چاپ کد خبر: 23729
24 اسفند 1398

کرونا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

نتیجه تصویری برای کرونا

 از کرونا نترسید، اما آنرا جدی بگیرید، این جمله ای است که اینروزها بییشتر می شنویم، اما کمتر معنای آن را درک می کنیم.

بهداشت ودرمان| اول فارس : بی توجهی به این جمله ساده می تواند مردم این کشور را مدت ها اسیر حصارهای نامرئی این بیماری کند، حصارهایی که با آجرهای بی توجهی هایمان، هر روز می توانند بلندتر و مستحکم تر شوند.

 شیوع این بیماری از انسان به انسان شدت پیدا کرده و ارتباط نزدیک با یکدیگر و پخش شدن ذرات تنفسی ناشی از سرفه، صحبت کردن و عطسه کردن در فاصله کمتر از دو متر در انتقال بیماری دخالت جدی دارد.

 رعایت فاصله مناسب بین افراد برای پیشگیری از شیوع بیماری و توجه به علائم اولیه بیماری مثل تب، بدن درد، تنگی نفس و سرفه  به شهروندان توصیه کرد که اگر کار ضروری ندارند به هیچ وجه از منزل خارج نشوند و حضور خود را در جامعه و تراکمات شهری به حداقل برسانند و بدانید که حضور در اجتماع، تهدیدی برای سلامت همه است.

 بخش اعظمی از مبتلایان به ویروس کرونا و افراد مشکوک به بیماری در اجتماع حضور دارند و تنها افراد محدودی در مراکز درمانی تحت درمان و قرنطینه هستند، از این رو تردد در جامعه امری پرخطر است.

 حضور بسیاری از مبتلایان در جامعه که علائم اولیه ابتلا به کرونا را ندارند، پررنگ است و چنانچه افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است در سطح شهر تردد کنند، این ویروس را دریافت می‌کنند چرا که افراد ناقلی که فاقد علائم هستند، بیشترین خطر انتقال را دارند.

 به هیچوجه با یکدیگر دست ندهید و اگر در محیط های خلوت تردد داشته باشید به مراتب از خطر این ویروس در امان خواهید بود. این ویروس روی زمین و اشیای فلزی نظیر خودرو، وسایل بازی در پارک‌ها، مغازه‌ها و … ماندگاری بیشتری دارد و گفته شده است که در محیط بیرون از بدن تا ۲۰ روز آثار حیات ویروس کرونا دیده شده است و چرخه انتقال آن باقی می‌ماند و این خبر ناگواری است.

به دلیل ماندگاری ویروس بر روی زمین حتما باید کفش‌ها را ضدعفونی کرد مخصوصا اگر در مراکز درمانی تردد کرده باشید. بسیاری از نتایج آزمایشگاهی مثبت نشان از انتقال ویروس از کفش داشته است.

در چنین شرایطی فقط باید مراکز عرضه مواد غذایی و مراکزی که فعالیت آنها ضروری است، فعال باشند.

 این بیماری جوان و پیر نمی‌شناسد، گرچه سیستم ایمنی سالمندان در برابر عفونت ضعیف است و براین اساس آمار مبتلایان در بین سالمندان و میانسالان به مراتب از جوانان بالاتر است.

 همه ما در برابر حفظ جان خود، خانواده و همنوعان وظیفه داریم و نباید با سهل انگاری در رعایت بهداشت، سلامت خود را در معرض خطر و تهدید قرار دهیم.

 حجم بالای مراجعین به مراکز درمانی موجب خستگی و بعضا بیماری کادر پزشکی و پرستاری شده است و متاسفانه تنی چند از پرستاران و پزشکان نیز به دلیل شیوع بیماری و حجم بالای مراجعین، به جمع مبتلایان اضافه شدند و نتیجه آزمایش آنان مثبت است.

  مردم  برای کاهش حجم مبتلایان و مراجعین به مراکز درمانی و کاسته شدن بار درمانی در بیمارستان ها ضمن رعایت مسائل بهداشتی و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در خانه بنشینند و کارهای اضافی خود را تعطیل کنند تا پیک شیوع کاهش یابد.

 بخشی از گروه پزشکی، پرستاری و آزمایشگاهی شهرستان به دلیل درگیری با بیماران کرونایی مبتلا شده اند. بیش از  ۱۵ نفر از اعضای کادر پزشکی شهرستان کرونایی شده و در بیمارستان یا منزل در قرنطینه هستند و تعطیلی برخی مطب های پزشکان به دلیل ابتلا به ویروس کروناست.

چنانچه آمار شیوع کاهش یابد و مردم مسائل بهداشتی را رعایت کنند قطعا با گرم شدن هوا شاهد فروکش کردن این بیماری خواهیم بود. اگر میزان تردد مردم در سطح شهر به شکل فعلی باشد قطعا با روزهای بحرانی تری مواجه خواهیم شد چرا که حضور مردم در جامعه همچنان ادامه دارد و از حجم ترددها خیلی کاسته نشده است.

 مردم باید به خوبی پیام‌های بهداشتی را بشنوند و بپذیرند که تردد در جامعه تهدیدی برای سلامت آنان است و امروز مهمترین مسئله حفظ جان مردم است.

  اگر مردم هشدارهای بهداشتی را جدی نگیرند و شیوع این بیماری را شوخی تلقی کنند روزهای دشوارتری در میزان شیوع، ابتلا و آمار بالای مرگ‌ومیر در پیش رو خواهیم داشت و معلوم نیست که ظرفیت بیمارستان‌ها جوابگوی مراجعین باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار