چاپ کد خبر: 31757
20 تیر 1399

۵ ماه خدمت طاقت فرسا در مبارزه با کرونا !

دکتر علی اکبری min 2

خدمت طاقت فرسا در مبارزه با کرونا، در حال پنج ماهه شدن است و در طی این مدت، روزها و شب های تلخی برای یکایک ما رقم زد؛ روزها و شب هایی از جنس هراس برای مردم و مشقت برای مدافعان سلامت. ویروسی ناخوانده که به یکباره دنیا را فرا گرفت و کشور عزیز ما را هم با صدمات سنگینی مواجه ساخت. خانواده هایی که داغدار عزیزانشان شدند و آسیب های تلخی که برای همه ما به یادگار نهاد.

در این ایام از همه مردم خواستیم در خانه بمانند و قرنطینه را جدی بگیرند، با سلاح بهداشت خود و عزیزانشان را واکسینه کنند و ماسک بزنند. خانه ها مامن ایمنشان باشد در برابر کرونا تا کادر سلامت، به نبرد با این ویروس منحوس بروند و به حق، تا مرز شکست این ویروس هم رفتیم، اما از آن سو کرونا هم قصد رخت بربستن نداشت و ما هم درهای خانه هایمان را به رویش گشودیم…فراموش کردیم هنوز همین حوالی در حال سیطره بر ریه هایمان است و شادی مهمانی ها و دورهمی ها، خیالمان را بیهوده از نحسی کرونا دور کرد.

حالا با موج گسترده ای از زنجیره های انتقال این ویروس در کشور و استان مواجهیم و کرونا بی رحمانه می تازد؛ مدافعان سلامت که تمام شب ها و روزهای ماه های گذشته را در کنار ما بودند تا بتوانیم کرونا را برای همیشه شکست دهیم، این روزها توانشان مانند گذشته نیست، سربازانی که پیشگامانه عازم خط مقدم نبرد بودند و حالا در برابر این موج گسترده بیمارانی که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود، امیدشان به سرانجام خوش شکست این بیماری، اکنون علامت سوالی تلخ از آینده ای مبهم است که هیچ یک نمی دانیم تا کجا باید روزها و شب هایمان را در این صحنه نبرد بگذرانیم.

آنچه روزهای نخست این اپیدمی ما را تا مرز شکست این بیماری نزدیک کرد، همدلی امیدوارکننده مردمی بود که تیم های سلامت همواره به دعا و نگاه پرمهرشان دلگرم بودند و این روزها مانند گذشته احساس نمی شود. تیم های درمان که با ایمان به قسم مقدسی که برای سلامت یکایک ما یاد کرده اند، با جان و دل در برابر کروناویروس قد علم کردند، این روزها با افزایش چشمگیر بیماران که نشانه بی توجهی های عمومی به رعایت توصیه های بهداشت است، مانند گذشته دلگرم همراهی مردم نیستند و خود را در این جبهه تنها یافته اند؛ این در حالیست که یافته های علمی اثبات کرده اند سهم مردم در مهار این بیماری و دیگر عرصه های مرتبط با سلامت جامعه، دست کم ۷۰ درصد برآورد می شود و متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته، اما از آن سو تیم های سلامت برای ایفای مسوولانه سهم خود، با تمام قوا ایستاده اند.

بر خود می دانم از تمامی همکارانم در یکایک بخش های ۴۳ بیمارستان استان، به ویژه بیمارستان های ویژه درمان کروناویروس که در این ایام قهرمانانه، چهره درخشان حوزه سلامت فارس را به تصویر کشیدند و بی دریغ، حامی سلامت یکایک ما شدند، با تمام وجود قدردانی کنم و همت عالی شما را ارج نهم. لازم است بگویم همه ما مسوولانی که همه تلاشمان را برای حمایت از شما به کار بسته ایم، به دشواری رسالت سنگینی که تمامی این شب ها و روزها بر دوش داشته اید، ایمان داریم و دل نگران سلامت شما عزیزانی هستیم که برای سلامت جامعه، در خط مقدم نبردید.

همچنین مسوولان محترم استان فارس که با اپیدمی این بیماری، همراه و حامی مهربانی برای حوزه سلامت استان بودند و ثمره این حمایت ها، موفقیت فارس در برابر کروناویروس بود، اما متاسفانه در هفته های اخیر در اثر عواملی همچون برخی بازگشایی ها، بی توجهی عمومی به رعایت بهداشت و از سرگیری برگزاری اجتماعات، با موج گسترده ای از این بیماری مواجه شده ایم که از تمامی همراهان مجموعه سلامت تقاضا دارم بار دیگر به یاری ما آمده تا این روزهای رخوت انگیز و تلخ نبرد با کرونا را به روزهای پرامید سلامت پیوند دهیم.

به عنوان عضوی کوچک از خانواده درمان استان نیز از مردم عزیزمان صمیمانه می خواهم کرونا را بیش از همیشه جدی بگیرند! با همه تلاش شبانه روزی که برای پوشش خدمات درمانی موج گسترده بیماران مبتلا به کرونا در حال انجام است، مراکز درمانی استان در پذیرش این حجم از بیماران با اختلال مواجه شده اند و مدیریت این امر، با همه تلاش بی دریغ مجموعه مدیران حوزه سلامت ، این روزها دشوارتر از همیشه است. این در حالیست که با رعایت راهکارهای ساده ای همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی می توانیم ضمن اینکه حامی خود و عزیزانمان در برابر این بیماری باشیم، در کاهش این فشار مضاعف از دوش فرزندان خانواده سلامت کشور نیز به نحو مسوولانه ای سهیم شویم.

رئیس و مجموعه مدیریتی دانشگاه نیز با همه چالش هایی که طی تمام قریب به پنج ماه گذشته به صورت شبانه روزی از سر گذرانیدند، تا پایان در این مسیر می کوشند و همه همت خود را برای سلامت یکایک ما در طبق اخلاص نهاده اند.

یادمان باشد شکست کرونا و تعیین پایان این روزهای پرابهام، در دست من و شما مردمیست که باید همچون زنجیره هایی مستحکم در برابر زنجیره های انتقال این ویروس منحوس، بایستیم.

دکتر علی اکبری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به کانال اول فارس در واتساپ بپیوندید%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار