• ۲۸ / اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۷:۱۸
  • شناسه خبر : 54272

معایب خودرو اتاق تعویض و راه تشخیص آن

خیلی از کارشناسان وارزیابان معتقدند خودرو اتاق تعویض علاوه بر ایجاد هزینه برای خریدار؛ دیگر به حالت اولیه و کارخانه‌ای اش بازنخواهد گشت.

به گزارش اول فارس ؛ خودرو‌هایی که اتاقشان تعویض شده یا دوباره مونتاژ می‌شوند از دید کارشناسی دیگر کارایی کارخانه‌ای و اولیه خود را نخواهند داشت. در ادامه با اشکالات و معایب خودرو اتاق تعویض بیشتر آشنا می‌شوید.

تشخیص خودرو اتاق تعویض
بدنه خودرو‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که استحکام آن‌ها بر اساس فشار‌هایی که قرار است تحمل کنند متفاوت خواهد بود. بخش‌هایی از بدنه خودرو نظیر سینی کف اتاق، ستون ها، قوطی‌های عقب و جلوی شاسی و کلاف استحکام بالاتری دارند. استحکام بخش‌های اصلی اتاق به این خاطر بالاست که نخست بتواند بار وزنی که بر روی آن‌ها وارد می‌شود را تحمل کند و دوما موقع تصادف بتوانند ضربات را دفع و سریع دتغییر حالت ندهد. حال اگر بدنه خودرویی آسیب دید موتور، گیربکس و متعلاقاتش چه می‌شود؟ ماشینی که چپ می‌کند یا تصادف سنگینی داشته احتمالا به جز اتاق موتور، گیبرکس و دیگر متعلقاتش سالم می‌ماند به این ترتیب این قطعات را از خودروی آسیب دیده جدا کرده و بر روی یک اتاق جدید مونتاژ می‌کنند.به عبارت دیگر زمانی که خودرو در یک تصادف شدید تقریبا حدود ۵۰ درصد آسیب می‌بیند در این حالت بنا به معیار‌های فنی لازم است که اتاق خودرو تعویض شود چرا که از نگاه کارشناسان تعمیر و بازسازی این میزان از آسیب دیدگی کار منطقی نیست و حتی پس از بازسازی نیز اثرات منفی اش را بر راندمان و کیفت سواری ماشین می‌گذارد. از این رو پیش از پرداختن به معایب خودرو اتاق تعویض ابتدا به چند نکته برای تشخیص خودروی اتاق تعویض اشاره می‌شود.

اولین نکته این است که تشخیص این موضوع فقط از عهده یک کارشناس خبره بدنه خودرو برمی آید.
یک راه تشخیص خودروی اتاق تعویض، بررسی پلمپ‌های موتور، گیربکس، دسته موتور، رام زیر موتور، لوله‌های متصل به رادیاتور و … می‌باشد.
راه دیگر وارسی اصالت اتاق خودرو، شماره شاسی حک شده روی بدنه می‌باشد. شماره بدنه یا شماره شاسی فابریک کارخانه با شماره‌ای مجددا حک می‌شوند تفاوت دارد. با بررسی شماره شاسی و اینکه آیا شماره حک شده موجود فابریک می‌باشد یا نه؟ قابل ذکر است شماره شاسی فابریک؛ سایز، فونت و چیدمات خاصی دارد که دستی قابل اجرا نیست. پلیت فلزی شماره بدنه خودرو باتوجه به مدل آن می‌تواند به صورت‌های مختلف و در مکان‌هایی مانند ستون وسط، سمت چپ پای راننده، روی دیواره بالایی یا سمت چپی داخل کاپوت نصب شده باشد. سوای محل نصب و نوع آن ظاهر، تمیزی، حضور خط و خش، نقطه جوش و یکدست نبودن روی آن یا محیط پیرامون می‌باشد که می‌تواند نشانگر جابجایی یا هک کردن آن باشد.

راه سوم وارسی شاسی و سطح پایین اتاق خودرو می‌باشد. از آنجا اتاق ماشین روی شاسی و توسط قطعاتی به نام لاستیک اتاق نصب می‌شود بازدید دقیق وضعیت شاسی، لاستیک‌های اتاق، محل و وضعیت پیچ‌های نصب اتاق بسیار اهمیت دارد. برای تشخیص سالم بودن شاسی اگر این قطعه صدمه دیده باشد اثر آن به صورت خط و خش و خراش‌هایی در سراسر شاسی پیدا خواهد شد. برای ترمیم آن باید شاسی را رنگ کرد که با مشاهده عدم یکسان بودن رنگ این محل و کیفیت رنگ شاسی می‌توان به وضعیت نرمال آن مشکوک شد.

مورد بعدی وارسی وضعیت لاستیک اتاق و پیچ‌های آن می‌باشد. لاستیک در صورت صدمه دیدگی وضعیت آشکارتری دارد، ولی ترمیم، پوشاندن یا تعویض پیچ‌های اتاق و تمیز کردن دایره و محیط پیرامون آن با سمباده کشی و رنگ آمیزی امکان پذیر اس که این کار تشخیص نقص آنن را سخت می‌سازد.

معایب خودروی اتاق تعویض

۱. همانطور که پیشتر اشاره شد وضعیت سلامت هر یک از بخش‌های خودرو مستقیما بر روی کیفیت سواری آن تاثیر می‌گذارد بنابراین در یک خودرو اتاق تعویض با کمی سواری گرفتن از ماشین در شرایط مختلف می‌توان رد و آثاری از این موضوع را پیدا کرد. در یک تعویض اصولی باید وضعیت پیچ ها، لاستیک‌های اتاق و شاسی خودرو کیفیت قابل قبولی ارائه دهند. به عبارت دیگر در خودرویی که در اثر تصادف شدید دفرمه شده است در صورت تعمیر و بازسازی هیچ گاه آن کیفیت سواری اولیه را تجربه نخواهید کرد.

۲. تصادف و آسیب دیدگی خودرو به هر میزانی که باشد افت قیمت و ارزش خرید آن را موجب می‌شود حال اگر اتاق آن نیز عوض شود حتما این افت قیمت بالاتر هم می‌رود. به ویژه در مورد خودرو‌های وارداتی مدل بالا این موضوع پر رنگ‌تر می‌شود.

۳. فرد متضرر علاوه بر هزینه خرید یک اتاق نو باید مبلغی را برای تغییر و جابجایی لوازم دو خودرو متحمل شود. قابل ذکر اس هزینه فرایند قانونی این کار جهت ثبت شدن بالا نبوده که صاحب خودرو را به سختی بیاندازد. مالک خودرو برای آگاهی و درج در سند خودرو هزینه‌ای را پرداخت کرده تا تعویض اتاق به صورت قانونی ثبت شود. بعد از طی این فرایند فروشنده با درج در آگهی و موقع فروش خودرو اتاق تعویض خود عملا خریدار را از این نظر مطمئن می‌سازد تا خریدار در انتخاب خود با اطمینان بیشتری عمل کند. اما چنانچه فرایند تعویض اتاق خودرو بدون اخذ مجوز‌های لازم صورت گیرد دردسر‌های قانونی خود را درپی دارد.

به عبارت دیگر چنانچه مالکان وسیله نقلیه بدون اخذ مجوز‌های مربوطه به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ اقدام کنند و عدم کشف فساد در احراز اصالت قطعه تعویضی هم ثابت شود فرد متخلف از سمت پلیس راهور به پلیس آگاهی ناجا معرفی شده و خودروی مذکور به پارکینگ‌های مورد تایید ناجا منتقل می‌شود تا به موضوع رسیدگی شود و نهایتا برای مالک از یک چهارم قطعه و رنگ تعویض شده تا یک هشتم جریمه درنظر گرفته شده است.

۴. از دیگر معایب خودرو اتاق تعویض به شیوه مونتاژ مجدد، استفاده از قطعه‌های فرسوده و استوک، عدم همخوانی کیلومتر شمار ثبت شده در پشت آمپر با کارکرد حقیقی موتور، سر و صدای ناشی درون کابین بر می‌گردد. ممکن است قطعات مونتاژی معیوب باشند مانند اکسل ضربه خورده خودروی قبلی روی اتاق جدید مونتاژ شده باشد که همه این موارد به نظر کارشناسی مشخص خواهد شد.

۵. در صورت نبود مجوز تعویض اتاق خودرو در مرکز پلاک خودرو مالک خودرو با دردسر روبرو می‌شود. با ثابت شدن موضوع خودرو توقیف شده و پلاکی برای آن صادر نمی‌شود و در ادامه پیگیری حقوقی، قانونی و شکایت از فروشنده خاطی موجب دلسردی و صرف هزینه و ضرر‌های مالی برای خریدار می‌شود. به این ترتیب توصیه می‌شود در خرید خودرو‌های کارکرده و دست دوم از کارشناسان خبره در این زمینه بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید:

طرح فروش اقساطی خودروهای مدیران خودرو به کارکنان و بازنشسته ها
شرایط پیش فروش محصولات ایران خودرو(حداکثر۱۲ ماهه)– تیر ماه ۱۴۰۰
مقایسه طراحی ، فنی و شرایط بازار: چری آریزو ۵ توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک

ثبت دیدگاه