چاپ کد خبر: 6458
3 اردیبهشت 1398
در زادگاهش گراش

پیکرپدر مطالعات خلیج فارس به خاک سپرده شد

 اقتداری

به گزارش پایگاه خبری اول فارس ، در این آیین، جمعی از مسئولان و شخصیت های فرهنگی اجتماعی و جمعی از مردم گراش و دیگر مناطق جنوبی استان فارس حضور داشتند.
پیکر زنده یاد اقتداری صبح سه شنبه از فرودگاه بین المللی لار به گراش منتقل شد.
همشهریان و دوستداران زنده یاد اقتداری در حسینیه اعظم گراش نماز را بر پیکر این مرحوم اقامه کردند.
پیکر این مرحوم سپس به آرامگاه آل دهباشی در کنار برکه حاج اسدالله تشییع و در این قبرستان خانوادگی به خاک سپرده شد.
زنده یاد اقتداری صبح سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه در سن ۹۴ سالگی در بیمارستان آسیا در تهران درگذشت.
وی متولد سال ۱۳۰۴ و از نوادگان فتحعلی خان بیگلربیگی گراشی، حاکم لارستان و بنادر خلیج فارس در عصر قاجار، و اصالتا از گِراش، شهری نزدیک لار در استان فارس بود.
وی همچنین استاد دانشگاه، نویسنده، وکیل دادگستری، مورخ و جغرافیدان بود.
آیین تشییع پیکر دکتر اقتداری در تهران دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه جاری در سرسرای مرکز دائره ‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شده بود.
مرحوم اقتداری در دوران حیات خود حدود ۴۰ عنوان کتاب و بیش از یکصد مقاله علمی به چاپ رساند.
در میان آثار او از تصحیح دیوان اشعار شاعران، ترجمه آثار تحقیقی نویسندگان و پژوهشگران غیرایرانی تا چاپ قصه‌های مثنوی، منطق‌الطیر و هزار و یک شب و همچنین تحقیقات علمی در زمینه لهجه‌شناسی، زبان و فرهنگ مناطق مختلف کشور دیده می‌شود.
از جمله آثار اقتداری که در سال ۱۳۹۱ جایزه ویژه مرکز موقوفات دکتر افشار با عنوان «جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار برای زبان فارسی و وحدت ملی ایران» را دریافت کرد، می‌توان به «خلیج فارس از دیرباز تا کنون»، «بندرعباس و خلیج فارس»، «صید مروارید در خلیج فارس»، «تاریخ مسقط و عمان و بحرین و روابط آن با ایران» و «سرگذشت کشتیرانی ایران» اشاره کرد.
پیش از این، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی با تسلیت «فقدان این چهره خدوم و فرهیخته به عموم علاقه‌مندان و خانواده» دکتر اقتداری، از درگذشت این پژوهشگر برجسته، ابراز تاثر و تاسف کرد.
سید عباس صالحی اظهار داشت: آن زنده یاد که در طول عمر ارزشمند خود آثاری عمیق و درخور در زمینه مردم شناسی، معماری، ادبیات و تاریخ ایران به ویژه حوزه جنوب میهن عزیزمان پدید آورد، نقشی ماندگار در اشاعه فرهنگ غنی این مرزوبوم و نام خلیج نیلگون فارس ایفا کرد.”منبع: ایرنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار