چاپ کد خبر: 9911
23 تیر 1398

چالش آب در شیراز

فرزاد وثوقی

ما فاقد زیر ساخت های تولید هستیم ومدام درانظارعموم نمایش میدهیم که به فکر اقتصادوتولید هستیم. از صنعتگر وکارآفرین حمایت می کنیم. اما درعمل خبری  از حمایت ها نیست. همین هفته گذشته اعضای کارگروه حمایت قضایی رفته اند تا از منطقه ویژه اقتصادی شیراز بادید کنند. البته هدف از این بازدید انجلم تبلیغ برای تولید وصادرات بهترین محصول غیر نفتی نبوده بلکه این کارگروه برای حل وفصل مشکلات ماندگار دراین منطقه به بازدید دراین فصل گرما تن داده اند.

علی رغم نام بزرگ وقدمت این منطقه انتظار میرود تا دستاوردهای آن اعلام شود اما خاموش ترین نقطه اقتصادی درفارس همین منطقه ویژه است که تحت شرایط موجود، کارکرد واقعی نداشته ویا اگر داشته اعلام نشده است. آنگونه که از متن خبر منتشر شده برداشت می شود یک گروه آب فروش دراین منطقه ظهور کرده اند که ازطریق فروش آب امرار معاش می کنندوچنان پای کاراند که علی رغم دریافت مجوزبرای حفر چاه جدید توسط هیات مدیره منطقه اما آب فروشان اجازه حفر چاه به مدیران منطقه نمی دهند واین مجوز همچنان غیر قابل اجراست.

یکی از بدبختی ها حوزه اقتصاد وکسب درآمد درفارس وجود همین عناصر قلدر ونوچه های آنان است. قلدرهایی که یا معلوم است از کجا حمایت می شوند ویا معلوم نیست ودست های پنهان آنان را حمایت می کنند اما درهر دو صورت مانع توسعه هستند. سال ۱۳۷۷ یک حلقه چاه آب بصورت قانونی درمنطقه ویژه اقتصادی شیراز حفر شد وبا گذشت سالها این چاه پاسخگوی نیازها نیست . آب ،فاضلاب ، برق ، گاز، مخابرات ، راههای دسترسی ازجمله زیرساخت های تویعه محسوب می شود .قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی شیراز ویا شرکت شهرک های صنعتی استان فارس درمناطق هدفگذاری شده پروسه ای معنا دار بوده است که حالا پس از گذشت سالیان سال نباید درآن شاهد کشمکش های زیر ساختی باشیم.

بازدید هیات قضایی از منطقه ویژه بدان معناست که اوضاع تا بدانگونه خراب است که باید از اهرم فشار وزور حکومتی برای راه اندازی یک چرخه اقتصادی مختصر دریک نقطه استفاده شود. این روزها راهرو های دادگستری بسیار شلوغ است چراکه بی قانونی وسیله ای شده برای پیشبرد اهداف برخی جریانات. مع الوصف دستگاه قضایی برآن است تا داستان آب منطقه ویژه را پیگیری کند والبته نتیجه را اعلام نمایند.

درهفته گذشته امام جمعه شیراز هم در دیدار با مدیر وکارکنان سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان فارس براصلاح دوساختار بیمار اداری واقتصادی تاکید داشتند. کاغذ بازی که فساد می آورد وکارهایی که از طریق اینترنت انجام نمی شود وطرف باید حتما به ادارات مربوطه مراجعه حضوری داشته باشد. این مراجعه حضوری وقرار گرفتن در تارعنکبوت همان داستان فساد حاکم است.

سالهاست درمورد فرش قرمز واستقبال از سرمایه گذار سخنرانی می شود. مدیران ارشد ملی درهفته گذشته به فارس آمدند ودوباره دراین رابطه سخنرانی کردند . مدیران فارس هم به صورت پیوسته درمورد سرمایه گذاری وایجاد اشتغال سخنرانی می کنند. همه می گویند تا سرمایه گذاری انجام نشود اشتغالی ایجاد نخواهد شد . تولید نیازمند محرکی بنام سرمایه گذاری است . اما آنقدر که دراین رابطه حرف زده شده اقدامی درعمل صورت نگرفته است.

دولت هم که از ماجرای رکود وسقوط ارزش پول ملی بی خبر است درناکامی فروش نفت وازدست دادن درآمدهای خود به فکر صنعت ومعدن وتجارت کشور افتاده است که این بخش بهترین منبع درآمدی درقالب دریافت مالیات های سنگین است. دررویکردی دیگر در دوران دراز مدت رکود مسکن وساخت وساز به فکر افتاده ا از این بخش مالیات دریافت کند.

مردم هر روز فقیر تر می شوند وباید تاوان سیاست های خارجی را پرداخت کنندواز طرفی دولت بی خبر از همه جا از مردم وتولید کننده ! مالیات می خواهد . رکود فراگیر شده وبقول گفتنی ، بعضی ها درکشور نمی فهمند که رکود یعنی چه. پدیده رکود فرار سرمایه ها را به دنبال دارد. متاسفانه امور اقتصادی کشوربدست قاچاقچیانی افتاده است که فقط منافع خود را مقدم میدانند. پلیس هرچه باند قاچاق متلاشی می کند بازهم روز از نو روزی از نو . باید به روحیه وصبر پلیس کشورمان تبریک گفت که علی رغم دانش دراین زمینه اما همچنان درحال تلاش برای ساماندهی امور است. برای مبارزه با ریشه از پرستو ها نیز استفاده شده چراکه این افراد تنها دچار فساد اقتصادی نیستند واز فساد اخلاقی هم برخوردارند. درهر صورت سلسله فساد به این سادگی منقرض نمی شود باید چشم ها را شست ، جور دیگر باید دید.چترها را باید بست ، زیر باران باید رفت . فکر را خاطره را زیر باران باید برد، با همه مردم شهر زیر باران باید رفت.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار