چاپ کد خبر: 102656
5 بهمن 1401

آرامگاه کوروش اول هخامنشی در ارم استان بوشهر +تصاویر

گور دختر 2

گور دختر آرامگاهی سنگی از دورهٔ هخامنشیان است که در در دشت «میانکوهی پشت پَر» شهرستان دشتستان قرار دارد و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. مشخص نیست که این بنا آرامگاه یا یادبود چه شخصیتی است، فرضیه‌های مختلفی از آرامگاه کوروش کوچک، تا چیش‌پیش، کوروش یکم، آتوسا، ماندانا، یا خواهر کوروش بزرگ به عنوان احتمال مطرح شده‌است که هیج‌یک قطعی نیست.

چیش‌پیش در درازای پادشاهی خود انشان را تصرف کرد و افزون بر پارسه بر انشان نیز چیره شد. او دارای دو فرزند بود که پس از او هر دو به فرمان‌روایی رسیدند. یکی از این فرزندان آریارمنه و دیگری کورش یکم بود. آریارمنه به فرمان‌روایی پارسوماش و کورش یکم شاهِ انشان شد. بعدها آریارمنه جای خود را به فرزندش آرشامه و کورش یکم جای خود را به کمبوجیه یکم، پدر کورش بزرگ داد. این درست در زمانی بود که مادها قلمرو خود را گسترش داده و پارسیان از آنان فرمان‌برداری می‌کردند و به آن‌ها خراج می‌پرداختند.

به روایت کتیبه بیستون که تألیف هرودوت نیز تاییدکننده آن است از سده هفتم پیش از میلاد در سرزمین پارس خاندان هخامنشیان حکومت می‌کردند پس از هخامنش بنیان‌گذار خاندان هخامنشی و پسرش چیش‌پیش این خاندان به دو شاخه جدا گشت که هر دو در سرزمین پارس پادشاهی داشتند. ظاهراً شاخه نخست فرمان‌روایان انشان و شاخه دوم فرمان‌روای پارسوماش بودند و خاندان کوروش بزرگ از شاخه یکم و خاندان داریوش بزرگ از شاخه دوم بودند.

گور دختر 1

شاپور شهبازی معتقد بود که این بنا آرامگاه کوروش کوچک است. گور دختر در میانهٔ دههٔ ۱۳۸۰ مرمت شد ولی اکنون در وضعیت بسیار بدی رها شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

موقعیت
گور دختر در دشت «میانکوهی پشت پَر» “که در گویش مردم منطقه بزپر نامیده می‌شود” در بخش ارم شهرستان دشتستان در استان بوشهر قرار دارد.

در خاور گور دختر نیز بقایای کوشک اردشیر ساسانی دیده می‌شود.از دیگر آثار دوره هخامنشیان در دشتستان می‌توان به کاخ چرخاب کوروش در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان، کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه در دشتستان اشاره کرد.

گور دختر 3

معماری و مشخصات
این آرامگاه به سبک آرامگاه کوروش بزرگ اما در اندازه کوچکتر ساخته شده‌است و دارای سقفی شبیه آرامگاه کوروش بزرگ است.باستان شناسان تأیید کرده‌اند که این اثر متعلق به سال ۶۰۰ پیش از میلاد، دوره هخامنشیان است.

بیوگرافی و داستان زندگی کوروش بزرگ (۵۲۹-۵۷۶ پیش از میلاد)

کل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و به وسیلهٔ بست‌های دم چلچله‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌های ساخته شده توسط معماران هخامنشی هیچگونه ملاتی به کار نرفته‌است. بر بالای این مقبره قسمتی فرو رفتگی شبیه به یک قاب وجود دارد که احتمالاً جایگاه قرار گرفتن کتیبه‌ای مربوط به آن بوده‌است. ارتفاع واقعی بنا چهارونیم متر است و در درون اتاقک بنا حوضچهٔ کوچکی وجود دارد.

گور دختر را ابتدا باستان‌شناس بلژیکی لویی واندنبرگ “Louis Vanden Berghe” در سال ۱۳۳۹ خورشیدی کشف کرد. واندنبرگ خود معتقد بود گور دختر قبر چیش پیش یا کوروش یکم “جد کوروش کبیر” است اما سپس علیرضا شاپور شهبازی، از باستان‌شناسان بزرگ ایران، آن را آرامگاه کوروش کوچک دانست. گمانه‌ها در مورد این بنا فراوان است. آرامگاه ماندانا مادر کوروش یا آتوسا دختر کوروش و شهبانوی هخامنشی برخی دیگر از گمانه‌ها دربارهٔ این بنا هستند. گور دختر در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آنچه درباره ساسانیان ، امپراتوری نوپارس و ایرانشهر به شما نگفته اند !

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عبداله منابیه پنجشنبه , ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۵۲

کار کولی ها وبا لوریان متفاوت هست پس شغلی که فردوسی برای لوریان نامبرده ربطی به کولی ها نداره

لهراسب یکشنبه , ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸

کلمات غیر عربی که به ه ختم میشوند در زبان عربی به ج ختم میشن کوفه و امثال اینها لغات عربی هستن دلیلی ندارد به ج ختم بشن زبانشناسی رو زیر سئوال نبر لوریان یا لولیان شاهنامه به زبان خراسانی هست چرا باید زبانشان دقیقا عین ما باشد تفاوت لهجه ها و زبانها چیزی عادی است یعنی شما میگی تمام مناطق لرنشین خالی از جمعیت بوده و اینها رو اوردن سکونت دادند چه عجب واقعا متاسفم اصالت مردم بختیاری و لر در زبان فرهنگ و جغرافیایی بکر انهاست این حرف مغرضانه شما پشیزی نمی ارزد سواد بحث کردن در این موضوع را نداری فقط طوطی وار یه چیزی شنیدی تکرار میکنی

آخرین اخبار