چاپ کد خبر: 65371
4 شهریور 1400

آزادسازی جدید و مرحله ای سهام عدالت برای فروش

ارزش سهام عدالت 2

برخی از رسانه ها خبر داده اند طراحی شیوه جدید نوبت بعدی آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در سازمان بورس انجام شده است و با توجه به رونق نسبی بورس و جو مثبت این روزهای بازار سرمایه، مرحله دوم آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، این بار متفاوت از مرحله اول اجرا شود.

به گزارش گروه اقتصادی اول فارس،  مرحله اول آزادسازی سهام عدالت در بهار ۱۳۹۹ برای مالکان این سهام که طبعا جزو اقشار کم درآمد جامعه هستند هیچ گونه نفع ملموسی نداشت و هیجانی و خوشحالی که بر اثر این اقدام دولت ایجاد شده بود اکنون با فروش نرفتن سهامی که متقاضیان برای فروش عرضه کرده بودند، به رنجش تبدیل شده است!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

واقعیت این است که برای سهامداران عدالت دارای برگه ۱ میلیونی اولیه، این که گفته می شود در مقاطعی مالک بیش از ۲۵ میلیون تومان یا در کمترین حالت حدود ۱۵ میلیون تومان سهام بوده اند هیچ معنایی ندارد چرا که این دارایی با وجود آزادسازی هیچگاه برای آنها در دسترس نبوده است.

ضمنا آزادسازی سهام عدالت سال گذشته یک بار منفی نیز در بورس ایجاد کرد و سبب نزول بورس شد اما به نظر می رسد امسال قرار است دور جدید آزادسازی با استفاده از تجربه سال ۹۹ اجرا شود.

آزاد‌سازی سهام عدالت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی

روزنامه همشهری در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ با وجود آثار منفی آزاد‌سازی‌ سهام عدالت بر شاخص بورس، امکان به تعویق افتادن آن در طولانی‌مدت وجود ندارد. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد رشد دوباره بورس فرصت تازه‌ای را برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت فراهم کرده و وقت آن است که مرحله دوم آزاد‌سازی‌ سهام عدالت آغاز شود. طبق آمار‌های موجود شاخص کل بورس تهران از ابتدای خرداد‌ماه تاکنون با ۴۵۰هزار واحد افزایش معادل ۴۳درصد رشد کرده است. تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد سازمان بورس نیز با استفاده از تجارب سال گذشته، سناریوی جدیدی را برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت درنظر گرفته و در حال برنامه‌ریزی برای آزاد‌سازی سهام عدالت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی است.

آزادسازی مرحله ای به جای آزادسازی ۳۰ درصد به صورت یکجا

پیش از این، محمدعلی دهقان‌دهنوی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که مرحله دوم آزاد‌سازی‌ سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود، گفته بود: زمان اجرایی شدن تصمیمات مربوط به آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، به وضعیت بازار وابسته است.  به‌گفته او، آزادسازی سهام عدالت بعد از طراحی ابزارهای لازم به‌تدریج انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که آزادسازی اثر منفی بر شاخص‌های بورس نگذارد. دهقان تأکید کرده بود: آزادسازی سهام عدالت را از یک‌درصد آغاز خواهیم کرد. برخی خبرهای غیررسمی نشان می‌دهد طراحی روش جدید آزاد‌سازی‌ سهام عدالت در سازمان بورس به پایان رسیده و قرار است با توجه به جو مثبت بازار سهام، مرحله دوم آزاد‌سازی‌ سهام عدالت، این بار به سبک و سیاق جدید‌تری در بورس آغاز شود.

قرار است در روش جدید، ماهانه فقط یک‌درصد از سهام عدالت آزاد شود تا اجرای آن اثر منفی بر معاملات بورس نداشته باشد. رئیس سازمان بورس پیش از این تأکید کرده بود: به هیچ عنوان لازم نیست که یکباره ۳۰درصد از سهام عدالت آزادسازی شود. در این زمینه می‌توان به‌منظور جلوگیری از تأثیر منفی آن بر معاملات بورس در هر مرحله یک‌درصد از آن را در بازار آزادسازی کنیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علیرضا جمعه , ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۵:۰۸

چرا مردم را این همه سر کار میذارین، بابا سهامی برای مردم که نشد هیچ فقط رنج شد ومکافات هر ساله با یه دروغ وتر فند جدید مگه مردم باید این سهام عدالت چقدر ثبت نام کنن چیزی که آیت شون نمیشه باید هرساله یه پولی هم باید بابت ثبت نام بپردازن آخرشم هیچ،

علیرضا جمعه , ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۵:۰۲

همه اش الکی وسرکاری فقط و فقط می خوان کلاه گشادی که سر مردم گذاشتن رو یکم گشادتر ش کنن، همی دوقرون پنج زار ی که ته جیب مردم مونده همین هم از جیب مردم را در بیارن

الهه جمعه , ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱:۰۷

حالا دیگه ب ای شیوه میخاین مردموگول بزنید وبقیه سهامشونوازچنگشون درکنید

آخرین اخبار