چاپ کد خبر: 103779
19 بهمن 1401

خبر خوش بهره برداری و آغاز فعالیت خط ۲ مترو شیراز از میانرود تا ستاد

فاز نخست خط ۲ مترو شیراز  با حضور احمد وحیدی وزیر کشور به بهره‌برداری رسید و مسافرگیری این خط از ایستگاه میدان امام حسین(ع) در مرکز این کلانشهر به سمت ایستگاه میدان قهرمانان (میانرود) در جنوب شهر انجام شد.ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶۰۰۰ نفر ساعت است که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه‌ای برای اعزام قطارها در طرح در نظر گرفته شده است.

line2 map min

به گزارش اول فارس ، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، وزیر کشور را در این آیین که چهارشنبه همزمان با دهه فجر برگزار شد، همراهی می‌کرد.

خط ۲ مترو کلانشهر شیراز با حدود ۱۵.۱ کیلومتر طول از میدان شکوفه در میانرود (شهرک بهارستان) در جنوب این شهر آغاز شده و پس از طی کردن میدان قهرمانان و تقاطع کمربندی و بلوار عدالت، عادل آباد، بزرگراه رحمت، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر، میدان بسیج(فرودگاه)،چهارراه گمرک و پانزده خرداد (پارامونت) به میدان امام حسین (ع) (ستاد) می رسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع دارد، سپس با طی کردن در مسیر پارک آزادی، میدان گاز، خیابان حر، میدان اطلسی و چهارراه حافظیه در فازهای بعدی به میدان گلستان (کلبه سعدی) منتهی می‌شود.

قطار شهری شیراز به طول ۹۰ کیلومتر تعریف شده که خط ۲ آن به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود با ۱۳ ایستگاه به خط یک مترو این کلانشهر متصل می‌شود.

خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده و با عبور از بولوار عدالت ، میدان بسیج ، میدان امام حسین (ع) ،میدان آزادی، بولوار آزادی،میدان اطلسی،بولوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می گذرد.

خط ۲ مترو با خطوط ۴،۱ و ۶ قطار شهری شیـراز به ترتیب در ایستگاه امام حسین (ع)، ایستگاه استقلال و ایستگاه رحمت تقاطع دارد .

خط ۲ حدود ۱۵/۱ کیلومتر طول داشته (۱۳۴۰۰متر به صورت زیر زمینی و ۱۷۰۰ متر به صورت همسطح ) و شامل دو مسیر تونلی مجزا، ۱۳ ایستگاه (۱۲ ایستگاه زیرزمینی و ۱ ایستگاه روزمینی ) ، مجموعه دپو و پارکینگ ( در منتهی الیه جنوب غربی مسیر ) و یک فضای محدود پارکینگ در انتهای شمال شرقی خط می باشد.

۵۰ درصد هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها توسط دولت تامین می شود که این مهم در یکسال گذشته برای گسترش حمل و نقل ریلی در سطح کلانشهر شیراز در اولویت دولت سیزدهم قرار داشت.

خط یک قطار شهری شیراز پیش از این به طول ۲۴.۵ کیلومتر،محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز متصل کرده است.

خط یک مترو این شهر شرق و غرب شیراز که شهری طولی است را به یکدیگر متصل کرده و جای خالی یک خط مترو دیگر که پیمودن شمال تا جنوب این کلانشهر را برای شهروندان تسهیل کند همواره احساس می‌شد که افتتاح فاز ۲ مترو این شهر در هشتمین روز از دهه فجر امسال این رویای دیرینه اهالی شیراز را به واقعیت تبدیل کرد.

سازمان قطار شهری شیراز در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و کلنگ خط یک مترو این شهر یکسال بعد در سال ۸۱ به زمین زده شد و پس از گذشت ۱۲ سال، مرحله نخست این خط به طول ۲۴.۵ کیلومتر در سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در سال ۹۶ فاز بعدی این مسیر تکمیل شد.

مترو شیراز در ۶ خط طراحی شده که حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد و طی قریب به ۲ دهه‌ای که از شروع احداث قطار شهری شیراز می گذرد تنها یک خط آن و حدفاصل میدان گلسرخ تا میدان احسان به بهره برداری رسیده بود که چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ فاز نخست خط ۲ این شهر نیز به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی خط سه قطار شهری شیراز نیز مردادماه ۱۳۹۹ در آیینی آغاز شد.

در آن زمان این نوید داده شد که فاز اول خط سه قطار شهری شیراز نیز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه در طول پنج سال به بهره برداری برسد که در نهایت فاز تکمیلی این پروژه ۱۲ کیلومتر با هشت ایستگاه خواهد بود.

خط سه قطار شهری شیراز در ادامه خط یک مترو قرار دارد و مزایای تکمیل آن این است که ایستگاه راه آهن شیراز – اصفهان با خط راه‌آهن بین شهری یک سکوی مشترک خواهند داشت و همین محل اتصال امکان ارتباط ریلی بین شیراز و شهرهای همجوار و شهرهایی را که در امتداد راه آهن بین شهری قرار دارند فراهم می کند.

فال حافظ امروز ۲۰ بهمن با تفسیر دقیق و زیبا/به تدبیرش امید ساحلی بود

اعلام ساعت کار ادارات ،دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات عمومی استان فارس تا پایان بهمن

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسین نوروزیان چهارشنبه , ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

باسلام من میخواستم نیسان وانت اقساطی بخرم راهنمای کنین

آخرین اخبار