چاپ کد خبر: 10388
3 مرداد 1398

۶۵۰ مار در شهر شیراز زنده گیری شد/ در مواجهه با مار چه کنیم؟

مار

۶۵۰ مورد عملیات امداد حیات وحش (مار) از ابتدای سال جاری تاکنون توسط سازمان آتش نشانی در شیراز انجام و این مارها از خانه و کاشانه مردم و محیط‌های شهری صید و در بیابان‌های و عرصه‌های منابع طبیعی اطراف این شهر رها شده است.

به گزارش وب سایت خبری اول فارس ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: با توجه به اینکه در چهار ماه ابتدای سال جاری بیش از ۶۵۰ مورد امداد رسانی و زنده گیری انواع مارها در منازل شهروندان و محیط شهری توسط آتش نشانان شهر شیراز انجام شده لازم است که شهروندان در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها و همچنین اقدامات اولیه هنگام رویارویی با این موضوع آشنا شوند.

در مواجهه با مار چه کنیم؟
محمد هادی قانع با تاکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مارها افزود: مارهای سمی دارای سر مثلثی بزرگ‌تر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی شکل و فرو رفتگی در بین دو چشم هستند، در مارهای سمی دندان‌های نیش از سایر دندان‌ها بزرگ‌تر و به خوبی قابل تشخیص است، مارهای سمی داری دم کوتاه و معمولاً پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند و مارهای سمی معمولاً یک ردیف فلس در انتهای دم خود دارند، در حالی که مارهای غیر سمی دارای دو ردیف فلس در انتهای دم خود هستند.

قانع ادامه داد: مارهای غیر سمی دارای مردمک چشم گرد هستند و این نوع مارها فرورفتگی در بین دو چشم ندارند و دارای سری گرد یا بیضی شکل هستند و از قطر میانی بدن تا انتهای نوک دم باریک می‌شوند همچنین طرز حرکتشان مستقیم و مارپیچ است اینگونه مارها هیچ‌گونه آسیبی به انسان وارد نمی‌کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: مارها معمولاً در فصل بهار، تابستان و پاییز در مکان‌های سایه‌دار و خنک و در فصل زمستان در مکان‌هایی مانند درون غارها و تونل معادن زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد از مارگزیدگی ها در تاریکی (نیم ساعت قبل از غروب آفتاب تا ۲ ساعت بعد از آن) رخ می‌دهد، گفت: هیچگاه تلاشی برای به دام انداختن مارها و یا تخریب لانه آنها انجام ندهید، هنگام راه رفتن در میان علف‌های بلند حتماً با دقت به زیر پای خود نگاه کنید و حتماً هنگام راه رفتن از یک چوب دستی، عصا، باتوم و.. استفاده کنید و با کشیدن آن به زمین و ضربه زدن به سنگ‌ها و یا شاخه‌های جلوی پایتان مار را از ورود خود آگاه کنید.

قانع عنوان کرد: ۸۵ درصد مارگزیدگی‌ها در ناحیه زانو به پایین اتفاق می‌افتد، پس در انتخاب کفش مناسب دقت و با پوشیدن جوراب‌های ضخیم تا زیر زانوی خود را محافظت کنید و اگردر طبیعت چادر زده‌اید، همیشه در آن را بسته نگه دارید و به هنگام شب وسایل و مخصوصاً کفش‌های خود را به داخل چادر بیاورید اگر هم به هر دلیلی ناچار به بیرون گذاشتن برخی لوازم از جمله کفش‌های خود شدید، حتماً آنها را داخل یک کیسه غیر قابل نفوذ قرار دهید.

وی تصریح کرد: از قرار دادن کیسه و کمپرس یخ هنگام گزش خودداری کرده چرا که گاهاً عدم آشنایی شهروندان در اینگونه مواقع منجر به بدتر شدن وضعیت فرد می‌شود که این امر بعضاً منجر به قطع عضو شخص نیز شده است، پس در صورت مار گزیدگی ابتدا باید سعی در آرامش فرد شود و ضمن بی حرکت نگه داشتن عضو دچار مار گزیدگی آن ناحیه از بدن در سطح پایین‌تر از قلب نگه داشته وسریعا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کنید.

وی در خاتمه از شهروندان خواست در صورت مشاهده مار در منزل و محیط اقامت از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کنند و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تماس گرفته شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بهزاد جمعه , ۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲

لطفاً هیچ موجود زنده ای را که خدا آفریده تلف نکنید وجود هرجانوری مصلحت است وبذارید چرخه طبیعت به حال خودش طی شود

abbas جمعه , ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹

فقط باید بابیل بزنی سرش نابودش کنی

Roz جمعه , ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰:۱۸

سلام آخه وقتی کسی مار ببینه اونم آدم تازه کار مار به این فرزی وسریعی چه طوری میتونه وایسه نگاش کنه ببینه چند تا فلس داره یا مردمک چشمش چه شکلیه خواهشا فقط اینو که گفتند بگن جهت اطلاعات عمومی وگرنه هیچ کاربرد عملی نداره هه

آخرین اخبار