چاپ کد خبر: 18176
12 آذر 1398

گزارش دادگاه گروه موسوم به «طرح و نقشه پناهی»

156626531

نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات متهمان گروه موسوم به «طرح و نقشه پناهی» گفت: متهمان این پرونده به اخلال در نظام ارزی کشور به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار متهم هستند.نخستین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ارزی گروه «طرح و نقشه پناهی» صبح امروز سه شنبه ۱۲ آذر به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه چهارم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

متهم اصلی پرونده فساد ارزی گروه «طرح و نقشه پناهی» فردی به نام «جنت مکان» است. این دادگاه به صورت علنی درحال برگزاری است.

این پرونده پنج متهم دارد که اتهام مشترک همه آن‌ها مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به صورت عمده و فروش ارز در بازار آزاد به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان است.

متهمان در آبان سال گذشته به بهانه واردات ورقه داغ زنی، کاتالیست‌های احیای آهن و تثبیت کننده رنگ نساجی، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند که در بازار آزاد فروخته اند.

یوسف جنت مکان مدیرعامل شرکت طرح و نقشه پناهی و کوروش مُر، محمدرضا اخوت فرد، علی زرنانی، عظیم علی اشرفی متهمان این پرونده هستند.

در ابتدای این جلسه امیرحسین علایی نماینده دادستان کیفرخواست متهمان پرونده را قرائت کرد و اظهار داشت: در این پرونده متهمان همگی متهم به اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز در بازار آزاد به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت از این طریق به میزان ۹۶ میلیارد تومان طبق موضوع بند الف ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور هستند.

وی توضیح داد: با توجه به نواسانات نرخ ارز در اوایل سال ۱۳۹۷ شاهد ایجاد رانت و سوءاستفاده از ارز دولتی با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان بودیم که این امر موجب شد بخش خصوصی نتواند بر اساس نیاز واقعی خود ثبت سفارش انجام دهد و بسیاری از اشخاص با ثبت شرکت های صوری اقدام به دریافت ارز کرده و به رغم تعهد به واردات کالای مورد نظر متعاقب آن اقدام به فروش ارز دریافتی در بازار ارز کرده اند که در این پرونده به صورت مشخص شرکت طرح و نقشه پناهی اقدام به دریافت ارز دولتی به میزان ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار جهت وارد کردن کالا شامل ورقه داغ زنی، کاتالیست‌های احیای آهن و تثبیت کننده رنگ نساجی کرده اما مشاهده می شود از سوی این شرکت کالایی وارد نشده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: حسب بررسی های انجام شده فردی به نام یوسف جنت مکان متهم ردیف اول و مدیرعامل شرکت یادشده است که مشارالیه در تحقیقات تکمیلی از افرادی به نام های زرنانی، کوروش مُر و اخوت فرد متهمان بعدی نامبرده و اظهار داشته است که این افراد اقدامات خرید و فروش ارز را انجام داده اند.

علایی ادامه داد: متهم کوروش مُر که مدت مدیدی به عنوان ترخیص کار در گمرک فعالیت داشته است از طریق یکی از دوستان خود به نام دانش با این شرکت آشنا می شود و نامبرده اذعان می دارد متهم زرنانی در مواجهه با ایشان اعلام می دارد که در بانک های مختلف حساب داشته و ارز دولتی دریافت کرده است. از این رو مشارالیه آقای دستغیب خریدار ارز را به زرنانی معرفی می کنند که نسبت به فروش ۹۷۳ هزار یورو از ارزهای دریافتی به آقای دستغیب اقدام و مبلغی در حدود ۶ میلیارد تومان از وی دریافت می کند.

وی افزود: محمدرضا اخوت فرد طی تحقیقات صورت گرفته پیرامون اقدامات خود و مراودات مالی با متهمین دستگیر شده اظهار می دارد که صاحب اصلی شرکت طرح و نقشه پناهی آقای زرنانی بوده است و نامبرده با توافق شریک خود آقای عظیم علی اشرفی مبالغی را حدود چهار میلیارد تومان به شرکت یادشده پرداخت کرده است که در ادامه تحقیقات این دو نفر از سوی پلیس آگاهی دستگیر و در ابتدای منکر بزهه معموله می شوند اما حسب تحقیقات صورت گرفته و اسناد و مدارک مکشوفه و مهر شرکت‌های مختلف و شناسایی برخی از این شرکت ها محرز می شود که متهمان با سوءاستفاده از کارت های بازرگانی و کارت ملی اشخاص اقدام به ثبت شرکت‌های صوری کرده‌ و متعاقب آن اقدام به فروش ارز دریافتی در بازار آزاد کرده اند.

علایی ادامه داد: متهمان در آبان ۹۷ اقدام به فروش ارز در بازار آزاد کردند و حسب بررسی انجام شده مبلغ فروش ارز در آن زمان در بازار آزاد ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که با کسر مبلغ پرداختی برای خرید هر یک دلار به میزان چهار هزار و ۲۰۰ تومان و از محل فروش هر یک دلار در بازار آزاد مبلغ حدودی ۱۰ هزار تومان سود عاید متهمان شده است که با توجه به اینکه کل میزان ارز دریافتی از سوی شرکت «طرح و نقشه پناهی» ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است از این رو مجموعا منفعت حاصله به مبلغ ۹۶۰ میلیارد ریال محاسبه شده است.

نماینده دادستان افزود: گزارش تاریخ ۶ آبان سال ۹۷ پلیس آگاهی تهران پیرامون شرکت طرح و نقشه پناهی دایر بر دریافت اخذ ارز دولتی و همچنین گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر وجود شرکت طرح و نقشه پناهی و عدم واردات کالا، نشان از این دارد که اظهارات یوسف جنت مکان نزد مرجع انتظامی مبنی بر اینکه شرکت واردات انجام داده کذب است.

وی افزود: سید مهدی دستغیب مدیر شرکت پیشگام گستر پارس طی دو مرتبه ارز از شرکت طرح و نقشه پناهی دریافت کرده است. یک مرتبه در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۹۶ به مبلغ ۴۷۳ هزار یورو پول آن به حساب شرکت واریز شده و یک مرتبه در تاریخ ۸ فروردین سال ۹۷ به میزان ۵۵ هزار یورو خریداری کرده که وجه ریالی آن هم به حساب واریز می‌شد و مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به عنوان مابه‌التفاوت به حساب‌ها واریز شده است.

نماینده دادستان تصریح کرد: جنت مکان اعلام کرده که علت متواری شدن او ترس بوده است، او پس از دستگیری از زرنانی اخوت فرد و مُر نام برد و گفت که ارز در بازار آزاد را آن‌ها فروخته‌اند و من نقشی نداشتم و آن‌ها به من گفته‌اند که در راستای واردات ۱۰۰ میلیون دستمزد به من می‌دهند.

علایی با اشاره به مهر مکشوفه از خانه اخوت فرد اظهار کرد: اخوت فرد گفته مهر و طرح و نقشه پناهی را زرنانی به او داده تا او به یوسف جنت مکان برساند و دیگر مهره‌ها هم به این دلیل دست او بود، زیرا تمام معاملات توسط او انجام می‌شد.

وی ادامه داد: همچنین علی زرنانی بیان کرد که او فقط نقش رابط را داشته است و تمام کارها توسط اخوت فرد اشرف انجام می‌شد و دستغیب سرمایه‌گذار از طریق کوروش مُر معرفی شده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: حسب صورت جلسه موجود با توجه به گفته‌های محمودرضا اخوت فرد مشخص شد که او و عظیم علی اشرفی به میزان ۴ میلیارد تومان با زرنانی توافق کردند تا بر اساس آن ارز دولتی اخذ کنند و آن را در بازار آزاد به فروش برسانند.

او ادامه داد: بر اساس صحبت‌های رحمت‌الله عادلیان که در زمینه تأسیس شرکت‌های صوری نقش داشته و توسط دستگاه قضا بازداشت شده بود، درباره شرکت طرح و نقشه پناهی گفته که فقط جنت مکان را دیده و از آنجایی که زرنانی به عنوان مدیر عامل معرفی شده با او در ارتباط بوده است.

علائی تصریح کرد: نادر نوروزخواه فردی معتاد است که درباره نحوه آشنایی خود با شرکت طرح و نقشه پناهی صحبت‌هایی کرده است.

نماینده دادستان افزود: نوروزخواه در اظهارات خود گفته که در تاریخ اول دی ماه سال ۹۶ و در هنگامی که خمار بوده است، زرنانی از بانک بیرون آمده و به او غذا و مبلغ ۵۰ هزار تومان داده است و سپس به نوروزخواه گفته آیا می‌خواهی به تو وام بدهم و از آنجایی که نوروزخواه اعتیاد داشت، جواب مثبت داده و سپس آقایان او را مدیر شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به اظهارات سید مهدی دستغیب گفت: در تاریخ ۱۶ اردیبهشت سال ۹۸ آقای دستغیب در نزد بازپرس اظهار کرد که ۹۷۳ هزار یورو در قبال خرید ارز خریداری کرده و مبلغ ۶ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

در ادامه این جلسه قاضی صلواتی از متهم کوروش مر درخواست کرد تا در جایگاه مخصوص بایستد و سپس از او پرسید: شما بابت معرفی دستغیب چقدر پول گرفته‌اید؟

متهم مر پاسخ داد: تنها مبلغ ۵۰ میلیون تومان از دستغیب به عنوان قرض گرفتم.

قاضی صلواتی گفت: آیا این سهم حق شما بوده است و آیا آن را پس داده‌اید؟

متهم مر پاسخ داد: خیر پس از ۶ ماه بازداشت شدم و اکنون در زندان هستم و نمی‌توانم پس دهم.

قاضی صلواتی تصریح کرد: اما دستغیب به من گفته که این پول حق حساب شما بوده است.

متهم مر پاسخ داد: به هیچ وجه حق حساب نبوده است؟

قاضی صلواتی پرسید: درباره شرکت پرتیکان توضیح دهید؟

متهم مر پاسخ داد: من این شرکت را نمی‌شناسم.

قاضی صلواتی گفت: اما خانم اکبری درباره شما صحبت کرده‌اند.

متهم مر پاسخ داد: فقط یکبار در آگاهی او را دیدم و از این موضوع باخبر شدم.

قاضی صلواتی گفت: صبر می‌کنیم تا من صحبت کنم و سپس جواب من را بدهید، هر آنچه که می‌دانید بگویید.

متهم مر پاسخ داد: من او را نمی‌شناسم.

در ادامه نماینده دادستان از متهم پرسید: توضیح دهید که در بانک سرمایه شعبه بنی هاشم شما چه نقشی داشتید؟

متهم پاسخ داد: آنجا با من آشنا بودند و بر اساس قوانین تمام کارها پیش رفت و من تنها شرکت طرح و نقشه پناهی را معرفی کردم.

نماینده دادستان گفت: پس شما ثبت سفارش انجام دادید؟ قضیه صد میلیون چیست؟

متهم پاسخ داد: یک روز آقای دستغیب به من زنگ زد و گفت که جنت مکان از حساب شیراز ۱۰۰ میلیون تومان برداشت کرده است.

نماینده دادستان پرسید: به طور کلی دستغیب چقدر پول پرداخت کرده است؟

متهم پاسخ داد: سه میلیون و ۹۰۰ یورو و یک میلیون یورو هم در شعبه بنی‌هاشم.

نماینده دادستان تصریح کرد: اما او مدعی است که ۹۷۳ هزار یورو خریداری کرده است و شما گفتید که دستغیب ۳ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری پرداخت کرده است.

متهم پاسخ داد: ۳ میلیون یورو جدا از ۹۷۳ هزار یورو است.

قاضی صلواتی پرسید: سمت و نقش همکاری شما در شرکت چه بوده است؟

متهم مر پاسخ داد: همکاری من تنها در راستای ترخیص کالا بوده است.

قاضی صلواتی گفت: چقدر به شما پول رسید؟

متهم مر گفت: جز همان ۵۰ میلیونی که گفتم به عنوان قرض اخذ کردم، هیچ پولی به من نرسید.

قاضی صلواتی تصریح کرد: اما امروز صبح آقای دستغیب به من گفت که این پول حق حساب شما بوده است.

متهم مر پاسخ داد: بیاید جلوی من بگوید که حق حساب بوده است.

قاضی صلواتی گفت: یعنی اگر جلوی شما نگوید، آن را قبول ندارید؟

سپس در ادامه جلسه قاضی صلواتی از متهم دیگر پرونده محمودرضا اخوت فرد درخواست کرد که در جایگاه مخصوص بایستد.

متهم اخوت فرد ضمن تفهیم اتهام اظهار کرد: بنده هیچکدام از اتهامات وارد شده را قبول ندارم و سال ۸۷ برای اخذ وام با زرنانی آشنا شدم و پس از رفت و آمدها زرنانی به من گفت که بیا وارد کار خرید و فروش کالا شویم و سپس سال ۸۸ شرکت اهورا پرشین آسیا را تأسیس کردیم که یک سال بعد زرنانی از من جدا شد و شرکت به من رسید.

قاضی صلواتی همزمان با اذان ظهر ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی فردا (چهارشنبه) ساعت ۹:۳۰ صبح خواهد بود.”منبع ایرنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار