چاپ کد خبر: 38206
27 آبان 1399

آشپزی ایرانی | فهرست ۲۹ غذای ساده ، سریع و خوشمزه برای شام

اول فارس| آشپزی ایرانی: همه ما علاوه بر اینکه به هنگام ناهار درست کردن به سوال چی برای ناهار درست کنم؟ برمی‌خوریم برای شام نیز سوال “شام چی بپزم؟” نیز ذهنمان را درگیر می‌کند. اما در این مقاله دیگر نگران سوال برای “شام چی بپزم” نباشید! در مقاله لیست غذا برای شام، شما را با غذای ساده برای شام به همراه لیست کاملی از انواع سالادهای رژیمی آشنا می‌کنیم. همچنین لیست غذای شام، لیست کاملی از غذاهای ساده و مقوی و به طبع سریع است که به راحتی می‌توانید برای شام درست کنید. با لیست غذاهای متنوع و سالادهای خوشمزه رژیمی برای شام آشنا شوید. پس با ما همراه باشید تا در اکالا بلاگ با لیست غذا برای شام شما را آشنا کرده و طرز تهیه این غذاها را آموزش دهیم. 

لیست برای شام

لیست غذای سریع و ساده 

بهترین زمان برای خوردن شام را بدانید و از شر افسردگی با خوردن به موقع شام خلاص شوید. پزشکان معتقدند، غذا برای شام باید سبک باشد و در ابتدای شب تأثیر زیادی در درمان اختلالات گوارشی دارد و همین‌طور خوردن شام در زمان ابتدای شب بسیار مفید است.بهترین زمان برای خوردن شام حداقل سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب و دو ساعت (بیشتر) پس از انجام فعالیت‌های روزانه و شغلی است از سوی دیگر، باید زمان مناسبی برای شام خوردن در نظر گرفته شود (آرام غذا خوردن، باعث می‌شود زودتر سیر شوید). ‌صرف شام در این زمان باعث می‌شود بخش عمده‌ای از معده‌تان وظایفش را در زمان بیداری انجام دهد و انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌توانند در طول خواب شبانه به فعالیت‌های خاص خود مشغول باشند.

انواع غذای ساده برای شام:
بهترین لیست غذا برای شام درست کردن سالاد و غذاهای رژیمی است. ما در اینجا شما را با چند نوع غذای ساده و سالاد برای شام آشنا خواهیم کرد.

۱- سالاد رژیمی بادمجان:

سالاد رژیمی بادمجان با پیازچه
اول‌ از همه اینو بگم تا اونجایی که میتونید دونه های وسط بادمجان و در بیارین.

چون ممکن سالاد رژیمی و تلخ کنه برای بادمجان کبابی باید اونا رو نازک‌ کنیم و اندازه یک انگشت اشاره در بیاریم بعد باکمی نمک و روغن‌زیتون بزاریم بمونه توی یه ظرف، بعد ۱۵ دقیقه میتونیم بزاریم تو فر حواستون باشه خشک نشه به‌اندازه‌ای که طلایی بشه تو فر بمونه. برای خواندن طرز تهیه سالاد رژیمی بادمجان همراه با طرز تهیه سس نوشته‌ای آماده شده که مشاهده می‌کنید.

۲- سوپ:

سوپ
سوپ، مایعی خوراکی است که مصرف آن در برنامه غذایی هر شخص از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. سوپ از مواد غذایی مختلفی مانند: سبزیجات، گوشت، آب و غیره تشکیل می‌شود.

عمدتا سوپ به عنوان پیش غذا برای افزایش اشتها سرو می‌شود که به دو نوع رقیق و غلیظ تقسیم‌بندی می‌شود. سوپ‌ها انواع مختلفی دارند که از پرطرفدارترین آن‌ها می‌توان به سوپ جو، سوپ شیر، سوپ کدو حلوایی، سوپ گوجه فرنگی و غیره اشاره کرد. در این بخش قصد داریم به طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه بپردازیم.

مواد لازم برای تهیه سوپ جو با شیر و خامه
جو پوست کنده ۲۰۰ گرم
قارچ ۲۰۰ گرم
هویج خُرد شده (متوسط) ۲ عدد
جعفری ساتوری شده ۲ قاشق سوپخوری
خامه صبحانه ۱۰۰ گرم
شیر ۱ لیتر
گوشت مرغ ریز شده ۱۰۰ گرم
آبلیمو ترش ۲ قاشق سوپخوری
فلفل سفید ۱ قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم
طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه:
۱- در ابتدا جو را در قابلمه ریخته و سپس هویج را نیز اضافه می‌‎کنیم و در حدود ۲۰ دقیقه منتظر می‌مانیم تا این مواد بپزند. اگر تمایلی به استفاده از شیر در این سوپ خوشمزه ندارید، می‌توانید از آب مرغ استفاده کنید.

۲- مرغ را با یک عدد پیاز و هویج به موادی که در مرحله اول آماده کرده بودیم، اضافه کرده به طوری که نباید هیچ ادویه‌ای به آن اضافه کنیم. شاید با خود بگویید که دلیل این کار چیست؟ برای اینکه سوپ تغییر رنگ ندهد از ادویه استفاده نمی‌کنیم.

۳- شیر را به جو اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا با حرارت ملایم بپزد. برای مشاهده ادامه طرز تهیه این سوپ و همچنین سایر سوپ‌های مقوی و خوشمزه می‌توانید به مقاله “طرز تهیه انواع سوپ“ مراجعه کنید.

برای دیدن “ لیست غذاهای خوشمزه برای ناهار“ کلیک کنید.

۳- کشک بادمجان:

kashke bademjan
کشک بادمجان یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای حاضری هستش که جزو غذاهای اصیل ایرانی محسوب می‌شود. کشک بادمجون با نام‌های مختلف در هر شهری شناخته می‌شود به عنوان مثال: کشک بادمجان دامغانی، کشک بادمجان اصفهانی و غیره نمونه‌هایی از آن هستند اما باید بگوییم که روش پخت آن‌ها، اصول مشترکی دارد.

برای تهیه کشک بادمجان می‌توان آن‌ها را سرخ یا کبابی کرد که در این بخش دستور تهیه با بادمجان سرخ کرده آموزش داده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان
بادمجان ۱ کیلو
کشک ۱ لیوان (ترجیحا رژیمی یا کم چرب)
نعنا خشک ۲ قاشق چایخوری
روغن، نمک، زردچوبه، گردو، پیاز و سیر به میزان لازم
طرز تهیه کشک بادمجان:
۱- بادمجان‌ها را در ابتدا پوست کنده و پس از خُرد کردن، آن‌ها را سرخ می‌کنیم. زمانی که بادمجان‌ها به شکل طلایی رسیدند بنابراین آن‌ها را از روی گاز برداشته و برای اینکه روغن اضافه بادمجون‌ها گرفته شود، بهتر است از پدهای مخصوص جذب روغن استفاده کنیم.

۲- در داخل قابلمه مقداری روغن ریخته و نعناع خشک را به آن اضافه می‌کنیم و پس از اینکه در حد چند ثانیه سرخ شد، آن را از روی گاز برمی‌داریم.

۳- در این بخش زردچوبه را به نعناع اضافه کرده و پس از اینکه چند ثانیه آن را تفت دادیم از روی حرارت برمی‌داریم. برای ادامه مشاهده دستور پخت این غذای خوشمزه و خانگی می‌توانید مقاله “طرز تهیه کشک بادمجان“ را مطالعه کنید.

۴- کوکو سبزی:

کوکو سبزی خوشمزه
کوکو یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است که در کمترین زمان و ساده می‌توان آن را تهیه کرد. کوکو را می‌توان در مراسم‌های دورهمی، به عنوان پیش غذا و حتی میان وعده مورد استفاده قرار داد.

کوکو انواع مختلفی دارد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به کوکو سبزی، کوکو مرغ، کوکو سیب زمینی و کوکو لوبیا سبز اشاره کرد. اما برای پخت کوکو سبزی چه مواد اولیه‌ای نیاز است؟

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی
تخم مرغ ۲ یا ۳ عدد
سبزی کوکویی (تره، گشنیز، جعفری و شوید) ۵۰۰ گرم
روغن مایع مخصوص سرخ کردن به میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
طرز تهیه کوکو سبزی:
۱- در ابتدا سبزیجات کوکو را با آب و با دقت شسته و پس از آن صبر می‌کنیم تا خشک شوند. پس از اینکه آب سبزی‌ها رفت، وقت آن است که سبزی‌ها را خُرد کنیم.

۲- سبزی‌های خُرد شده را در ماهیتابه ریخته و با مقدار کمی روغن سرخ می‌کنیم تا آب آن تبخیر شود. باید به این نکته توجه شود که بیش از اندازه نباید سبزی‌ها سرخ شود چون رنگ آن‌ها تیره می‌شود.

۳- پس از اینکه تفت دادن سبزی‌ها تمام شد، آن‌ها را از ماهیتابه خارج کرده و صبر می‌کنیم تا خنک شوند. برای مشاهده ادامه مراحل کوکو سبزی و سایر کوکوهای خوشمزه و خانگی می‌توانید به مقاله “طرز تهیه انواع کوکو“ مراجعه کنید.

۵- تاس کباب رژیمی:

تاس کباب

تاس کباب یکی از غذاهای سنتی است که از مواد اصلی آن می‌توان به گوشت، سیب زمینی، پیاز و بِه اشاره کرد. تاس کباب را می‌توان با گوشت‌های مختلفی از جمله گوشت خورشتی، گوشت مرغ و گوشت چرخ کرده آماده کرد اما جالب است بدانید که این غذای خوشمزه را حتی می‌توان بدون گوشت نیز آماده کرد.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب
گوشت گاو یا گوسفند ۴۰۰ گرم
پیاز متوسط ۳ عدد
هویج ۴ عدد
سیب زمینی متوسط ۴ عدد
گوجه فرنگی گیلاسی ۸ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
پودر لیمو خشک ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری
دارچین، نمک و فلفل به میزان لازم
بِه بزرگ ۲ عدد
آب به میزان لازم
بادمجان ۲ عدد
آلو بخارا یا قیصی به تعداد دلخواه
طرز تهیه تاس کباب:
 در اولین مرحله باید مواد اولیه را به صورت مرتب و یک اندازه خُرد کنیم.
 اگر از گوشت در تهیه تاس کباب استفاده می‌کنید لازم است که آن‌ها را به صورت نازک برش دهیم.
 هویج‌ها را پوست کنده و به صورت هلالی و حلقه حلقه برش می‌دهیم. در ادامه پیازها را نیز به صورت حلقه‌ای و متوسط خُرد می‌کنیم. برای مشاهده ادامه مراحل این غذای سنتی و خوشمزه به همراه عکس‌های آموزشی هر مرحله می‌توانید مقاله “طرز تهیه تاس کباب“ را مشاهده کنید.
۶- سالاد رژیمی آووکادو با گوجه گیلاسی:

طرز تهیه سالاد آووکادو برای شام
سالاد رژیمی آووکادو برای شام به علت وجود آووکادو که دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد ازجمله جلوگیری از پیری زودرس، بهبود سلامت قلب، حفظ تعادل هورمونی در بدن، سلامت دستگاه گوارش، کاهش وزن و تنظیم قند خون و کاهش فشارخون بالا، برای شام گزینه عالی و خوبی است. سالاد آووکادو با گوجه‌فرنگی گیلاس برای شام بسیار مقوی و سرشار از ویتامین است و به ‌تنهایی با خاصیت غذایی بالایی که دارد جای غذا را برای شما می‌گیرد.

۷- سالاد استیک و نودل آسیایی:

طرز تهیه سالاد استیک و نودل آسیایی برای شام
این غذای فوق‌العاده خوشمزه و مقوی هم برای شام مناسب است و هم برای ناهار. سالاد استیک و نودل آسیایی دارای کربوهیدرات، چربی بسیار کم، پروتئین و ۶۲۷ کیلوکالری انرژی است.

مواد لازم سالاد استیک و نودل آسیایی:
فیله گوساله: ۱۰۰ گرم
پودر سیر: ۱ قاشق چایخوری
سس سویا: ۲ قاشق غذاخوری
روغن کنجد: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و قرمز: به میزان کافی
بادام هندی یا آجیل به دلبخواه: ۲۵ گرم
نودل: ۲۵ گرم
زنجبیل: ۱ قاشق چایخوری
لیمو ترش: ۱ عدد
برگ کاهو یا اسفناج: ۵۰ گرم خرد شده
هیج رنده درشت شده: ۱/۲
تربچه خرد شده: ۱ مشت
گوجه گیلاسی نصف شده: ۵ عدد
پیازچه حلقه شده: ۲ عدد

طرز تهیه سالاد استیک و نودل آسیایی:
استیک را با خلال‌های نازک برش بزنید، آن را با ۱ قاشق غذاخوری سس سویا،پودر سیر، فلفل سیاه آغشته کنید و حداقل نیم ساعت در یخچال نگهداری کنید تا طعم‌دار شود.
بادام هندی را در تابه‌ای تفت دهید تا طلایی شود. سپس آن را کنار بگذارید. نودل‌ها را طبق دستور روی بسته‌بندی آماده و آبکش کنید.
روغن کنجد را در تابه ریخته، آن را کاملاً داغ کنید. استیک‌ها را داخل تابه ریخته با حرارت متوسط رو به بالا به مدت ۸ دقیقه به هم بزنید و تفت دهید. تفت دادن طولانی یا با حرارت کم باعث می‌شود گوشت آب خود را از دست داده و خشک شود. سپس آن‌ها را از تابه خارج کنید.
زنجبیل، آبلیمو، فلفل قرمز و بقیه سس سویا را به همراه نودل در تابه بریزید و ۵ دقیقه تفت دهید. سپس آن را به کاسه‌ای منتقل کنید.
برگ‌های کاهو، هویج، تربچه، گوجه و پیازچه‌ها را درون کاسه ریخته و با نودل مخلوط کنید.
استیک و آجیل‌های تفت داده شده را روی غذا بریزید و نوش جان کنید.

۸- خاویار بادمجان:

خاویار بادمجان

خاویار بادمجان که با نام‌های مختلفی از جمله خوراک بادمجان یا کنسرو بادمجان شناخته می‌شود از غذاهای اصیل کشور روسیه است. جالب است بدانید که در کشور روسیه نام این خاویار، ایگرا است. اگر به دنبال یک غذای کامل و مقوی هستید از خاویار بادمجان غافل نشید.

مواد لازم برای تهیه خاویار بادمجان
بادمجان ۳ عدد
پیاز ۲ عدد
سیر ۴ حبه
گوجه فرنگی ۷ عدد
رب گوجه فرنگی به میزان دلخواه
روغن یا روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
جعفری به میزان کافی
آبلیمو ترش تازه ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به میزان کافی
طرز تهیه خاویار بادمجان:
۱- بادمجان‌ها را می‌توان به دو صورت برای این غذای خوشمزه یعنی خاویار بادمجان آماده کرد. روش اول به صورت کبابی است و روش دوم آبپز کردن بادمجان‌هاست.

۲- پس از اینکه بادمجان‌‎ها را آماده کردیم، صبر می‌کنیم تا کمی خنک شوند و پس از اینکه پوست آن‌ها را جدا کردیم، با استفاده از گوشتکوب بادمجان‌ها را له می‌کنیم.

۳- سیر، پیاز و گوجه فرنگی را خُرد کرده و با روغن زیتون یا روغن سرخ کردنی، آن‌ها را کمی تفت می‌دهیم. سپس نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به این مواد اضافه می‌کنیم. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این غذای خوشمزه و مقوی می‌توانید مقاله “طرز تهیه خاویار بادمجان“ را مطالعه کنید.

۹- خاگینه:

خاگینه

خاگینه یکی از خوراکی‌های خوشمزه ایرانی است که از آن می‌توان در وعده‌های غذایی از جمله صبحانه، عصرانه و حتی میان وعده استفاده کرد. ماده اصلی تشکیل دهنده خاگینه، تخم مرغ و سبزیجات است که انواع مختلفی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به خاگینه قالبی، خاگینه ساده، خاگینه گردو، خاگینه تبریزی، خاگینه عسلی و غیره اشاره کرد.

مواد لازم برای تهیه خاگینه ساده
تخم مرغ ۵ عدد
آرد ۶ قاشق غذاخوری
ماست ۵ قاشق غذاخوری
شکر ۲ پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
روغن مایع به میزان لازم
زعفران آب کرده به میزان لازم
طرز تهیه خاگینه ساده:
۱- در اولین مرحله نیاز است که یک ظرف مناسب برای پخت خاگینه انتخاب کرد. سپس تخم مرغ‌ها را در این ظرف شکسته و ماست را به آن اضافه می‌کنیم و به خوبی آن را هم می‌زنیم تا حالت کاملا یکدست و یکنواختی پیدا کند. در ادامه ۱ قاشق مرباخوری بیکینگ پودر را به همراه آرد به کاسه اضافه کرده و مجدد با هم ترکیب می‌کنیم.

۲- یک ماهیتابه مناسب را انتخاب کرده و مقداری روغن در آن ریخته و بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا داغ شود. پیشنهاد می‌شود از شعله پخش کن استفاده شود.

۳- پس از اینکه روغن داغ شد، حرارت را کم کرده و محتویات ظرف را به ماهیتابه انتقال می‌دهیم. درب قابلمه را گذاشته و در حدود ۲۰ دقیقه به خاگینه فرصت می‌دهیم تا یک طرف آن کاملا سرخ شود. برای مشاهده ادامه مراحل پخت خاگینه ساده و سایر خاگینه‌های محبوب و پرطرفدار می‌توانید مقاله “طرز تهیه انواع خاگینه“ را مطالعه کنید.

۱۰- سالاد مرغ با ماست: 

سالاد مرغ برای شام
برای تهیه سالاد مرغ با ماست برای شام که یک غذای فوق‌العاده رژیمی است به مواد زیر نیاز داریم:

حتماً این را مدنظر داشته باشید که برای این سالاد هرگز ار سس مایونز استفاده نکنید زیرا پرکالری و چاق کننده است و اگر می‌خواهید در هنگام روز این غذا را سرو کنید، می‌توانید سس مایونز در سالاد مرغ با ماست بریزید.

مواد لازم برای سالاد مرغ با ماست:
سیب‌زمینی پخته شده: ۳ عدد
سینه مرغ پخته شده: ۳ عدد
ماست چکیده: ۴ قاشق غذاخوری
نخودفرنگی: به میزان دلخواه
روغن زیتون و نمک و فلفل: به میزان کافی
طرز تهیه ۵ نوع “خاگینه” خوشمزه در ۵ دقیقه
مرغ پخته شده و سیب‌زمینی را نگینی خرد کرده و با هم مخلوط کنید. نخودفرنگی پخته شده را به آن اضافه کنید. در امتها ماست چکیده، روغن‌زیتون و نمک و فلفل را به سالاد مرغ با ماست اضافه نمایید. به همین راحتی غذای شما آماده سرو برای شام است.

۱۱- سالاد تبوله عربی:

سالاد تبوله عربی - شام چی بپزم؟
سالاد تبوله یکی از سالادهای خوشمزه‌ی عربی است که در آسیا بسیار پرطرفدار است و چون سالاد است به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. سالادی که جز اصلی آن بلغور گندم است. تبوله یک سالاد فوق‌العاده سالم و خوشمزه است که سریع حاضر می‌شود و حاوی انواع مختلف سبزیجات است. به دلیل داشتن بلغور گندم، بسیار سیر کننده است. این غذا برای شام انتخاب خوبی است و به عنوان سالاد رژیمی نیز می‌توان آن را درست کرد.

برای طرز تهیه سالاد تبوله جعفری تازه را خورد می‌کنیم. بلغور گندم را از قبل خیس کرده و می‌گذاریم کاملاً نرم شود. برای ادامه‌ی طرز تهیه سالاد تبوله عربی بر روی لینک کلیک کنید.

تبوله به تنهایی غذای کاملی است اما می‌توانید این سالاد را در کنار غذاهای دیگر میل کنید.

۱۲- سوسیس بندری:

طرز تهیه سوسیس بندری تند به روش آبادانی ها
سوسیس بندری غذایی است ساده و راحت که در اکثر میهمانی‌ها سرو می‌شود. سوسیس بندری از ترکیب سوسیس، رب گوجه فرنگی و سیب زمینی درست شده است. ابتدا سوسیس‌ها را خرد کرده و کنار بگذارید. سیب زمینی و پیاز را خرد کنید. پیازها را سرخ کنید. برای ادامه‌ی طرز تهیه سوسیس بندری اینجا کلیک کنید.

۱۳- کله جوش:

طرز تهیه کله جوش کرمانی
یک غذای ساده و مقوی برای شب کله جوش است. کله جوش به روش‌های مختلف درست می٬شود. اما به روش کرمانی‌ها از آب گوجه فرنگی استفاده می‌شود. ابتدا کشک را بگذارید تا حدود ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس گوجه فرنگی را در میکسر قرار دهید تا کاملاً له شود. برای ادامه‌ی طرز تهیه کله جوش اینجا کلیک کنید. کله جوش را معمولاً با نان ترید شده در آن که ترجیحاً سنگک یا بربری است، میل می‌کنند.

۱۴- نرگسی:

طرز تهیه نرگسی با اسفناج
اگر عاشق اسفناجید، نرگسی مناسب ترین و راحتترین گزینه برای شام است. نرگسی را با اسفناج و تخم مرغ درست می‌کنند. برای تهیه این غذا اسفناج را پاک کرده، بشویید و خرد کنید. سپس اسفناج باید پخته شود. زمان مناسب برای پختن اسفناج‌ها ۱۵ دقیقه است. پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. برای ادامه‌ی طرز تهیه نرگسی اینجا کلیک کنید.

۱۵- اسنک کالباس:

اسنک کالباس با پنیر پیتزا و قارچ
یکی از غذاهای ساده، راحت و آسان برای شام اسنک است. اسنک با مواد غذایی مختلفی درست می‌شود. برای تهیه آن از مرغ پخته یا گوشت ریش ریش شده یا سوسیس و کالباس می‌توانید استفاده کنید. اسنک کالباس از معروف‌ترین اسنک‌ها است. در اسنک کالباس از قارچ و ذرت پخته شده استفاده کنید. نان تست نرم و پنیر پیتزا نیز از مواد لازم اسنک است. ابتدا کالبا‌س‌ها را خرد کنید. برای مشاهده‌ی طرز تهیه اسنک با کالباس بر روی لینک کلیک کنید.

۱۶- حمص:

طرز تهیه حمص

یک غذای خوشمزه عربی، لبنانی حمص است که با نخود و ارده درست می‌شود. این غذا بسیار پر کالری است. برای تهیه نخود را خیس کنید و چند بار آب آن را خالی کنید تا کاملاً نفخ آن از بین برود. نخود را در آب و نمک بریزید و قابلمه را در روی شعله گاز قرار دهید تا با شعله کم به خوبی بپزد. سپس نخود را به همراه یک حبه سیر، ارده کنجدی و ادویه‌جات در میکسر بریزید. برای ادامه‌ی طرز تهیه حمص بر روی لینک کلیک کنید.

۱۷- پیراشکی مرغ و قارچ:

پیراشکی مرغ و قارچ
یک فینگرفود خوشمزه و عالی با کمترین کالری برای شام یک انتخاب به جا است. برای تهیه این پیراشکی خوشمزه از قارچ و مرغ استفاده کنید. خمیر آن را می‌توانید خودتان درست کنید. برای طرز تهیه خمیر پیراشکی از آرد و شکر و تخم مرغ استفاده می‌کنیم. در پیراشکی نیز موادی از سوسیس که اختیاری است به همراه پیاز، فلفل دلمه‌ای و ادویه جات استفاده می‌کنیم. سینه های مرغ را با آب و فلفل و نمک و زردچوبه می‌پزیم. سپس مرغ ها را ریش ریش کنید. ئیاز را تفت دهید. برای ادامه‌ی طرز تهیه پیراشکی مرغ و قارچ بر روی لینک کلیک کنید.

۱۸- لازانیا قارچ و اسفناج، غذای رژیمی:

lasagna with spinach

اگر به طعم اسفناج علاقه دارید برای شام می‌توانید یک لازانیای رژیمی خوشمزه با قارچ و اسفناج درست کنید. برای تهیه آن از پیاز را خرد کنید و قارچ را نیز اسلایسی کنید. پیازها را سرخ کنید. سپس قارچ و سیر را به پیاز اضافه کنید. نمک و فلفل را اضافه کنید. اسفناج خرد شده را به تابه اضافه کنید. برای ادامه‌ی طرز تهیه لازانیا اسفناج اینجا کلیک کنید.

۱۹- خوراک لوبیا:
یک غذای سبک و خوشمزه برای شام یا صبحانه خوراک لوبیا است. این خوراک خوشمزه و مقوی را با سیب زمینی یا قارچ می‌توانید درست کنید. 

lobia chiti

لوبیا را از یک روز قبل بخیسانید تا نفخ آن کاملا از بین برود و آب آن را چند بار عوض کنید. یک عدد پیاز تقریبا بزرگ را پوست بگیرید و با سیر ریز شده در ماهی تابه سرخ کنید به طوری که تقریبا طلائی رنگ شود. برای ادامه طرز تهیه خوراک لوبیا اینجا کلیک کنید.

۲۰- عدسی:

adasi2
یکی دیگر از غذاهای سبک و خوشمزه برای شام عدسی است. برای تهیه یک عدسی لعابدار و خوشمزه با سیب زمینی ابتدا عدس ها را از ۲ ساعت قبل خیس کرده و آب آن را خالی کنید. سپس پیاز و سیر را ریز کرده و سرخ کنید تا رنگ آن ها عوض شود. در ادامه بگذارید عدس ها کمی بپزد. برای ادامه‌ی طرز تهیه عدسی لعابدار اینجا کلیک کنید.

۲۱- پیده( پیتزا ترکیه‌ای)

طرز تهیه پیده( آموزش تصویری)

یک پیتزای خوشمزه و خاص که در منزل می‌توانید برای شام درست کنید. خمیر آن را نیز خودتان تهیه کنید تا خوشمزگی پیده چند برابر شود. برای تهیه خمیر، خمیر مایه را در ظرفی بریزید و با شکر قاطی کنید. آب ولرم ۴۰ درجه را به آن اضافه کنید. روغن مایع را سپس اضافه کنید و آرد را کم کم به مواد اضافه کنید. برای مواد داخل پیتزا نیز هم از سینه مرغ و هم از سوسیس می‌توانید استفاده کنید. مواد دیگر نیز جعفری تازه، فلفل دلمه‌ای، ذرت و پیاز و رب است. برای طرز تهیه پیده(پیتزا ترکیه‌ای) و خمیر آن اینجا کلیک کنید.

۲۲- استیک مرغ:

steak
غذایی سبک و خوشمزه با مرغ که با موادی مانند، پیاز، سیر، سینه مرغ، سس سویا(اختیاری) و ادویه‌جات درست می‌شود. سینه مرغ را بدون استخوان کنید و از عرض برش بزنید. پیاز را با رنده ریز مخصوص کباب خرد یا در واقع له کنید. تفاله های پیاز رو داخل صافی بریزید و خوب فشار بدهید تا آب پیاز خارج بشود. یک قاشق روغن زیتون روی تکه‌های مرغ بریزید. سس سویا را برای تردی گوشت روی آن بریزید. برای توضیحات بیشتر و ادامه طرز تهیه استیک مرغ اینجا کلیک کنید.

۲۳- کیک مرغ:

طرز تهیه کیک مرغ مجلسی
کیک مرغ به عنوان غذایی سبک و مجلسی برای مهمانی و شام مناسب است. برای تهیه این غذا به موادی مانند سینه‌ی مرغ ریش ریش شده، نان تست، پیازچه، جعفری، گردو، خیار شور، ماست چکیده، سس مایونز و در صورت دلخواه از هویج، ذرت و نخود سبز استفاده کنید. سینه‌ی مرغ را با کمی پیاز، نمک و فلفل سیاه و درصورت تمایل برگ بو و سیر بپزید. بعد از پخت، مرغ رو ریش ریش کنید یا خیلی ریز خردش کنید و مرغ خردشده رو درکاسه ای بریزید. مخلوط سبزیجات شامل ذرت، هویج و نخود سبز رو اضافه کنید.  پیازچه و جعفری خرد شده رو اضافه کنید؛ خیارشور رو هم ریز خرد کنید و به سایر مواد اضافه کنید. برای ادامه مطلب طرز تهیه کیک مرغ خوشمزه و مجلسی اینجا کلیک کنید.

۲۴- چیکن استراگانف:

طرز تهیه چیکن استراگانوف
یکی از غذاهای خوشمزه و راحت که برای شام مناسب است، چیکن استراگانف روسی هست که با موادی مانند سینه مرغ، قارچ، آرد، پیاز، کره، شیر، خامه صبحانه و سیب زمینی برای سرخ کردن و تزیین روی آن است. برای تهیه این غذا سینه مرغ شسته شده رو بی استخوان کنید و با چاقو به صورت نواری و نازک برش بدهید. مرغ های خرد شده رو با فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر سیر مخلوط کنید و روی اون سلفون بکشید. یک الی دو ساعت داخل یخچال قرار بدهید. یک عدد پیاز رو نگینی و ریز خرد کنید و داخل تابه با چند قاشق روغن تفت بدین تا سبک بشود. برای ادامه مطلب طرز تهیه چیکن استراگانف اینجا کلیک کنید.

۲۵- سالاد مرغ با پنیر لیقوان:

سالاد مرغ با پنیر لیقوان
سالاد بهترین انتخاب برای شام است. سالاد مرغ نیز یکی از همین انتخاب‌ها است. سالاد مرغ را با مواد مختلفی می‌توانید درست کنید. برای طرز تهیه سالاد مرغ با پنیر لیقوان به موادی مانند کاهو، گوجه فرنگی، مرغ آبپز شده، پیاز حلقه شده، پنیر لیقوان و مقدار کمی سبزی شاهی با ریحون نیاز داریم. برای طرز تهیه سالاد مرغ با پنیر لیقوان می‌توانید به لینک فوق مراجعه کنید.

۲۶- کومپیر:

طرز تهیه کومپیر برای شام
کومپیر یک غذای خوشمزه ترکیه‌ای است که برای تهیه آن به موادی مانند:

سیب زمینی بزرگ: یک عدد
کنسرو ذرت: نصف لیوان
کنسرو نخود فرنگی: نصف لیوان
سوسیس خرد شده: یک لیوان
خیارشور: یک لیوان
فلفل شیرین: نصف لیوان
پنیر پیتزای رنده شده: نصف لیوان
سس مایونز: دلبخواه
سس کچاب:  دلبخواه
کره: دلبخواه
اول از همه فر رو روشن میکنیم تا گرم بشه تا ۲۵۰ درجه خوبه ، سیب زمینی‌ها رو داخل فویل میپیجیم و داخل سینی میزاریم بعد از ۱۵ دقیقه گرم شدن سیب زمینی هارو میزاریم داخل فر.این و توجه کنید که سیب زمینی ها چون تقریبا بزرگن تا ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت تو فر باشه که دیگه کاملا پخته بشه،برای مطمئن شدن از پخت سیب زمینی ها یه چنگال داخلش میزنیم اگه نپخته بود دوباره میزاریمش تو فر.خوب الان اون موادی که گفتم و(سوسیس،کالباس،خیارشور،فلفل شیرین) همشو نگینی خرد میکنیم  و با هم قاطی میکنیم. برای ادامه مطلب طرز تهیه کومپیر اینجا کلیک کنید.

۲۷- رولت مرغ و سبزیجات:

رولت مرغ و سبزیجات
برای تهیه این رولت خوشمزه و سریع برای شام از موادی مانند نون تست یا باگت، مرغ پخته شده، گشنیز و جعفری و پیازچه ریز شده، سس مایونز و نمک و فلفل و ادویه جات به اندازه سلیقتون استفاده کنید. برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت به طرز تهیه رولت مرغ و سبزیجات مراجعه کنید.

۲۸- خوراک مرغ و قارچ:

خوراک مرغ و قارچ
با مرغ غذاهای زیادی می‌توانید درست کنید. اما یکی از غذاهای ساده و خوشمزه برای شام، خوراک مرغ و قارچ است. برای تهیه این غذای خوشمزه، به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ با قارچ
سینه ی مرغ بدون استخوان ٢ عدد
قارچ ٢٠٠گرم
کره ۵٠ گرم
پیاز متوسط ١ عدد
سیر ٢ حبه
خامه ١٠٠ میلی لیتر
شیر یا آب مرغ ٢ پیمانه
جعفری خرد شده ٢ قاشق غذاخوری
پنیر خامه ای یا ریکوتا ٣قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا ١/٢ پیمانه
پودر سیر ١/٢ ق غذاخوری
پودر پاپریکا ١/٢ ق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
پیاز را خرد کنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید. قارچ رو اسلایسی برش دهید و به همراه سیر به پیاز اضافه کنید و تفت بدید تا قارچ کمی سرخ شود و سپس از روی حرارت بردارید. قارچ که از حرارت‌ افتاد، با جعفری و پنیر مخلوط کنید. سینه های مرغ را برش دهید تا به شکل جیب دربیاد. اگر از قسمت ضخیم مرغ برش بدید موادتون بهتر داخل جیب می‌مونه. تمام سطح سینه ی مرغ را با نمک، فلفل سیاه، پودر سیر وپاپریکا مرینیت( مزه دار) کنید و به تمام قسمتهای مرغ بمالید.

۲۹- سالاد نخود با سس مخصوص:
یک سالاد ساده و خوشمزه برای شام، سالاد نخود است. این سالاد مقوی با گوجه فرنگی، خیار، پیاز، جعفری و ذرت درست می‌شود. برای طرز تهیه سالاد نخود به مواد زیر نیاز داریم:

طرز تهیه سالاد نخود با سس مخصوص

مواد اولیه سالاد نخود
نخود پخته شده ١پیمانه
خیار ٢ تا ٣ عدد
گوجه ٣ عدد
پیاز قرمز ١ عدد
ذرت پخته شده نصف پیمانه
جعفری نصف پیمانه
برگ نعنای تازه چند برگ
نخود را بشویید و آن‌ را یک شب خیس کنید. بعد نخود را کامل بپزید. بعد از پخت نخود اجازه دهید سرد شود و سپس شروع کنید به خرد کردن گوجه و سایر سبزیجات سالاد. (اندازه سبزیجات سالاد میتواند سلیقه‌ای و به دلخواه باشد ولی نباید زیاد بزرگ یا خیلی ریز خردکنید). خیار را بخوبی شسته و با پوست خرد کنید. پیاز و جعفری را هم خرد کنید. برای ادامه طرز تهیه سالاد نخود با سس مخصوص اینجا کلیک کنید.

حفظ کردن تناسب ‌اندام با خوردن شام به موقع:
خوردن شام سر موقع و زود علاوه بر این‌که حس و حال خوبی  به ارمغان می‌آورد می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، افسردگی و فشار خون بالا سدی محکم بسازد. علاوه بر تمام این نکات مهم سلامتی اخیرا مطالعاتی انجام‌ شده است که نتیجه‌ی آن نشان می‌دهد که خوردن شام برای حفظ تناسب‌اندام یک اصل مهم است. غذای برای شام به توصیه پزشکان این است که حتی‌الامکان از مصرف فست فود و کم ‌ارزش اجتناب کنید؛ و از لبنیات و غذاهای گیاهی جایگزین مناسبی برای غذاهای پرکالری کم ‌ارزش است. تجربه نشان داده است افرادی که خود را محدود به رژیم غذایی کاهش وزن می‌کنند میل بیشتری به غذاهای پرچرب دارند و در طول روز در وعده‌های غذایی کالری کمی استفاده می‌کنند و در زمان شام متابولیسم بدنتان آهسته شده و شما احساس ضعف می‌کنید و رژیم خود را می‌شکنند و میل به سمت پرخوری با غذاهای پرچرب دارید که این روش درستی نیست؛ و همین‌طور سعی کنید در هنگام رژیم غذایی، شام که یکی از وعده‌های غذایی مهم است را حذف نکنید زیرا در هنگام گرسنگی بدن شما از انرژی ذخیره‌شده در بدن استفاده می‌کند که کاهش انرژی در بدن سبب کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن می‌شود و درنتیجه عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود.

چرا نباید شام را از وعده غذایی خود حذف کنیم؟
با حذف کردن وعده‌های غذایی به‌خصوص شام نه تنها باعث می‌شود شما انرژی‌تان را از دست بدهید بلکه باعث پایین آمدن قند خون شما می‌شود و احساس خستگی و کسلی می‌کنید.سعی کنید وعده‌های اصلی و میان وعده‌های خود را به‌موقع و منظم مصرف کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

رکسانا شنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲

غذاهای خوبی بود اما دستور پخت بعضی غذا ها نوشته نشده بود

حسینی چهارشنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲:۲۸

سوسیس وکالباس سمه چرا آوردین تولیست

آخرین اخبار