چاپ کد خبر: 30936
8 تیر 1399

۱۰ نوع غذای اصیل ایرانی که باید بشناسید

به مکان ایران روی نقشه نگاهی بیندازید و می توان درک کرد که چرا دامنه غذای اصیل ایرانی اینقدر گسترده است. هنگامی که مرکز امپراتوری پارس بود، ایران با کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین افغانستان، پاکستان، کشورهای عربی و ترکیه همسایه است. در این مقاله ۱۰ نوع غذای اصیل ایرانی را معرفی میکنیم .اگرچه ایران بخشی از خاورمیانه است، به دلیل موقعیت اصلی این کشور در مسیر تجارت جاده ابریشم، روابط نزدیکی با اروپا، خاور دور و آفریقا دارد. اگر از غذای های ایرانی اصیل استفاده نکرده اید نصف عمر خود را از دست داده اید.

از این گذشته، پادشاه باستانی یونان، اسکندر کبیر، در قرن ۴ امپراطوری پارسی را فتح کرد و بعداً توسط اعراب، ترکها، مغولها و ازبکها مورد حمله قرار گرفت. در حالی که ایرانیان قبل از این تهاجمات از هویت غذایی خوبی برخوردار بوده اند، آنچه را که افراد خارجی وارد آن شده اند، جذب می شوند. فکر کنید که به سبک روسی با زیره و سیلانترو و نودل های چینی در یک سوپ لوبیا، گیاهان دارویی و آب پنیر تخمیر شده ترش کنید.

بسیاری از مواد مغذی بومی ایران از جمله پسته، بادام، گردو، زعفران، نعناع، پرتقال، انار و انگور است. ایران دارای چهار آب و هوای متغیر است و برخلاف سایر مناطق خاورمیانه، جایی که زمین خشک آنچه را که می توان غذا پرورش داد محدود کرد، ایرانیان باستان بخش های وسیعی از اراضی خشک را از طریق سفره های آب زیرزمینی که آب برف ذوب شده را به آبهای حاصلخیز تبدیل می کردند. به بیابان یک غذای روشن، حساس، میوه و گیاهی متولد شد.

۱.غذای ایرانی فسنجان (خورشت گردوی انار)

این خورش نمادین، ​​قسمت اساسی هر منوی عروسی فارسی، انار ترش را با مرغ یا اردک جفت می کند. گردوهای زمینی، رب انار و پیاز را به آرامی با هم مخلوط می کنند تا یک سس غلیظ درست کنند. بعضی اوقات زعفران و دارچین اضافه می شود و شاید یک قند شکر برای تعادل اسید ایجاد شود. فسنجان شجره نامه طولانی دارد. باستان شناسان در ویرانه های تخت جمشید، پایتخت آیینی باستانی امپراتوری پارس، لوح های سنگی حک شده از ۵۱۵ سال قبل از میلاد را پیدا کردند که جزء اصلی آن ها بود.

۲.بادمجان (خورشت گوجه فرنگی)

این خورش دارای درخشش طلای قرمز رنگ گوجه فرنگی است که با زردچوبه پخته می شود و در بالای آن یک براق روغن وجود دارد، یک ویژگی برجسته در آشپزی فارسی که نشان می دهد، خورش به مدت طولانی پخته شده است تا روغن ها از بین بروند. اندکی ترش، با رنگ تند گوجه فرنگی، آب لیمو و گاهی اوقات آب انگورهای نارس، رنگ آن را بادمجان کنترل می کند، که ابتدا به تنهایی سرخ می شود تا قهوه ای طلایی شود، سپس با پیاز، بره و گوجه فرنگی پخته می شود. و چاشنی مانند همه خورش های فارسی، بادمجان ضخیم است و به معنای آن است که با یک چنگال برنج می خورید.

۳.لوبیا پلو (برنج با شوید)

در پخت و پز ایرانی ، برنج را می توان به راحتی با کره و زعفران ، معروف به چلو تهیه کرد. اما به همین سادگی ، با سایر مواد پخته می شود و به آن چوگان می گویند. چوگان را می توان با گیاهان ، سبزیجات ، لوبیا ، آجیل ، میوه خشک ، گوشت و حتی رشته فرنگی تهیه کرد و به عنوان محور وعده غذایی عمل می کند. این چوگان به ویژه در بهار خوب است .ظرف را با شوید و فاوهای سبز تکه تکه می کنند و اغلب با تکه های بسیار براق گوشت بره طبخ می شوند. در ضمن ، ممکن است در کنار بره روی استخوان نیز سرو شود. برنج باید طعم زعفرانی ملایم داشته باشد ، به طوری که زعفران درست کرده و  قبل از سرو در آن برنج مخلوط شود.

 

۴. غذای ایرانی زرشک پلو (برنج زرشک)

ایرانیان عاشق طعم ترش هستند. مانند زغال اخته ، زرشک رنگ قرمز پر جنب و جوش دارند ، اما حتی ترش تر هم هستند. این ظرف برنج کلاسیک با انواع توت های قرمز حک شده است که خشک می شوند و قبل از پخت مجدداً آبرسانی می شوند. برنج با مقدار زیادی کره پخته می شود، که به نرم شدن شدت انواع توت ها کمک می کند. درخت انگور ، ریواس ، آلو سبز ، پرتقال ترش ، لیمو ، لیمو ، آهک خشک ، آلبالو ، تمبر ، سماک و انار همه در آشپزی فارسی مورد استفاده قرار می گیرد تا مواد غذایی ترش شود.

۵.قورمه سبزی (خورشت گیاه سبز)

قورمه سبزی سبز و عمیق که از گیاهان ، لوبیا و گوسفند تهیه شده است ، دو وسواس با طعم فارسی را برآورده می کند: ترش و پر از گیاهان است. این خورش با آهکهای خشک شده ،لیمو عمانی به زبان فارسی چاشنی می باشد. این آهک ها فوق العاده شدید و ترش هستند و دارای طعمی تلخ هستند که طعم بی نظیری به خورش می بخشد. ثابت دیگر در قورمه سبزی برگ شنبلیله است ، طعمی که برای اکثر غربی ها ناآشنا است. گیاهان دیگر شامل جعفری ، گشنیز و پیازچه هستند.

۶.سوپ نودل و لوبیا (غذای اصیل ایرانی)

یک سوپ با بافت غنی و پر از رشته فرنگی ، لوبیا ، گیاهان و سبزیجات برگ مانند برگ اسفناج و چغندر. این محصول با روغن نعناع ، پیاز سرخ شده خرد شده و کشک ترش ، یک محصول آب پنیر تخمیر شده در خاورمیانه که مانند طعم ماست ترش است ، در صدر قرار دارد. تصور می شود این رشته فرنگی ها که از چین به ایران سفر کرده اند ، بسیاری از مسیرهای زندگی را نشان می دهند و وقتی شخصی راهی سفر طولانی می شود ، این سوپ به طور سنتی سرو می شود. به دلیل مواد فرخنده آن ، همچنین بخشی از فهرست منو های نوروز ، سال نو فارسی است که در اعتدال بهاری ماه مارس رخ می دهد.

۷.ته دیگ (برنج سرخ شده)

ته دیگ غذای روح آشپزی فارسی است. این لایه برشته سرخ شده و طلایی برنج سرخ شده در انتهای قابلمه برنج است و مانند ترکیبی از پاپ کورن و چیپس سیب زمینی ، اما با طعم ظریف یخ باسماتی مزه دار است. (معمولاً ته دیگ روی منو چاپ نمی شود ، بنابراین شاید مجبور باشید از آن درخواست کنید.) در مجامع خانوادگی ایرانی همیشه تعداد زیادی باقیمانده باقی مانده است ، اما یک ظرف که کاملاً از بین می رود ته دیگ است. به عنوان یک غذای جانبی غذا خورده می شود ، و انتخاب آن را دوست دارد و با انگشتان دست آن را بخورید.
۸.برنج نگین دار (برنج با آجیل و میوه خشک)
این غذا با میوه های خشک و آجیل به رنگ روشن و مانند جواهرات کوچک ، حاوی غذاهای شیرین و خوش طعم است که برخی از ترکیبات بومی ایران را نشان می دهد ، از جمله پسته ، بادام ، پوست پرتقال آب نبات ، زرشک ، هویج و زعفران. برای مقداری ترش بودن زرشک ها با کمی شکر پخته می شود. برنج نگین به ویژه در مراسم عروسی به مناسبت های خاص سرو می شود ، زیرا عناصر شیرین نمادی از زندگی شیرین است. به طور سنتی با مرغ سرو می شود ، که با شیرینی متناقض است.
۹.کباب (غذای اصیل ایرانی)
کبابها تنوع بیشتری از آنچه فکر می کنید دارند. اول ، گوشت کوبیده وجود دارد ، گوشت خرد شده با پیاز خرد شده ، نمک و فلفل. به نظر می رسد ساده است ، اما طعم عالی است. نوعی کباب ، بره یا گوشت گاو ریز خرد شده وجود دارد که با آب لیمو و پیاز طعم دار شده و با زعفران و کره گزیده شده است. کباب مرغ معروف به جوجو است که به طور سنتی از طعم مرغ و استخوان تهیه می شود، با آبلیمو و پیاز ترشیخته می شود و با زعفران و کره پخته می شود. اگر خوش شانس باشید ، جیگر ، گوسفند کبد کباب را پیدا خواهید کرد ، که با برگهای ریحان تازه و گوه لیمو تزیین شده است.

۱۰.سبزی خوردن (صفحه گیاهی و پنیر)

هیچ وعده غذایی ایرانی بدون ظرف غذای سبزی خوردن یا گیاهان خوراکی کامل نیست. این بشقاب می تواند شامل نعنا ، ترخون ، ریحان و cilantro ، در کنار پیازچه ، تربچه ، گردو ، پنیر فتا و نان (تختخواب) باشد. به سادگی یک تکه پلو را بریزید ، کمی از گیاهان و پنیر و دیگر جاروها را داخل آن بریزید و مانند یک ساندویچ روستایی آن را تا کنید. این بشقاب در طول وعده غذایی روی میز می ماند و گیاهان آن یک تمیز کننده کام ترد بین نیش خورش و برنج هستند. گیاهان تازه و خشک سبز روزانه در ایران خورده می شوند. عید نوروز زرتشتیان نوروز تولد دوباره و تجدید را جشن می گیرد و منوی نوروزی شامل چندین غذای تهیه شده با گیاهان سبز است که نشان دهنده زندگی جدید است ، از جمله برنج با گیاهان دارویی ، املت گیاهی و گلدان گیاهی.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار