• ۲۰ / مهر ۱۴۰۰ / ۶:۵۸
  • شناسه خبر : 70516
  • منبع خبر: مجله کوروش

چند ترفند عالی برای سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن

    

بادمجان یکی از پر کاربرد ترین سبزیجات در غذاهای ایرانی و حتی در کل دنیاست و معمولا به صورت سرخ شده استفاده می شود. اما بافت اسفنجی بادمجان مقدار زیادی روغن را به خود جذب می کند. این جذب بالای روغن برای سلامتی مضر است و حتی برخی افراد به خاطر همین موضوع، کمتر از بادمجان در غذا های خود استفاده می کنند. در این میان راهکار هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها، به کار بردن روغن را با کمترین حد ممکن کاهش داد.

در این مطلب آموزش آشپزی اول فارس به بهترین روش های سرخ کردن بادمجان با کمترین جذب روغن خواهیم پرداخت. نکات قبل و حین سرخ کردن بادمجان ها را نیز برای شما می آوریم.

نکاتی که قبل از سرخ کردن بادمجان باید رعایت کنید

  • از بادمجان های تازه برای استفاده در غذا و سرخ کردن استفاده کنید. اگر بادمجان ها کهنه و پژمرده باشند، روغن بیشتری را به خود جذب می کنند.
  • از روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن بادمجان استفاده کنید. چون این روغن ها در برابر حرارت بالا مقاومت بالایی هم دارند. بقیه روغن ها در اثر حرارت بالا، مواد مضر تولید می کنند.
  • هنگام سرخ کردن بادمجان، شعله گاز را زیاد کنید. سرخ کردن بادمجان ها با حرارت پایین جذب روغن را بالاتر می برد.
  • بعد از سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را روی یک دستمال قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود. سپس آن ها را فریز یا استفاده کنید. چون بادمجان بعد از سرخ کردن مقداری روغن را در خود نگه می دارد و به مرور پس می دهد.

بادمجان ها را قبل از سرخ کردن آماده کنید

  • قرار دادن بادمجان ها در آب نمک یا پاشیدن نمک روی آن ها قبل از سرخ کردن، جذب روغن را تا حد زیادی کم می کند. هر چه بادمجان ها مدت زمان بیشتری در آب نمک بمانند، جذب روغن آن ها پایین تر می آید. می توانید یک شب تا صبح هم بادمجان ها را در آب نمک بگذارید. ولی نباید آب نمک خیلی غلیظ باشد. چون این احتمال وجود دارد که بادمجان ها بعد از سرخ کردن شوری خود را حفظ کنند.
  • برای سرخ کردن بادمجان با کمترین جذب روغن این نکته را در نظر داشته باشید: اگر بادمجان هایتان باریک هستند، بهتر است بعد از پوست کندن آن ها را از وسط قاچ نزنید. آن ها را به صورت درسته سرخ کنید. این روش به کم کردن جذب روغن کمک زیادی می کند.
  • یکی از بهترین روش های سرخ کردن بادمجان این است که با فرچه، مقداری روغن را روی بادمجان بمالید و بعد در تابه سرخ کنید.
  • ماساژ دادن و مالیدن آب گوجه فرنگی روی سطح بادمجان قبل از سرخ کردن، می تواند به کاهش میزان جذب روغن کمک کند. در این حالت طعم بادمجان تغییر نخواهد کرد.
  • می توانید بادمجان ها را بعد از شستن و آبکش کردن برای مدت حدود ۳۰ دقیقه در آفتاب قرار دهید. هر دو طرف را در مجاورت نور خورشید قرار دهید تا بادمجان ها خشک شوند. بعد از داغ شدن روغن در تابه، آن ها را سرخ کنید.

چگونه شوری بادمجان را از بین ببریم؟

اگر بادمجان را برای مدت طولانی در آب نمک غلیظ قرار دادید و شور شد می توانید قبل یا بعد از سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را به مدت ۲ دقیقه در آب در حال جوشیدن بریزید. سپس آن ها را آبکش کنید و روی بادمجان ها را آب فراوان بگیرید. بهتر است در این حالت به غذای اصلی هم نمک نزنید.

بهترین روش های سرخ کردن بادمجان با کمترین جذب روغن

روش اول: سرخ کردن بادمجان با سفیده تخم مرغ

بادمجان ها را در این روش پوست بگیرید و به صورت ورقه ای خرد کنید. آن ها را در مقداری آب نمک به مدت حداقل ۳۰ دقیقه خیس کنید. سپس بادمجان ها را آبکش کنید و بشویید تا شوری آن ها از بین برود. اجازه دهید بادمجان ها خشک شوند و آب خود را از دست بدهند. اگر عجله دارید می توانید برای خشک کردن آن ها از پارچه نخی حوله ای که پرز نمی دهد هم استفاده کنید.

در یک کاسه به صورت جداگانه، یک سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا کاملا باز و از حالت لختگی خارج شود. بعد یک قلم مو را داخل سفیده تخم مرغ بزنید و یک لایه نازک از آن را روی سطح بادمجان بمالید.

در یک تابه روغن سرخ کردنی بریزید و اجازه دهید داغ شود. بادمجان ها را بعد از آغشته کردن به سفیده تخم مرغ داخل تابه بیندازید و سرخ کنید. نگران بوی زهم سفیده تخم مرغ نباشید. چون سفیده روی طعم و بوی بادمجان سرخ کرده تاثیری نمی گذارد.

روش دوم: سرخ کردن بادمجان با ماست

در این روش بعد از خیساندن بادمجان در آب نمک و آبکش کردن آن ها، به جای سفیده تخم مرغ، از ماست همزده یا شیر استفاده کنید. سپس آن ها را با مقداری روغن سرخ کنید.

روش سوم: بادمجان ها در آب جوش بریزید

یکی از بهترین روش های سرخ کردن بادمجان این است که بادمجان ها را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب نمک قرار دهید. آن ها را آبکش کنید و رویشان را آب بگیرید. یک قابلمه را با مقدار مناسب آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بادمجان ها را ۲ تا ۳ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. سپس آن ها را آبکش کنید. بعد از خارج شدن آب اضافی بادمجان، آن ها را سرخ کنید. در این حالت بادمجان ها کمی آبپز می شوند ولی طعمشان تغییر چندانی نخواهد کرد.

روش چهارم: بادمجان سرخ شده در آب جوش بگذارید

یکی روش دیگر برای سرخ کردن بادمجان و گرفتن روغن اضافی این است که بادمجان ها را پوست بگیرید. حداقل ۳۰ دقیقه آن ها را در آب نمک قرار دهید. بعد بادمجان ها را آبکش و خشک کنید. یک تابه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید و روغن که داغ شد، بادمجان ها را سرخ کنید. بادمجان های سرخ شده را در یک آبکش قرار دهید و زیر آن را یک بشقاب یا ظرف بگذارید تا روغن اضافی آن ها خارج شود.

یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید بجوشد. سپس آبکشی را که در آن بادمجان های سرخ شده گذاشته اید، در آب در حال جوش قرار دهید. یک دقیقه صبر کنید و آبکش را خارج کنید. در این حالت روغن هایی که در بادمجان ها مانده اند، به آب جوش وارد می شوند. کمی صبر کنید تا آب از بادمجان ها خارج شود.

روش پنجم: از زردچوبه استفاده کنید

برای سرخ کردن بادمجان با کمترین جذب روغن از زردچوبه استفاده کنید. در این روش بادمجان ها را پوست بگیرید و در تابه روی حرارت، به صورت مرتب بچینید. روی بادمجان ها را کمی نمک بپاشید. نصف استکان یا ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی آب به تابه اضافه کنید. حرارت را پایین بیاورید و در ظرف را بگذارید. بعد از این که آب داخل تابه به خورد بادمجان ها رفت، دو قاشق روغن را با کمی زردچوبه به تابه، اضافه و آن ها را سرخ کنید. با این روش می توانید بادمجان ها را به صورت رژیمی سرخ کنید.

روش ششم: سرخ کردن بادمجان در توستر

یکی از بهترین روش های سرخ کردن بادمجان، استفاده از توستر است. بادمجان ها را پوست بگیرید. آن ها را با قطر حدود یک سانتی متر خرد و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب نمک خیس کنید. بادمجان ها را آبکش کنید و رویشان را آب بگیرید تا تلخی خود را از دست بدهند. کف سینی را کاغذ روغنی بگذارید. بادمجان ها را روی کاغذ یا توری توستر بچینید. ( فراموش نکنید که اگر بادمجان ها را روی توری بچینید، هر چند به راحتی جدا می شود ولی آب بادمجان ها چکه می کند و توستر کثیف خواهد شد.) توستر را روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید تا طلایی شوند.

در یک تابه مقداری روغن بریزید و کف آن را کمی چرب کنید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. بادمجان ها را در تابه سرخ کنید. در این روش روغن بسیار کمی برای سرخ کردن بادمجان ها لازم خواهد بود. همچنین خیلی سریع سرخ خواهند شد.

روش هفتم: سرخ کردن بادمجان در فر

یکی از بهترین روش های سرخ کردن بادمجان، استفاده از فر است. در این روش نه نیازی به ایستادن پای شعله گاز است و نه روغن زیادی مصرف می شود. مانند روش های قبل، بادمجان ها را به صورت ورقه ای خرد و در آب نمک به مدت حداقل ۳۰ دقیقه خیس کنید. بعد از آبکش و خشک کردن، کمی روغن زیتون یا کنجد روی سطح بادمجان ها بمالید. آن ها را در سینی فر بچینید.

گریل را روشن کنید و سینی فر را در طبقه بالا قرار دهید. هر ۵ دقیقه به فر سر بزنید و بادمجان ها را بررسی کنید. بعد از این که یک طرف بادمجان ها سرخ شد، آن ها را برگردانید و طرف دیگر را با برس به روغن آغشته کنید. سینی را به فر برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر هم سرخ شود.

بیشتر بخوانید:

۷ غذای اسپانیایی خوشمزه برای ایرانی ها که تاکنون نخورده اید+طرز تهیه
طرز تهیه کباب زردک یا مشتی اصفهانی+نکات و فوت و فن ها
چند صبحانه‌ خوشمزه ، سریع و سرشار از انرژی ایرانی

ثبت دیدگاه