چاپ کد خبر: 92908
1 شهریور 1401

آغاز دور هشتم ثبت نام‌ و آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: از اواسط هفته آینده دور هشتم ثبت نام نهضت ملی مسکن به مدت یک ماه در ۳۱ استان شروع می شود.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن  با حضور محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی،فرشید ایلاتی کارشناس مسکن و محمودی کارشناس اقتصاد مسکن پرداخت.

سوال چه تاریخی سامانه  برای ثبت نام مجدد  متقاضیان بازگشایی خواهد شد:

محمود زاده: در ادامه ثبت نام طرح نهضت ملی در هر شهری ظرفیت جدید ایجاد خواهیم کرد.سامانه  ثمن را بازخواهیم کرد و مجددا ثبت نام  انجام می شود.

در اواسط هفته آینده ما ثبت نام را آغاز خواهیم کرد. برای  ۷۵ هزار واحد در ۳۱ استان و بیش از ۴۰۰ شهر این اراضی تامین شده که ثبت نام آغاز خواهد شد.

سوال بازه زمانی ثبت نام چقدر است ؟

ما بازه زمانی را یک ماه قرار می دهیم اما اگر ظرفیت تکمیل شود و بیش از حد تقاضا باشد،زود تر سایت بسته خواهد شد.

سوال :برای کسانی که قبلاً ثبت نام کردند فرصت ویرایش وجود دارد؟

محمود زاده:  بیش از یک میلیون و۵۰۰ هزار  متقاضی هستند که تمام شرایط  آنها  تکمیل شده  استد و در چند ماه گذشته‌  مجدد ثبت نام های وجود داشته است .البته  در این یک ماه که برای آن ثبت نام ها فرصت ویرایش خواهیم داشت.

بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر به پروژه ها معرفی می‌شوند و متقاضیانی که اقدام به تکمیل  اطلاعات و آورده خود نکرده اند از لیست خارج شده اند و باید دوباره در فرصت بعدی ثبت نام کنند. چراکه این پروژه به تامین مالی نیاز دارد و اگر متقاضیان تا زمان مشخص شده مراجعه نکند جایگزین خواهد شد و از لیست خارج می شوند.

رویکرد پروژه این است که در شهر های زیر صد هزار نفر جمعیت پروژه ها در اولویت قرار گیرند و این در حد ایده و حرف نیست بلکه در بسیاری  از استان ها عملی شده است .

سوال چه میزان اراضی تامین شده است:

ما سه منبع برای تامین زمین داریم. در قانون اول زمین هایی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است که به اتمام رسیده و ما دیگر زمینی نداریم. بنابراین باید برای زمین های دیگر فکری کنیم. منبع دوم اراضی ملی هست که حدود یک میلیون هکتار را شامل می شود و در محدوده شهر ها هست.باید زمین های کشاورزی از آن تفکیک و جداسازی شود و گروه سوم اراضی در اختیار سایر دستگاه ها قرار گیرند که تا کنون بیش از  ۴۵۰۰ هکتار شناسایی شده است. تا پایان شهریور اگر این انتقال صورت نگیرد خود راه و شهرسازی اقدام خواهد کرد.

سوال تا کنون چقدر دستگاه ها پای کار آمدند؟

تا کنون حدود ۱۵ درصد از اراضی به راه و شهرسازی انتقال یافته است و کار آنها  پایان یافته است . بیش از ۴ هزار  هکتار اراضی هستند که اراضی را از دولت گرفتند اما استفاده ای نداشتند و زمین مازاد شده است.اگز دستگاه ها این زمین ها را برگردانند وارد کار خواهند شد .

سوال بیشترین زمین ها برای کدام دستگاه ها هست ؟

وزارت هایی مثل جهاد کشاورزی ،وزارت علوم،وزارت نیرو و مجموعه این سه دستگاه بیش ترین اراضی دارند که می توان روی آنها حساب کرد.

ما امیدواریم با دستور رییس جمهور این موضوع رفع  و سرعت بیشتری پیدا کند.

سوال آیا شهر های جدیدی اضافه می شود؟

شهر های جدیدی طراحی شده اند اما ما این برنامه را داریم که از طریق ساخت شهرک ها این اقدام صورت گیرد همچنین با نوسازی بافت های فرسوده  این فعالیت ها صورت گیرد چراکه ساخت شهرک ها هزینه کمتری دارد.

بسیاری از شهرک ها آماده کار هستند تا کنون پانزده شهرک اقداماتی روی آن ها انجام شده است. در شهر های بزرگ که توسعه فیزیکی به نفع آنها نبوده طراحی صورت گرفته   است.

ایجاد شهر های جدید   نیاز به مقیاس و امکانات بیشتری دارد اما  ساخت  شهرک مقرون به صرفه تر است. در سطح ملی نمیتوان به تمام نقاط کشور فکر کرد. اولویت در شهر های زیر۱۰۰ هزار نفر است که مشکل زمین وجود ندارد به طور مثال خراسان جنوبی که تمام استان به صورت ویلایی است.

سوال چرا دستگاه ها برای تامین زمین همکاری نمی کنند؟
محمودی اصل کارشناس اقتصاد مسکن : این مشکل در سال های  گذشته‌  وجود داشته است .
با توجه به قانون جهش مسکن بسیار اقدامات خوبی می توان انجام داد‌که در قانون جهش تولید این موانع پیش بینی شده و برطرف می شود.

برای اجرای این کار عزم ملی نیاز است. با توجه به تحریم ها و این عزم ملی اول باید از دستگاه های دولتی شروع شود.توجه و پیگیری دولت و رئیس جمهور میتواند بسیار کارگشا باشد.
سوال شما فکر میکنید بین وزارت شهر سازی و بانک مرکزی چه هم افزایی باید صورت بگیرد؟
ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن: ما در سال های گذشته خود تحریمی ایجاد کردیم و کمربندی دور شهر ها کشیدیم و اجاره ندادیم که شهر ها به صورت افقی رشد کنند.این باعث شد که کیفیت زندگی در شهر ها کاهش پیدا کند. ما باید خود تحریمی را بشکنیم و اجازه دهیم شهر ها به صورت افقی توسعه پیدا کنند.موفق ترین پروژه های ما پروژه های خود مالکی بوده اند.
بودجه ای که باید به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند عملا دو درصد عملی شده است و این نشان میدهد که عملکرد بانک مرکزی ضعیف بوده است و بانک مرکزی باید ورود پیدا کند و وزارت راه و شهرسازی باید نظارت داشته باشد.
سوال  در حوزه  تامین مالی و توسعه شهر ها چه اقداماتی صورت گرفته است:
محمود زاده: برای شهر های بزرگ برنامه ای که ابلاغ شده است تراکم متوسط  ۵۰ واحد در هکتار بوده و این به کاهش تراکم ها کمک کرده  و تاثیر خواهد گذاشت. تراکم در نهضت ملی تراکم بالایی است‌.

یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد  به صورت کامل شامل واحد های حمایتی نمی شود بلکه  تراکم متوسط زیر  ۵۰ واحد در هکتار است .

در شهر هایی که ما مشکل زمین داریم بیش از ۷۵ واحد است  .در شهر های دیگر متوسط  ۵۰ واحد است. ما نیاز هر شهری را در آبان ماه سال ۱۴۰۰ تدوین و به استان ها ابلاغ کردیم. ما در چند استان داریم که نیاز های چهار ساله زمین را هم تامین کردند مانند خراسان جنوبی.بعضی از استان های ما مشکل تامین زمین نداریم مثل کردستان و استان های شمالی کشور.
به هر قیمتی باید تامین مالی صورت بگیرد و ساخت مسکن بدون تامین مالی امکان پذیر نیست.

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار