• ۰۴ / شهریور ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۶
  • شناسه خبر : 65428

شش روش موثر برای پیشگیری از گرفتگی عضلات در دوران بارداری

گرفتن عضله با درد عضلانی شدید همراه است. در گرفتگی عضلات، عضله به طور غیرارادی در بیشترین حد ممکن سفت و منقبض می‌شود. ساق پا و کف پا نقاطی هستند که بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار دارند.

گرفتگی عضلات در دوران بارداری، به‌ویژه در سه ماهه دوم و سوم شایع است. در بیشتر مواقع گرفتگی عضلات در شب اتفاق می‌افتد.

با وجود اینکه علت دقیق گرفتگی عضلات در دوران حاملگی به‌خوبی مشخص نیست، اما با به کار گرفتن راه‌حل‌های زیر می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد.

آنچه در این مطلب می‌خوانیم:

عضلات ساق پا را تحت کشش قرار دهیم

اگرچه مطالعات علمی روی تاثیر این روش در پیشگیری از گرفتگی عضلات بسیار محدود و کم است، ولی می‌توان گفت که حرکات کششی عضلات ساق پا، پیش از رفتن به تخت‌خواب، از گرفتگی عضلات در دوران بارداری تا حدود زیادی پیشگیری می‌کند.

برای این کار: باید با فاصله‌ای به اندازه یک دست در حالت کشیده، روبه‌روی دیوار بایستیم، دست‌ها را روی دیوار قرار دهیم. اکنون پای راست را به پشت پای چپ ببریم. حالا زانوی چپ را اندکی به سمت جلو خم کنیم در حالی که پای راست صاف است و خم نشده و پاشنه پای راست به طور کامل روی زمین است.

برای حداقل سی ثانیه در این حالت باقی بمانیم و دقت کنیم کمرمان را صاف نگه داریم و لگن را کمی به سمت جلو بدهیم. هیچ کدام از پاها نباید به سمت داخل یا خارج چرخیده باشد.

حالا جای پاها را عوض کرده و حرکت را تکرار کنیم.

برای پیشگیری از گرفتگی عضلات فعال و پرتحرک بمانیم

فعالیت بدنی و تحرک منظم در دوران بارداری می‌تواند برای پیشگیری از گرفتگی عضلات مفید باشد. پیش از اجرای هر برنامه ورزشی حتما در مورد مناسب بودن آن با پزشک یا ماما مشورت کنیم.

مکمل حاوی منیزیم مصرف کنیم

چند پژوهش پزشکی نشان داده‌اند مصرف مکمل منیزیم در دوران بارداری به پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند. پیش از مصرف هر مکمل از جمله مکمل حاوی منیزیم، حتما با پزشک یا ماما مشورت نماییم.

خوردن مواد غذایی سرشار از منیزیم هم مفید است. غلات کامل (دارای سبوس)، حبوبات، خشکبار و مغزیات دارای مقادیر زیادی منیزیم هستند.

به اندازه کافی آب بنوشیم

اگر آب موجود در عضلات به اندازه کافی باشد، احتمال بروز گرفتگی عضلات بسیار کم می‌شود.

برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی آب نوشیده‌ایم باید به رنگ ادرار دقت کنیم. اگر ادرار بی‌رنگ یا به رنگ زرد روشن باشد، بدین معناست که به میزان کافی مایعات مصرف کرده‌ایم.

به اندازه لازم کلسیم دریافت کنیم

در برخی پژوهش‌های پزشکی، ارتباط بین سطح پایین کلسیم خون در بانوان باردار و گرفتگی بیشتر عضلات نشان داده شده است. همه زنان از جمله خانم‌های باردار باید روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنند.

لبنیات، از جمله شیر و ماست و سبزی‌های دارای برگ سبز مانند بروکلی، اسفناج و کلم دارای میزان مناسب کلسیم هستند.

کفش یا دمپایی مناسب انتخاب کنیم

برای پیشگیری از گرفتگی عضلات در دوران بارداری در انتخاب کفش مناسب به این نکات اهمیت بدهیم:

  • راحتی
  • محافظت از همه پا
  • کاربردی بودن

بهتر است کفشی را انتخاب کنیم که پاشنه پا را به طور کامل تحت حمایت قرار دهد، از همه طرف پاشنه پا را در بر بگیرد و به ثابت ماندن پا در کفش کمک نماید.

درمان گرفتگی عضلات در دوران بارداری

اگر عضله پا گرفت، برای درمان گرفتی عضلات آن را تحت کشش تدریجی قرار دهیم. پس از خاتمه یافتن گرفتگی عضلات، راه رفتن یا بالا قرار دادن پا از عود مجدد گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند.

ریختن آب گرم روی ساق پای گرفته یا ماساژ عضلات گاهی به پایان یافتن گرفتگی کمک می‌کند.

پس از پایان گرفتگی عضلات، گذاشتن کمپرس یخ مفید است. منبع: Mayo Clinic

بیشتر بخوانید:

برای دخترشدن جنین کدام غذاها را بخوریم یا نخوریم؟
ازدواج موقت و صیغه ۴۰ میلیون تومانی ، کسب و کار خانگی با شرایط اختصاصی
اگر این علائم را دارید یعنی باردار هستید

ثبت دیدگاه