چاپ کد خبر: 4265
16 بهمن 1397
کارخانه قند فسا در میان منازل مسکونی واقع است

گلایه مردم فسا از بوی نامطبوع کارخانه قند/ قول رسیدگی از سوی مسوولان

کارخانه قند فسا درعین خروجی شیرینش، کام سکنه اطرافش را تلخ کرده است.

گلایه مردم فسا از بوی نامطبوع کارخانه قند/ قول رسیدگی از سوی مسوولان

به گزارش خبرگزاری فارس از فسا، کارخانه قند فسا در میان منازل مسکونی واقع است بوی نسبتاً غیرقابل‌تحمل و نامطبوع فاضلاب آن در برخی مناطق شهر مردم را شاکی کرده است.

شرایط سخت برای افراد مسن

 حیدرآباد، محله‌ای در جوار کارخانه قند است و فاصله‌ منازل تا آنجا چند قدمی بیشتر نیست؛ امروز سری به آن محله زدم و احوالات اهالی را جویا شدم.

دریکی از کوچه‌های این محله، چند خانم در جلوی خانه‌ای گرم گفت‌وگوهای روزانه خود بودند که در جمع آن‌ها رفتم و از مشکلاتشان با همسایگی کارخانه قند پرسیدم؛‌ آمنه شروع به صحبت می‌کند و می‌گوید: بو به‌شدت نامطبوع است و گاهی آن‌قدر شدت می‌گیرد که وضعیت و ماندن در خانه غیرقابل‌تحمل می‌شود.

13971105000012 Test PhotoI

وی عنوان می‌کند: در فصل زمستان باوجودی که هم درب‌ها را می‌بندیم و هم پرده‌ها را می‌کشیم بازهم بوی نامطبوع به مشام می‌رسد؛ تابستان‌ها نیز شرایط سخت‌تر است چرا که با روشن کردن کولر به‌شدت این بو در خانه‌هایمان می‌پیچد.

آمنه عنوان می‌کند: ما جوانیم و تحمل این وضعیت آن‌چنان برایمان سخت نیست اما بچه‌های کوچک و افراد مسن بسیار اذیت می‌شوند.

خانم دیگری که در همان جمع قرار دارد در تائید حرف آمنه می‌گوید: پدرشوهر من  آسم دارد و باوجوداین شرایط دائماً مجبور به استفاده از اسپری است.

کارخانه از ابتدا اینجا بوده نه اهالی محله!

یاسر، صاحب کافه‌ای در همان حوالی از پیگیری‌های هم‌محله‌ای‌هایش و به نتیجه نرسیدن‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: تا کنون چندین بار اهالی جمع شدند و برای گلایه از بوی نامطبوع به کارخاننه رفتند اما رسیدگی صورت نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: آنچه در جواب اعتراض اهالی گفته‌ بودند این بود که کارخانه در ابتدا اینجا بوده است نه منازل شما!

یاسر بیان می‌کند: گاهی آن‌قدر بو زیاد می‌شود که باعث حساسیت شده است. مثلاً در کوچه پشت مغازه‌ من دو یا سه خانواده که بچه کوچک دارند، دچار مشکل شده‌اند و در تکاپوی اجاره دادن خانه خود و رفتن از این محله هستند.

وی از تأثیر بوی کارخانه بر کسب‌وکارش گلایه می‌کند و می‌گوید: شما که گذرتان به اینجا می‌خورد وقتی‌که بو بیاید حاضر نمی‌شوید در اینجا قهوه بخورید و ترجیحتان این است که جای مطبوع‌تری نوشیدنی‌تان را میل کنید.

راه‌حل این مسئله موجود، تعطیلی یا جابه‌جایی است و یا گزینه‌ دیگری هم وجود دارد؟ برای گرفتن جواب سؤالمان به سراغ مسوولان رفتم.

13971105000009 Test PhotoI

مهلت ۱۲ ماهه

فرماندار ویژه شهرستان فسا دراین‌باره به خبرنگار فارس در فسا اظهار می‌گوید: پس از تجمعات و اعتراض کارگران کارخانه قند، پس از ۱۰ سال این کارخانه از وزارت دفاع به بخش خصوصی واگذار و شروع به کارکرد؛ با راه‌اندازی سیستم تصفیه پس از گذشت این‌همه سال نیاز به برنامه‌ریزی و یک کارشناسی علمی توسط متخصصان و افراد دانشگاهی بود.

سلیمان کرمی می‌افزاید: با توجه به بحث بوی  حاصل از چغندرها و دکوی میزان آب در دو استخر پشت کارخانه، هماهنگی‌ها انجام گرفت و کارخانه موظف شد که به‌صورت مداوم و مستمر عمل تخلیه و لای روبی را اعمال کند.

وی ادامه می‌دهد: بحث دیگر، کانال گذر منطقه‌ای در آباده است که با کمک سرمایه‌گذار کارخانه و شهرداری این اقدام به اتمام رسید و لای روبی احیا و انتقال نیز اجرا شد.

فرماندار ویژه فسا عنوان می‌کند: هماهنگی‌ها با محیط‌زیست صورت گرفت و کارخانه قند موظف شد که سیستم تهویه و تصفیه را در دستور کار خود قرار دهد.

کرمی با اشاره به نظر کارشناسی صورت گرفته در خصوص این پروژه می‌گوید:  نزدیک به ۲ و نیم تا سه میلیارد تومان برای اجرایی کردن این اقدامات برآورد شده و کارخانه قند شهرستان موظف به اجرایی کردن آن تا ۶ ماه آینده است.

وی به دلیل تأخیر در پیشبرد این عملیات اشاره و بیان می‌کند: کسری درآمد کارخانه به علت سپرده شدن به بخش خصوصی، راه‌اندازی مجدد و هزینه‌هایی که در پی داشت علت تأخیر بوده اما با این تفاسیر ۶ تا ۱۲ ماه آینده این اقدامات صورت می‌گیرد و نارضایتی‌های مردم تا حدودی برطرف می‌شود.

فرماندار ویژه فسا می‌گوید: با توجه به بستر اشتغال و درآمد فراهم‌شده برای تعداد زیادی از افراد، همکاری و صبوری مردم را می‌طلبد تا در فرجه‌ معین‌شده، سیستم تصفیه راه‌اندازی شود.

آغاز احداث سیستم تصفیه فاضلاب

اما معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان می‌کند: حضور کارخانه در یک منطقه مسکونی معضل بزرگی است اما این کارخانه از قبل انقلاب در آن محل بوده و توسعه شهری به سمت آن رفته است.

 لیلا تاجگردون می‌گوید: با توجه به پیگیری‌های حقوقی صورت گرفته، برنامه‌ زمان‌بندی برای راه‌اندازی سیستم تصفیه جدید به کارخانه ارائه داده شده است.

وی مطرح می‌کند: طبق نامه‌ای که به ما داده‌اند در هفته جاری محل سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه با حضور فرماندار، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت و عموم مردم شهرستان کلنگ‌زنی می‌شود.

معاون پایش اداره کل حافظت محیط‌زیست فارس با اشاره به عملکرد مسئولین کارخانه تا قبل از بهره‌برداری از سیستم تصفیه جدید افزود: مسئولین کارخانه قند تا قبل از بهره‌برداری از سیستم تصفیه و حوضچه‌ها اقداماتی مانند نصب دو دستگاه فیلتر پرس برای کمتر شدن آلاینده‌ها انجام داده‌اند.

تاجگردون در خصوص زمان اتمام پروژه می‌گوید: اتفاق میمون هم این است که تا پایان سال و با توجه به شرایط گفته‌شده توسط مسؤولین کارخانه‌ این معضل به‌صورت ۱۰۰ درصد حل می‌شود.

در ادامه برای کسب اطلاعات از روند پروژه سیستم تصفیه، با رئیس کارخانه قند تماس گرفتم وی با این ادعا که مرخصی هستم، پیگیری این ماجرا از طریق مدیرعامل کارخانه را پیشنهاد کردند؛ اما باوجود پیگیری‌های صورت گرفته، موفق به ارتباط‌گیری و گفت‌وگو با مدیرعامل نشدم؛ پس پیگیری‌ام را با مشاور پروژه سیستم تصفیه کارخانه قند دنبال کردم.

13971105000011 Test PhotoI

مشاور پروژه سیستم تصفیه کارخانه قند فسا می‌گوید: پارسال که برای برداشتن این پروژه تحقیقاتی توسط دانشگاه دولتی فسا، به کارخانه قند سر زدیم به علت مشکلات مالی کارخانه پیگیری صورت نگرفت.

پرژنگ منجمی عنوان می‌کند: فشار زیاد مردم بر کارخانه باعث شد که امسال این شرایط محیا شود؛ما نیز قراردادی را به‌عنوان دانشگاه فسا با این کارخانه بستیم.

وی عنوان می‌کند: طبق قرارداد از زمانی که کارخانه نمونه‌ فاضلاب  و خروجی‌اش را در اختیار ما قرار دهد، ما پس از ۶ ماه طرح و ماکت اجرایی را تحویل آن‌ها می‌دهیم.

کارشناس پروژه تصفیه کارخانه قند فسا بابیان این موضوع که نزدیک به دو ماه دیگر فرصت داریم، می‌گوید: در اوایل آبان ماه بود که نمونه‌ فاضلاب در اختیار ما قرارداده شد و طبق موعد تا پایان سال ۹۷،‌طرح کامل ما با جزئیات به اتمام می‌رسد و به کارخانه تحویل داده می‌شود.

منجمی با اشاره به این موضوع که ما مشاور هستیم نه مجری بیان می‌کند: ما فقط طرح ساخت سیستم را می‌دهیم و اجراکننده می‌تواند آن‌ را اجرایی نکند.

وی افزود: من از شروع پیمانکاری پروژه خبر ندارم چون قرارداد من در زمینه‌ دیگری است و شروع به اجرایی کردن طرح بستگی به مسؤولان کارخانه دارد.

مشاور پروژه تصفیه کارخانه قند فسا از خروجی طرح و پروژه می‌گوید: بعد از اجرایی شدن طرح، وضعیت بوی کارخانه به استاندارد محیط‌زیست می‌رسد.

13971105000010 Test PhotoI

وقتی در بین مردم راه می‌رفتم و از مشکلشان با بوی کارخانه می‌پرسیدم بسیاری اعتراض داشتند و از شرایط ناراضی بودند اما می‌گفتند بااین‌حال راضی به تعطیلی و بیکار شدن ۴۰۰ فرد فعال در کارخانه نیستیم؛ این یعنی همان صبوری که سلیمان کرمی خواستار آن از اهالی است.

ظاهراً که اتفاقات خوبی در کارخانه قند در حال افتادن است، پس‌نیاز بود که مسوولان کارخانه نیز از این پروژه که قرار است اجرایی شود، صحبت کرده  و از به اتمام رسیدن این مشکلات مردم را آگاه کنند.

گزارش از زهرا زارع پور

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار