چاپ کد خبر: 15621
27 مهر 1398

ورود دادستان به ماجرای رود فاضلاب شیراز و  تشکیل پرونده قضایی

ورود دادستان به فاضلاب شیراز

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با تذکر قانون برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد.

به گزارش اول فارس ، دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنارراهدار شیراز که این روز‌ها به رود فاضلاب تبدیل شده است، با تذکر قانون به مسئولان مرتبط با فاضلاب شیراز، برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد.

حیدر آسیابی گفت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده است و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کردن باید پاسخگو باشند.

او ادامه داد: دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب در بخش کشاورزی و دامداری مصداق جرم و ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها برای مصارف کشاورزی جرم است.آسیابی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از ۵ مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنارراهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده بهداشت و محیط زیست است.

شرکت آب و فاضلاب و شهردای مقصر هستند

او افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهردای به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های صنعتی به رودخانه چنارراهدار وضعیت را بدتر کرده اند.

آسیابی با بیان این که آب منطقه‌ای بستر رودخانه چنارراهدار را لایروبی نکرده است، افزود: محیط زیست متولی اصلی حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ داد‌ها اعلام جرم، خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در این زمینه دستگاه قضا قاطع با این موارد برخورد و تشکیل پرونده قضایی می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: چون شهرک‌ها ابتدا زمین خالی است و استقرار صنایع به مرور زمان رخ می‌دهد نمیتوان در ان تصفیه خانه ایجاد کرد.احد فتوحی گفت: صنعت و معدن و کشاورزی که مجوز استقرار می‌دهند و طبق قانون ابتدا محیط زیست مجوز میدهد بعد اجازه استقرار میدهند.

او با بیان اینکه  تا کنون یک لیست از واحد‌های متخلف که فیلتر تصفیه پساب ندارند را به محیط زیست داده ایم، اما هیچ برخوردی نشده است، افزود: بنده هیچ توان قانونی برای جلوگیری واحد‌های متخلف را ندارم و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ واحد فاضلاب و پسابشان را بدون تصفیه به رودخانه می‌ریزند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار