته قابل ذکر است که معکوس دادن باید اصولی باشد؛ برای مثال اگر در دنده ۴ هستیم، به دنده ۳ معکوس دهیم. در غیر این صورت موتور شما آسیب جدی می‌بیند.

*استفاده از نیروی اصطکاک: اگر جاده خلوت است، شما می‌توانید با آرام فرمان دادن و حرکات زیگزاگی، با ایجاد نیروی اصطکاک باعث شوید تا سرعت خودرو رفته رفته کاهش بیابد. همچنین پستی بلندی‌های جاده نیر می‌توانند سرعت شما را کاهش دهند.

  • پس از کم کردن دنده و در پی آن کاهش سرعت؛ می‌توانید از ترمز دستی نیز کمک بگیرید. البته برای استفاده از ترمز دستی نیز قاعده‌ای وجود دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله موارد خرابی ترمز دستی را مطالعه فرمایید .
  • شما به هیچ وجه نباید از ترمز دستی در سرعت و دنده‌های بالا استفاده کنید. در این صورت احتمالا به جای توقف خودرو، موجب چپ کردن آن خواهید شد. به علاوه حتی در سرعت پایین نیز اجازه به یکباره کشیدن ترمز دستی را ندارید، بلکه باید آن را به آرامی و آهستگی و رفته رفته بالا بیاورید. توجه داشته باشید که به یکباره کشیدن ترمز دستی حین حرکت، موجب قفل شدن چرخ‌های عقب شده و خطرات بعدی را به دنبال خواهد داشت.
  • اگر به کمک رفتارهای فوق، موفق به متوقف ساختن خودرو شدید، فلاشرها را روشن کرده و با استفاده از گذاشتن علامت خطر در مسیر، سایر خودروها را از توقف خود مطلع سازید.

*موانع طبیعی: اگر روش‌های بالا موثر واقع نشد، می‌توان با استفاده از موانع طبیعی خودرو را متوقف کرد. برای مثال کیسه‌های سیمان یا بشکه‌های آب موانع خوبی هستند که با تماس دادن کناره تایر خودرو با آن‌ها می‌توانید سرعت خود را کاهش دهید.

همچنین درختچه‌های کوچک (کمتر از ۱ متر ارتفاع) هم می‌توانند وسیله خوبی برای کاهش سرعت خودرو باشند.

پیش از آن از بسته بودن کمربند ایمنی اطمینان حاصل کرده و چک کنید که حتما ایربگ‌ها فعال باشند. توصیه می‌شود که حتی الامکان چیزی نرم‌تر از گارد ریل یافته و اگر جایی کیسه‌های سیمانی، بوته‌های انبوه درخت و یا مانند آن‌ها را مشاهده کردید، برای توقف به آن سمت پناه ببرید. اما در نهایت تصادف با گارد ریل و صدمه دیدن خودروی شما، به مراتب بهتر از تصادف با سایر خودروها و به خطر انداختن جان افراد خواهد بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار