چاپ کد خبر: 2518
18 آذر 1397

پرسش و نقد دانشجویان دانشکده کشاورزی از رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس

دومین جلسه از سلسله جلسات پرسمان پیشرفت بسیج دانشجویی شهر شیراز با حضور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.
13970918000384 Test PhotoH

به گزارش  اول فارس به نقل از خبرگزاری فارس – شیراز، دومین جلسه از سلسله جلسات پرسمان پیشرفت بسیج دانشجویی شهر شیراز به همت قرارگاه شهید احمدی روشن با حضور محمدمهدی قاسمی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز برگزار شد.

هدف از این جلسات کمک به حل مسائل پیش روی انقلاب اسلامی و تصمیم سازی‌های دانشجو و انتقال مشکلات جامعه به مسئولان و مدیران عنوان شد.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در این جلسه خطاب به مدیرکل جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: دانشجویان پرسش‌هایی از جنابعالی و همه ما دارند که بعضی قسمت‌های آن باید شفاف پاسخ داده شود و در بعضی موارد ممکن است اطلاعاتی در اختیار دانشجویان قرار گیرد و بعضی بخش‌ها انتقاداتی است که همیشه به مدیران وارد است و باید از خودمان شروع کنیم و به بالا برویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این نشست گفت: شما هدف بزرگی را دنبال می‌کنید و به ندای مقام معظم رهبری گوش کرده و تصمیم سازی می‌کنید و به تصمیم‌گیری مدیران کمک می‌کنید و این هدف بسیار مترقی والایی است.

محمدمهدی قاسمی ادامه داد: استان فارس ۴/۷ درصد مساحت کشور را دارا است که این مساحت حدوداً یک‌میلیون و دویست هزار هکتار است. حدوداً ۲۵ درصد استان دشت و ۶۵ درصدش ارتفاعات است و جمعیت روستایی در استان حدود به ۴/۳۲ در صد می‌رسد.

وی افزود: از این مساحت ۲۱ درصد جنگل، ۵۴ درصد مراتع و ۱۴ درصد اراضی کشاورزی است و سایر کاربری‌ها اعم از جاده و مناطق مسکونی نیز سهمشان ۱۱ درصد است. ما بالاترین مساحت جنگل‌های کشور را داریم و چیزی حدود ۱/۱۸ درصد مراتع را داریم که در مرتبه سوم کشور قرار گرفتیم و سهم استان فارس در میزان ارزش‌افزوده بخش کشاورزی در کشور ۲/۹ است.

قاسمی در مورد تولیدات کشاورزی استان بیان داشت: ۱۰ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور علی‌رغم خشک‌سالی سی‌ساله، متعلق به استان فارس است و بیش از ۵۰ درصد فضای کسب‌وکار در استان در بخش کشاورزی قرار دارد و می‌توان گفت بخش کشاورزی بخش عمده اقتصاد استان فارس را به خودش اختصاص داده است.

تأمین امنیت غذایی پایدار رسالت جهاد کشاورزی

این مقام مسؤول در مورد رسالت اصلی جهاد کشاورزی گفت: رسالت اصلی جهاد کشاورزی بحث امنیت غذایی پایدار است و محورهای اصلی این امنیت غذایی حفظ منابع پایدار، مدیریت زمین، عمر خاک، تولید و کشت، بازار عرضه و مسائل اقتصادی است.

قاسمی افزود: شرکت خدمات حمایتی، سرم‌سازی، دامپزشکی، اداره کل منابع طبیعی، مرکز آموزش و تحقیقات ترویج آموزش کشاورزی، نظام صنفی، تعاون روستایی شرکت شهرک‌ها، حفظ نباتات، تعاونی روستایی، نظام‌مهندسی کشاورزی، شیلات، شرکت‌های مادر تخصصی و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و … بخشی از دستگاه‌های وابسته به سازمان جهاد کشاورزی هستند.

 وی استان فارس را با دارا بودن ۲۹ شهرستان یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشاورزی خواند و بیان داشت: مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی در این استان پهناور را در ۵ گروه چالش‌های اقلیمی، خاک، عوامل اجتماعی، اقتصادی و فناوری تقسیم‌بندی کردیم؛ مثلاً در بحث اقلیم خشکی و خشک‌سالی کم‌آبی و سرمازدگی است، در خاک کاهش حاصل خیزی و شور شدن و خیلی عوامل اجتماعی دیگر وجود دارد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز داشت: در حوزه اقتصادی ضایعات محصولات کشاورزی، عدم سرمایه‌گذاری کافی بازار و بازار رسانی، نوسانات قیمت، توجیه فناوری، کمبود دانش فنی مکانیزاسیونِ و … مسائلی است که در حوزه بخش کشاورزی وجود دارد.

قاسمی بحث آب را یکی از چالش‌های اساسی فارس دانست و ادامه داد: بر اساس شاخص SPI مستمری که ما داشتیم تا آخر سال زراعی قبل استان فارس در تمامی مناطق دچار خشک‌سالی جدی بوده است و ما سالانه ۶۵۳ میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم و بیلان ما در حوزه ذخایر آبی منفی است.

فارس تأمین‌کننده ۱۵ درصد از محصولات باغی کشور

وی در مورد میزان تولیدات باغی استان فارس گفت: باوجود همه این مسائل ما حدود ۱۵ درصد محصولات باغبانی کشور را در استان فارس تولید می‌کنیم و به ایران کوچک شهرت داریم، به‌غیراز کیوی، آناناس و انبه که در جنوب استان سیستان و بلوچستان کشت می‌شود سایر محصولات در استان فارس تولید می‌شود. ارزش کل محصولات تولیدی ۲۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان است و میزان صادرات بخش کشاورزی حدود ۱۱۸ هزار تن است و بیش از ۲۰۰ هزار تن هم صنایع تکمیلی و باغی وجود دارد یعنی بخش عمده صادرات ما محصولات باغی و فرآوری شده است.

قاسمی در مورد صادرات محصولات فارس خاطرنشان کرد: در صادرات افزایش ارزش داشتیم اما به لحاظ کمی کاهش داشتیم و این نشان می‌دهد که ما به سمت فرآوری پیش رفتیم.

وی تصریح کرد: افزایش رشد تولیدات کشاورزی علی‌رغم خشک‌سالی از ۱/۹ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴/۱۰ میلیون تن رسیده و چون تأکید بهره‌وری بوده سعی شد که بهره‌وری افزایش پیدا کند و ارتقا بهره‌وری مصرف آب بوده و در این چند سال اخیر اقدامات ویژه در حوزه‌ی آبیاری تحت‌فشار با تأمین اعتبارات خاص شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس بیان داشت: تغییر فصل کشت مثل چغندر بهاره به پاییزه، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و شوری ازجمله اقداماتی بوده که دنبال کردیم و در بحث خریدهای تضمینی علی‌رغم خشک‌سالی و کاهشی که تا سال ۹۲ پیداکرده بود از ۶۶۷ هزار تن در حال حاضر به ۹۰۰ هزار تن تولید گندم و تولید کلزا رسیده‌ایم و به‌عنوان یک محصول روغنی و استراتژیک تولید آن را در دستور کار قراردادیم و درصورتی‌که به سمت صفر میل می‌کرد در حال حاضر به ۱۹ هزار هکتار افزایش پیداکرده و امسال هم امیدواریم بیشتر بشود.

وی در مورد گلخانه‌های استان فارس نیز یادآور شد: توسعه‌ی گلخانه‌ها به‌عنوان یکی از استراتژی‌ اساسی ما است و گلخانه‌ها به دلیل کمبود آب مورد اهمیت هستند. محور تمام استراتژی‌های ما بحث آب است به دلیل اینکه ما مهم‌ترین چالشمان آب است و تقریباً هر استراتژی که اتخاذ می‌کنیم باید به‌نوعی به بهره‌وری آب کمک کند. در گلخانه‌های استان از حدود ۱۳۶ هکتاری که ابتدای سال ۹۴ بوده تقریباً به ۴۱۲ هکتار در سال ۹۶ و در حال حاضر هم به ۴۹۰ هکتار رسیدیم.

به دنبال کشت فرا سرزمینی هستیم

قاسمی گفت: کشت فرا سرزمینی را دنبال کردیم چون یک سری کشاورزان مثل آبخور درودزن را در گرجستان، اوکراین، روسیه، قزاقستان و عراق امکان‌سنجی کردیم و در حال حاضر تعدادی در اوکراین و گرجستان کشت فرا سرزمینی انجام می‌دهند.

وی افزود: برای جوابگویی به چالش‌هایی که وجود داشت یک سری پروژه را انجام داده و برای مقابله با این‌ها به اجرای طرح نظام نوین ترویج پرداختیم به جهت اینکه کشاورزی را به سمت علمی، فنی و مهندسی شدن پیش ببریم و کشاورزان را توانمند کنیم و اعتقاد داریم چالش‌ها را می‌شود با علم و فنّاوری و دانش به‌نوعی پاسخ داد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس بیان داشت: ناظرینی را از بین افرادی که در مزارع کار می‌کردند و دو سه سال سابقه کار داشتند استخدام کردیم و در استان فارس حدود ۹۲۶ نفر به‌عنوان ناظر جذب‌شده و در پهنه‌های تولیدی تا ۲۵۰۰ هکتار سامان‌دهی شدند و به نام کارشناس مسؤول مروج پهنه مشغول به کارند و این پایه‌ی نظام نوین ترویج است.

وی سازمان‌دهی مراکز خدمات، مدیریت شبکه دانش و ارائه بسته‌های ترویجی به کارشناسان، مسؤولان و کشاورزان را از ابعاد مختلف نظام نوین ترویج دانست و ابراز داشت: میزان تولیدات را با سال ۵۷ مقایسه کرده‌ایم تقریباً ۲.۵ برابر شده است تا ۳ سال پیش ما مرغ را از خارج وارد می‌کردیم یا لبنیات کاملاً وارداتی بوده و این‌همه تنوع محصول نبوده است؛ اما اکنون در تمام این مقولات امکان صادرات برای ما وجود دارد البته در بعضی قضایا هنوز واردکننده‌ایم.

 قاسمی ادامه داد: صنایع تبدیلی تکمیلی تعدادشان از انگشتان دست هم کمتر بوده است، در حال حاضر چیزی حدود ۱۲۰۰ واحد داریم که مجوز آن‌ها فقط توسط جهاد کشاورزی داده‌شده چون مجوز صنایع تبدیلی تکمیلی را هم جهاد کشاورزی و هم سازمان صنعت معدن تجارت می‌دهد که چیزی حدود ۱۳۰۰ واحد است که ظرفیت فرآوری بیش از ۷ میلیون تن ماده خام را دارا است.

وی افزود: آبیاری تحت‌فشار به میزان کمی وجود داشت که در حال حاضر رشد قابل‌توجهی داشته و تجهیز، نوسازی، احداث شبکه کارهای مختلفی است که در این حوزه می‌شود انجام داد. در بحث سرمایه ایجاد صندوق خرد و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از اولویت‌های ما است. افزایش عملکردی که در چغندر و گندم و ذرت وجود دارد قابل‌مقایسه با قبل نیست.

این مقام مسؤول بیان کرد: به دلیل پاسخ به دغدغه مردم در بحث سلامت محصولات بسته‌ای داریم که استان فارس ارائه کرده است، ما ۸ محصول گوجه، خیار، سیب‌زمینی، پیاز، کاهو و دو محصول باغی و گلخانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب بر، توسعه صنعت زنبورداری، توسعه نژادهای دومنظوره دام‌های سبک و سنگین، مکانیزاسیون، زنجیره‌های تولید به لحاظ بازار رسانی، صندوق‌های حمایت ازجمله اقداماتی است که در قالب سند توسعه بخش کشاورزی وجود دارد.

در ادامه عده‌ای از دانشجویان به پرسش از مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس پرداختند.

 محمد شریفی نژاد گفت: دانشکده علم تولید می‌کند و جهاد کشاورزی مرکزی است که علم را به دست کشاورز می‌رساند و این حلقه ارتباطی بین دانشگاه و جهاد باید باشد اما ما چیزی احساس نکرده‌ایم، دراین‌ارتباط توضیح بفرمایید چراکه بحث مطالبه گری صرف نیست، بحث عملکرد است و اینکه از دانشجوها در کارهای اجرایی و مباحث مختلف استفاده بشود، این را فکر نمی‌کنم دانشجوها فقط باید دنبال کنند این را شما هم باید دنبال کنید.

قاسمی  در خصوص حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بحث پایان‌نامه‌ها به‌خصوص مقاطع تحصیلات تکمیلی یک حرکتی را ما دنبال می‌کردیم که هم به دکترا و هم فوق‌لیسانس‌ها به‌نوعی کمک شود اما متأسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات باوجودی که موضوعات را دسته‌بندی کرده و اولویت‌ها را شناسایی کردیم، این اقدام میسر نشد و این را با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و با سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی پیگیری کردیم و امیدواریم که اعتبار درخورش را بدهند که ما بتوانیم این اعتبار را به دانشجوهایی بدهیم که مسائل و مشکلات بخش اجرا را حل کنند.

آمارهای غلط در جهاد کشاورزی ما را به مسیر غلط می‌برد

حسین زاده یکی دیگر از دانشجویان با بیان اینکه  اگر به من بگویند ۳۰ جلسه تشکیل دادیم، میگویم نتیجه این جلسات چه بوده؟ ابراز داشت: ما یک طرحی در دانشگاه راه انداختیم به نام مرکز بین‌المللی توسعه فناوری کشاورزی شیراز برای اینکه دانشِ دانشجوها را تبدیل به طرح‌های تجاری کند و دانشجو را به شرکت‌های تجاری و وزارت جهاد کشاورزی ارتباط بدهد، ما در شرکت خودمان که کاملاً دانشجویی هستیم، توانستیم ۴۰ دانشجو را شاغل کنیم، ما واردکننده و صادرکننده همین‌طور کشاورز، گلخانه دار، تولیدکننده، توزیع‌کننده، همکار کمپانی خارجی هستیم و نمایشگاه نیز برگزار می‌کنیم یعنی تنمان به تن همه‌ی مسئولین خورده و تقریباً به ریز مسائلی که مطرح می‌شود آشنایی داریم، ما از وقتی‌که در شرکت خودمان جلسات را کم کردیم بهره‌وری سیستم به‌شدت بالا رفت.

وی ادامه داد: بحث دیگر هم مربوط به آمار است، ما خیلی از تصمیماتمان را در کشاورزی بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی می‌گیریم، تناقض خیلی وجود دارد، ما اول باید یک فکر اساسی  به حال آمار کنیم چون آمار غلط ما را به مسیر غلط می‌کشاند. چرا جهاد کشاورزی آن‌قدر مسائل را پیچیده می‌کند و ساده‌ترش نمی‌کند مثلاً قضیه مرکبات، می‌توانم به‌راحتی بگویم در استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر زمینی را پیدا نمی‌کنید که با کشاورزان سرزمین چای نخورده باشیم، ولی من خیلی ردپایی از کارشناسان پهنه نمی‌بینم یا اگر می‌بینم خیلی ارتباط خوبی با دل کشاورز ندارند. به نظرم اول این‌ها بیایند یک ارتباط خوبی با کشاورزان بگیرند، ببینند مشکلاتشان چه است  تا توسط کشاورز پذیرفته بشوند.

حسین زاده افزود: ما در مرکبات دو الی سه سال انواع مشکلات، انواع نمونه‌برداری‌های خاک را انجام دادیم پولش را هم خود کشاورزان دادند، فکر کنم تا یکی دو هفته آینده مقالات مختلف آن‌هم چاپ بشود یک ریال هم هزینه نکردیم ما با خود کشاورزان آمدیم در صد باغ پایلوت کار کردیم، پیوند میانی برای باغداران گذاشتیم؛ فقط تقریباً با یک رقم مقاوم و تقریباً با حذف ۴۰ درصد  باغ‌های آلوده بر اساس بیماری گرینینگ و یک سری بیماری‌های دیگر که شناسایی کردیم مجبوریم ۳۰ تا ۴۰ درصد را حذف کنیم.

ضعف ارتباط جهاد کشاورزی با کشاورزان

وی  در ادامه گفت: در مورد انجیر هم همین‌طور بود خودتان میدانید ۳ الی ۴ سال دیگر ممکن است ۳۰ تا ۴۰/۰  انجیر مملکت را واقعاً حذف کنیم. پایه‌های جدید بیاوریم، پایه‌های کشت بافتی بیاوریم در مورد پسته هم اوضاع خیلی وخیم است، ما مقام اول و دومی را از دست دادیم. من خودم اهل رفسنجان هستم، مشکلی که در پسته داریم این است که بعد از ۴۰ سال هنوز نه هیچ کارشناس کشاورزی و نه هیچ کشاورزی نمی‌داند اصلاً پیوند را کجا باید بزند؟ یا درخت را چه طور باید هرس کند؟! می‌خواهم بگویم وقتی کار را ساده کنیم و وارد بروکراسی نشویم می‌توان مشکل را حل کرد.

این فعال دانشجویی با اشاره به کلاس‌های آموزشی عنوان کرد: ما از اول امسال تا اکنون، با همکاری دانشگاه ۵۰ جلسه  آموزشی برای کشاورزان گذاشتیم که در کانال اینستاگرام ما هم موجود است. اول یک طرح دادیم وزارت خانه به آقای دکتر خانبازی، آقای امیری لاریجانی و دیگران تا همین‌طور امضا می‌شد، متوجه شدیم فایده ندارد. خودمان کمر همت بستیم و رفتیم در روستاها و در هر مسجدی یک دهیار دیدیم و به‌واسطه آن مردم را جمع کردیم. وزارت جهاد باید به این سمت حرکت کند، در مورد تغذیه، در مورد مبارزه با آفات و بیماری‌ها و … کشاورزان ما این مدل حضور و ارتباط را نیاز دارند. ما حتی روی موضوع خشک‌سالی کارکردیم این‌همه بودجه در این مملکت در بحث خشک‌سالی هزینه می‌شود اما کشاورز ما در تحصیل آموزش مرتبط با این حوزه محروم است به ضعف ارتباط جهاد کشاورزی با آنان برمی‌گردد.

حسین زاده بیان داشت: ما ۴۰ باغ پایلوت در جهرم و داراب داریم، خود کشاورزان هم دارند کار می‌کنند، انواع و اقسام دستگاه‌ها، سیستم سنگی و کوزه‌ای که چه طور آب را شیرین‌تر کنیم و ec را بیاوریم پایین داریم، دراین‌باره کار می‌کنیم که احتمالاً یک سال دیگر نتایجش مشخص می‌شود. بهترین شیوه را انتخاب می‌کنیم بر اساس توانایی‌مان، فکر هم نمی‌کنم سایر کشورها هم بیشتر از این کارکرده باشند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس ابراز داشت: بروکراسی در ترویج مشکل‌ساز شده که طراحش هم استادان خودمان بودند. سؤال کلی این است که آیا ما یک طرحی داریم که حسین زاده هم گفت حداقل این امید برای ما زنده شد که می‌توانیم شما را در این جلسه ببینیم ما نقد نسبت به‌نظام نوین ترویج داریم و یک سری پتانسیل‌ها را هم بیرون آوردیم، آن‌طور که بتوانیم با دانشگاه متصل کنیم و یک طرح‌هایی است که از چند کشور پیشرفته گرفتیم که یک بخش از آن را هم خودمان انجام دادیم که  در یک محیط بهتر در جلسه بعد مطرح خواهیم کرد.

قاسمی در پاسخ به صحبت‌های رضایی اظهار کرد: بله دوستان هرکسی که هر راهکار و پیشنهادی دارد که فکر می‌کند می‌تواند به بخش کشاورزی کمک کند ما دستش را به گرمی می‌فشاریم و در حد بضاعت هم جبران می‌کنیم، خیالتان راحت به‌خصوص در حوزه نظام ترویج به ابراهیمی مدیر ترویج می‌گویم که یک جلسه با شما داشته باشد و این نقطه نظرات شمارا عملیاتی کنیم.

میز خدمت در جهت کاهش بروکراسی اداری در جهاد کشاورزی

وی ادامه داد: ما برای اولین بار به آمار ثبتی در کشاورزی دست‌یافتیم یعنی ما دقیقاً میدانیم در کدام پهنه چه کشاورزانی چقدر محصول کاشته‌اند و نقشه این‌ها را داریم و همین امسال هم خرید گندم بر اساس آمار ثبت‌شده پهنه صورت گرفت و ما طی این سه سال گذشته کل سطح زیر کشت گندم و برنج را با استفاده از سنجش از راه دور استخراج کردیم و پیشرفت خوبی در به‌کارگیری تصاویر ماهواره‌ای داشتیم.

این مقام مسؤول افزود: بروکراسی اداری در دستگاه‌های دولتی زیاد است و به دنبال حل‌وفصلش هستیم و بحث جلسات تا حدودی با  میز خدمت  الکترونیکی در حال برطرف شدن است و دانشی را که داریم باید عملیاتی کنیم.

وی در بحث سند نظام نوین ترویج گفت: حدود سه سال از عمر آن می‌گذرد ما آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم و شما با توجه به تجربه و دانشی که دارید و مشخص است که در این زمینه کارکردید اصلاح کنید و برای اجرای آن در اختیار کارشناسان ما قرار دهید.

یکی از دانشجویان با بیان اینکه من از بخش ترویج هستم، افزود: چون خیلی راجع به‌نظام ترویج صحبت کردید، طرح ترویج سال  ۹۴ اولین بار  در پاسارگاد شروع شد، شما از سال ۹۳ نیرو استخدام کردید و نیروهای شما عمدتاً نیروهای ترویجی نیستند و عمدتاً از رشته‌های زراعت هستند شما توجه کنید که می‌خواهید با کشاورز ارتباط برقرار کنید آن‌کسی که شما به‌عنوان متخصص ترویج بردید به روستاها متخصص ترویج نیستند، متخصص ترویج باید روان‌شناسی، جامعه‌شناسی بخواند و همه این‌ها را بلد باشد. وقتی میریم می‌بینیم کسی از جهاد کشاورزی در ساحت ترویج نیست چراکه مسؤولان شما  از زراعت هستند و برای ترویج یک کارگاه یک‌روزه می‌گذارند که به درد نمی‌خورد و کافی نیست و به همین دلیل کشاورز تمایلی به حضور ندارد.

کشت گوجه بیش‌تر از کشت برنج آب مصرف می‌کند

قاسمی در پاسخ این دانشجو گفت: مروجانی که استخدام شدند کسانی هستند که راه خودشان را در بخش خصوصی پیدا کردند، مثلاً یک فرد کلینیک گیاه‌پزشکی داشته و به هر ترتیبی قانون تصویب‌شده و ما هم مجبوریم از قانون تبعیت کنیم و بیشتر این‌ها از رشته‌های گیاه‌پزشکی، باغبانی و زراعت هستند و ۲۵ نفر از رشته‌های مرتبط دام هستند و ۱۲ نفر از رشته آبیاری و حدود ۲۰ نفر از رشته اقتصاد کشاورزی و ما هم می‌دانیم که این ترکیب مطلوب نبوده ولی بر اساس قانون مجبور بودیم، ما باید این تهدید را به فرصتی تبدیل می‌کردیم، به‌عنوان‌مثال ما باید این‌ها را به پزشکان عمومی تبدیل می‌کردیم که بتوانند مسؤولیت به عهده بگیرند و در تمامی مسائل پاسخگوی کشاورز باشند، اسمشان را گذاشتیم کارشناس مسؤول مروج پهنه، به‌نوعی مدیر پهنه می‌شوند. با اطلاعاتی در حد پزشک عمومی که بتوانند مسائل مختلف را منتقل کنند.

رضایی یکی دیگر از فعالان دانشجویی با بیان اینکه من خودم دکترای تخصصی ترویج را در هلند خواندم و ۶ الی ۷ ماه است که به ایران برگشتم و در این مدت ۵۰ فیلد در همین استان رفتم و افتخار دانشجویی تا  مقطع ارشد هم در همین استان داشتم، گفت: ما در بحث ترویج چندین مشکل‌داریم، یک بخش خود دانشگاه و دانشجوها مقصر هستند بخشی هم جهاد کشاورزی یک سری تقصیراتی دارد. ازلحاظ قانونی هیچ‌گاه اتحادیه اروپا قانونی نمی‌گذارد که تولیدکننده را از بین ببرد یعنی قانونی که برنج حذف بشود را هرگز نمی‌گذارند. آقای دکتر حرف جالبی زدند در حال حاضر میزان آب‌کشت گوجه بیشتر از برنج است ولی چون برنج غرقاب شده، در چشم ما خوب نیست.

وی ادامه داد: برنج‌کاری که در رامجرد برنج کاشت می‌کند فرهنگش، نحوه زندگی او، طراحی روستا و … با کشت برنج عجین شده، شما نمی‌توانید با قانون گوش کشاورز را بپیچانید. خب این چه‌کار کند؟ خیلی ساده می‌گوییم چیز دیگری بکارد! نه اصلاً چنین چیزی نیست کشاورزی که در شرایط روستا است هیچ موقع نمی‌توانیم به او ابلاغ کنیم که این را بکار و این را نکار چون اقناع نشده و آموزش ندیده است؛ یعنی اگر با این رویکرد دانشجو بخواهد بگوید این آدم خشک‌مغزی است کاملاً اشتباه کرده، حتی در اصطلاح هم نباید بگوییم بی‌سواد باید بگوییم کم‌سواد.

نمی‌شود محصول کشاورز را یک‌شبه تغییر داد

رضایی افزود: در حال حاضر کشاورزانی داریم که برای ما فیلم می‌فرستند، از یوتیوب فیلم در رابطه با گلخانه دیده و می‌تواند برای من توضیح دهد، پس ما یک جامعه‌ای داریم که شناختمان نسبت به کشاورزانمان در دانشگاه خیلی کمتر از جهاد است، ما نمی‌توانیم یک‌شبه محصول کشاورزها را تغییر بدهیم، یک بازه‌ی پنج‌تا ده‌ساله نیاز است تا چند کارشناس بیایند و کشاورز را به محصول جدید عادت بدهند. ما در این مورد مشکل‌داریم اما می‌توانیم کارکنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح خاک آمدیم باز پایلوت ها را به کمک کشاورزان گذاشتیم، حتی بلوط‌های زاگرس، شاهد بودیم در این چند هفته کسی به داد این‌ها نمی‌رسد رفتیم در این بیابان‌ها ببینیم این بلوط‌ها را چه‌کار می‌توان کرد. ما در یک سال برنامه‌ای را برای فروش طراحی کردیم، ما این برنامه را به جهاد ارائه کردیم، مسؤول IT  جهاد ۱۰۰ ایراد غیرمعقول بر آن گذاشت. من بهترین متخصص اپلیکیشن را از دانشگاه کانزاس و دانشگاه استنفورد آوردم، من دو نفر از بهترین متخصص‌ها را آوردم و اشکالی که از آن‌ها گرفتند حتی خجالت کشیدم به آن‌ها بگویم. ما هر چه تلاش می‌کنیم، می‌گویند که باید مطابق نشریه باشد، خب اگر قرار است مطابق نشریه باشد ۴۰ سال است که در نشریه شما دارد چاپ می‌شود، بالاخره باید در این مدت یک اتفاقی برای آن افتاده باشد.

حسین زاده نیز گفت: ما در نمایشگاه همین برنامه را به کشاورزان ارائه کردیم خیلی خوششان آمد چون ساده است و راحت می‌گوید که چه طور آفت و بیماری را شناسایی و مبارزه کنید. شما می‌روید به صد باغ کنار که هم خاک یکسان و آب و شرایط یکسان دارد وقتی یکی  ۲ تا برداشت می‌کند و دیگری ۱۰ تا برمی‌دارد چرا این‌گونه است،  چون ما مدیریت‌هایمان تجاری است چون کسی از جهاد و  دانشگاه نرفته که بگوید آفات مرکبات سمومش چیست،، ۴ سم جدید هم که می‌بریم هزار ایراد می‌گیرند، یعنی طرح باید طوری پیش برود که باب میل آن‌ها باشد، سمومی که آن‌ها می‌خواستند فروش برود را استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ما برای دریافت تجربیات کشاورزان سایت طراحی کردیم، گفت: برخی از همین کشاورزان همه‌چیز را آگاهی دارند، ما کشاورز داریم با کمترین هزینه ۲۲۰ تن گوجه‌فرنگی تولید می‌کند از این بهتر؟ ما تجربه همین را می‌گیریم و در اختیار سایر کشاورزان قرار می‌دهیم، اما جهاد در این امور کجا قرارگرفته است؟! وقتی داستان خیلی  بزرگ می‌شود لَخت می‌شود ولی وقتی داستان کوچک باشد هدف مشخص‌تر می‌شود هدف افزایش بهره‌وری و کمک به کشاورزان است و نیاز به این‌همه آمار نیست.

حسین زاده بیان داشت: ۳۰ تا ۴۰ گیاه مورد اهمیت داریم، راجع به این ۳۰-۴۰ مورد همه اطلاعات موجود است، باید فقط یک سازوکار درست کنیم به شکل آسان این اطلاعات درست را به دست کشاورزان برسانیم، من خودم چون توزیع‌کننده سم و کود هستم اطلاع دارم، دیگر کسی لازم نیست موسسه تحقیقات ثبت آب‌وخاک راه‌اندازی کند، خود کشاورز وقتی بداند و آگاه باشد دیگر کالای تقلبی نمی‌خرد، این‌که کالای تقلبی و کالای قاچاق وجود دارد به خاطر جهل کشاورز است به خاطر اعتماد کشاورزی است که وقتی برای خرید وارد مغازه می‌شود فکر می‌کند کسی که آنجا نشسته خدا است من خودم بودم و از نزدیک این صحنه‌ها را دیدم. چرا؟ چون ما یک سازوکار درست نداریم که کشاورز مراجعه کند و اطلاعات درست را از آنجا بگیرد.

با آب موجود هم می‌توان مشکلات کشاورزی را حل کرد

وی در ادامه اظهار داشت: به نظر من ما با ژنتیک خوب و دانش و ترویج خوب همه مشکلاتمان را می‌توانیم با همین آبی که در حال حاضر داریم، حل کنیم. با همین آبی که داریم البته نمی‌دانم این آب را ۱۰ سال دیگر داریم یا بیشتر ولی وقتی مسیر را عملیاتی برویم و از ظرفیت دانش استفاده کنیم مصرف آب را هم کم‌کم  پایین می‌آوریم.

حسین زاده تأکید کرد: باید به مزرعه بروید، جلسه که تمام شد باید بروید به بندرعباس، باید بروید سر مزرعه بنشینید خاک را لمس کنید، گیاه را لمس کنید، با کشاورز راجع به مشکلاتش صحبت کنید.

قاسمی در مورد ارتباط با کشاورزان اذعان داشت: اینکه باید با کشاورز ارتباط بیشتری برقرار کنیم، زبان کشاورز را یاد بگیریم و اینکه خیلی چیزها راداریم و داشته‌های ما کم نیستند، حرف درستی است. نظام ترویج سه سال است آغازشده و ملزوماتی دارد، شما وقتی یک شرکت خصوصی هستید به دنبال کاری می‌روید چون درآمد شما است این متفاوت با این است که شما کارمند دولت هستید.پ

وی ادامه داد: با این رویکرد باید بخش خصوصی وارد کار بشود اما برای این کار نیازمند بودجه، ماشین و غیره هستیم که این شرایط مقدور نیست و درنتیجه کار اداری دولتی سختی خودش را دارد. در حال حاضر نظام نوین ترویج آمده تا ارتباط با کشاورز را بیشتر کند و در زمینه‌های مختلف مانند علوم دام، صنایع غذایی، محصولات کشاورزی، آبیاری، دام، آب‌وخاک، دامپزشکی و… به بالا بردن بهره‌وری کمک کند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس در مورد زوال مرکبات تصریح کرد: زوال مرکبات یک عامل ندارد و بین علما هم اختلاف است که عامل ثانویه دخالت دارد یا عوامل اولیه. عواملی مانند سموم، کود، شوری آب، بافت خاک، دما، تبخیر و تعرق، خاک و… همه در زوال دخالت دارند ولی چیزی که می‌تواند این عوامل را بهبود بخشد مدیریت درست باغ است و این‌که باید از پایه‌های مقاوم به خشکی، مقاوم به خاک‌های آهکی و مقاوم به ویروس استفاده کنیم و  باید شرایط دیگر را محیا کنیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار