چاپ کد خبر: 20235
27 دی 1398

هوک: توافق مطلوب ترامپ با برجام ۳ تفاوت دارد/محاکمه ترامپ در سنا رسما آغاز شد

 محکمه استیضاح دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا با حضور رئیس دیوان عالی آمریکا به صورت رسمی آغاز شد.

اول فارس| روایط بین الملل :رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با حضور در صحن سنا، پرونده اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا را به سناتورها تحویل داد تا محاکمه ترامپ در سنا رسما آغاز شود.

محاکمه ترامپ در سنا رسما آغاز شد

براساس این گزارش،  مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه رسما پرونده استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را به مجلس سنا تحویل داد. با این اقدام، روند محاکمه ترامپ در سنا رسما آغاز شده است.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا که مسئولیت پیشبرد این پرونده را بر عهده دارد، امروز با حضور در صحن اصلی سنا، بندهای اتهامی ترامپ را قرائت کرده و پرونده استیضاح را به سنا تحویل داد.

رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل فشار به دولت اوکراین برای پیشبرد تحقیقات قضایی در مورد فرزند «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، با دو اتهام «سوء استفاده از اختیارات» و «ممانعت از پیشبرد تحقیقات» روبرو شده است.

پس از قرائت بندهای استیضاح ترامپ، «جان رابرتس» به عنوان قاضی دادگاه محاکمه ترامپ در سنا، رسما سوگند یاد کرد و روند محاکمه رسما آغاز شد. 

13981026000803 Test NewPhotoFree

علاوه بر قاضی، سناتورها نیز هریک سوگند یاد می‌کنند که کاملا بی‌طرفانه در مورد استیضاح تصمیم‌گیری کنند. با وجود این سوگند، در گذشته آرای استیضاح در آمریکا عمدتا بر اساس خطوط حزبی بوده و سناتور اغلب بر اساس سیاست حزب رأی داده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، ترامپ را استیضاح کرده است، اما برکناری وی به محاکمه او در سنا و رأی مثبت سناتورها بستگی دارد. از آنجا که سنا اکثریتی جمهوری‌خواه دارد و تقریبا تمام جمهوری‌خواهان با استیضاح مخالف بوده‌اند، برکناری ترامپ بسیار بعید به نظر می‌رسد.

هوک: توافق مطلوب ترامپ با برجام ۳ تفاوت دارد

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته توافق جدیدی که واشنگتن به دنبال مذاکره بر سر آن و جایگزین کردنش با «برجام» است ۳ تفاوت با توافق پیشین خواهد داشت.

«برایان هوک»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران به تشریح ویژگی‌های توافق جدیدی پرداخته که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جایگزین کردن آن با «برجام» است.

هوک امروز (پنجشنبه) در پاسخ به این سؤال که توافق هسته‌ای مدنظر دولت جدید آمریکا چه توافقی با توافق دولت قبل دارد گفت: «[توافق مد نظر ما] از بسیاری جهات با آن توافق متفاوت خواهد بود.»

نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران به برشمردن سه تفاوت بین توافق مدنظر ترامپ با برجام پرداخت. او گفت: «اولین مورد اینکه، ما استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر اینکه رژیم ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد، مجدداً بازخواهیم گرداند. امروز بیش از نیمی از کشورهای دنیا که برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دارند، غنی‌سازی انجام نمی‌دهند. رژیم نیازی به غنی‌سازی هیچ ماده شکافت‌پذیری ندارد.»

هوک: توافق مطلوب ترامپ با برجام ۳ تفاوت دارد

هوک در توضیح درباره دومین مورد گفت: «مورد دوم این است که هر توافقی که به آن دست پیدا کنیم را تحویل مجلس سنا خواهیم داد تا به معاهده تبدیل شود. اگر این توافق به تصویب [سنا] برسد به قانون بین‌المللی تبدیل می‌شود. توافقِ هسته‌ایِ دولت اوباما نوعی تعهد سیاسی بود و هیچ‌گاه برای تبدیل شدن به معاهده، تحویل سنا نشده بود؛ وقتی که این توافق به نیویورک و شورای امنیت فرستاده شد حتی قطعنامه‌ای که الزام‌آور باشد هم نبود.»

وی در توضیح درباره سومین مورد تأکید کرد که توافقِ مطلوب ترامپ باید مسائل فراتر از مسائل هسته‌ای از جمله برنامه موشکی ایران را هم شامل شود.

هوک ادعا کرد: «ضمن اینکه این توافق به فراتر از مسائل هسته‌ای خواهد پرداخت. توافق جدید، مسائل موشکی، ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای و گروگان‌گیری‌های ایران را هم شامل خواهد شد. این رویکردی است که ما باید در پیش بگیریم.»

دولت ترامپ بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته با در پیش گرفتن سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تلاش کرده ایران را برای مذاکره بر سر توافقی جدید تحت فشار قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه طرف آمریکایی توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده تصریح کرده وارد مذاکره‌ با آمریکا بر سر توافقی جدید نخواهد شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار