چاپ کد خبر: 22584
12 اسفند 1398

یادداشت دکتر جعفر قادری جهت اطلاع موکلین شیرازی و مردم استان فارس

قادری

دکتر جعفر قادری استاد دانشگاه و منتخبمردم شریف شیراز و زرقان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی  در سلسله یادداشت های دکتر جعفر قادری عنوان شدخود پیرامون مسائل اقتصادی استان فارس نوشت:
در حاشیه جلسه منتخبین یازدهم شیراز در مجلس شورای اسلامی با مدیر کل راه‌آهن و شرکت‌های پیمانکار خطوط ریلی، چند نکته جهت استحضار موکلین شیراز و استان فارس خالی از لطف نیست:
۱-اگر‌چه تعداد قابل‌ توجهی از خطوط ریلی در استان فارس شروع شده است ولی بخشی از هزینه‌های انجام شده بدون توجه به اولویت‌های استان بوده است.
در خط ریلی شیراز-بوشهر دو قطعه از اول خط و دو قطعه از آخر خط شروع شده است که این کار بدترین شکل برخورد با پروژه‌های ریلی و نوعی اتلاف هزینه است.
منطق ایجاب می‌کند که قطعات به ترتیب از محل خط فعلی شروع و پس از تکمیل قطعات اولیه، قطعات بعدی شروع شود. این کار امکان بهره برداری مرحله ای را از هطوط ریلی فراهم میکند.
۲-در حالیکه فقط دو قطعه از چهار قطعه خط شیراز-گلگهر شروع شده و به اتمام نرسیده، به علت محدودیت منابع مالی قابل تخصیص، شروع خطوط آنتنی به سمت شهرهای مختلف صرفا باعث طولانی شدن زمان بهره‌برداری از خط اصلی شده است.
۳-اگرچه تکمیل خط ریلی اقلید-یزد با توجه به پیشرفت فیزیکی می‌تواند فاصله شیراز تا مشهد را چند ساعت کاهش دهد ولی برای فارس نسبت به خطوط شیراز-بوشهر و یا شیراز-گلگهر دارای اولویت کمتری است و در فارس باید قطعات اول و دوم شیراز-بوشهر (حدفاصل ایستگاه زرقان تا کوار) به عنوان اولویت اول و قطعات سوم و چهارم خط شیراز-گلگهر (حدفاصل استهبان تا شیراز) به عنوان اولویت دوم و قطعات اول و دوم خط شیراز-گلگهر (حدفاصل گلگهر به استهبان) باید به عنوان اولویت سوم و قطعات باقیمانده شیراز-بوشهر (حدفاصل کوار تا بوشهر) به عنوان اولویت چهارم مدنظر قرار بگیرد.
۴-تا زمان تکمیل خطوط اصلی، هزینه کردن برای خطوط آنتنی منجر به اتلاف منابع و تاخیر در بهره‌برداری از خطوط اصلی خواهد شد.
۵- اجرای خطوط آنتنی منشعب از خطوط موجود برای واحدهای صنعتی دارای بار در قالب قراردادهای B.L.T با استفاده از آورده خود صنایع میتواند فشار روی خطوط جاده ای فارس را کاهش دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار