چاپ کد خبر: 94629
23 شهریور 1401

آمار صعودی تلفات در کمربندی بی صاحب شیراز/دستور و تقسیم وظیفه فقط شعار

کمربندی شیراز دُمل چرکینی است که درمان آن نه با دستور و تقسیم وظیفه تعیین تکلیف شده است و نه با صبر و بردباری به نتیجه می‌رسد، سروسامان دادن به این کلاف سردرگم نیازمند یک تصمیم کشوری و عزم و اراده‌ای پولادین است.

کمربندی شیراز 2

سر و رویش خسته و پریشان و آه از نهادش بلند شده بود، خمیده خمیده در کنار جاده پیش می‌رفت و گرمای هوا قطرات عرق را بر پیشانیش نشانده بود.

دستش را بلند کرد و کمک خواست، از راننده خواستم کنارش توقف کند و صدا زدم مادر! بیایید تا مسیری شما را برسانیم.

لحظه‌ای سربرگرداند و پرسید: قطره‌ای آب داری؟ بطری آب را به سمتش تعارف کردم. گفت: خانه‌مان همین بغل در شهرک فرهنگیان است، از راننده اسنپ درخواست کردم که پیرزن را به خانه‌اش برساند.

پس از سوار شدن بدون لحظه‌ای درنگ سر صحبت را باز کرد و از داغی گفت که دو سال است در سینه دارد، امانش را بریده و طاقتش را طاق کرده است.

می‌گفت پسر بیست و چندساله‌اش که به تازگی پس از سپری کردن دوران خدمت سربازی وارد بازار کار شده بود و چه خواب و خیال‌ها که برایش نداشت در رفت و امد از کمربندی تصادف کرد و جان باخت!

از رنجی گفت که دو سال است گریبانش را گرفته و از ناملایمات جاده‌ای که روزانه قربانی می‌گیرد و تاکنون خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است.

حکایت جاده‌ای که سالهاست در شهر شیراز به جاده مرگ تشبیه شده و انسان‌های بسیاری را بلعیده است!

جاده‌ای که صاحبی ندارد و یک همت مردانه، عزم و اراده‌ای جهادی برای درمانش لازم است؛ چراکه سخن گفتن و وعده و وعید بدون عمل، مرهمی بر این زخم کهنسال نخواهد بود.

آمارهایی که رو به افزایش است

جانشین پلیس راهور فارس از آمارهای صعودی تلفات در این جاده سخن می‌گوید.

سرهنگ همایون‌پور درباره وضعیت تصادفات در کمربندی شیراز گفت: از ابتدای امسال تا بیستم شهریور ماه ۹ درصد افزایش تصادفات جرحی را با ۸۷ فقره شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در تصادفات منجر به فوت نیز از ابتدای امسال تا به امروز ۱۵ نفر معادل ۱۱۴ درصد افزایش را داشته‌ایم.

همایون‌پور با اشاره به روند رو به افزایش تصادفات در کمربندی شیراز از افزایش ۲۶ درصدی فقره تصادفات جرحی نیز خبر داد و گفت: ۳۹ درصد افزایش مجروحین را نیز در مدت زمان یاد شده شاهد بوده‌ایم.

جانشین پلیس راهور فارس با اشاره به اینکه عمده علل تصادفات در کمربندی شیراز، تعدد راه‌های دسترسی، ایمن نبودن محل تلاقی راه‌های دسترسی به کمربندی، متناسب نبودن ظرفیت راه با حجم ترافیک و دوربرگردان‌های ناایمن است، گفت: به لحاظ اینکه خطکشی‌ها همگرایی متناسبی با سرعت مبنا ندارند تعداد تصادفات رو به افزایش است و سرعت در کمربندی باید به شکل بهتری مدیریت شود که لازمه آن افزایش کمی و کیفی دوربین‌های سرعت‌سنج ثابت، تعدد کاربرها، محل‌های عبور عابرین پیاده و گذرگاه‌های ایمن برای عبور عابرین، تامین روشنایی و مواردی از این قبیل است.

او با اشاره به اینکه وجود اجسام صلب چون تیرهای چراغ برق در حاشیه راهها تهدیدی جدی برای خودروهایی است که از مسیر خارج می‌شوند، اظهار کرد: در  سال جاری ۴۰ درصد تعداد کشته‌ها به دلیل برخورد با تیر چراغ برق بوده است که نیازمند استقرار حفاظ مناسب، بازنگری در تامین روشنایی و ایمنی راه است.

وی افزود: همچنین مسیر کمربندی از ضریب اصطکاک لازم برخوردار نیست و خط کشی راه در هدایت خودرو بسیار ضعیف است یا وجود ندارد، لذا باید این مورد نیز مورد توجه قرار گیرد.

صحبت درباره کمربندی یک شعار است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز سخن گفتن از کمربندی بدون عزم و اراده‌ای جدی برای رفع مشکلات آن را شعاری غیرعملی عنوان کرد.

علی‌اکبر سلطانی  با اشاره به اینکه جابجایی شهردار یکی از دلایلی است که تصمیم‌گیری درباره کمربندی را معطل گذاشته است، اظهار داشت: درست است که استاندار قسمت جنوبی کمربندی را به شهرداری واگذار کرده است اما به دلیل هزینه‌بر بودن تملک‌ها حتی به عهده گرفتن کمربندی عملا بی‌نتیجه است.

وی با اشاره به اینکه اداره راه باید بحث مالکیت‌ها را حل کند، گفت: پروژه کمربندی پروژه‌ای نیست که تنها یک دستگاه بتواند به تنهایی آن را مدیریت کند؛ لذا مشارکت در انجام اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط ضروری است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر لزوم تشکیل جلسه‌ای با حضور استانداری، راهداری، شورا و شهرداری جهت بررسی جزئیات این پروژه گفت: شاید شهرداری پروژه را به عهده بگیرد اما از عهده آن بر نمی‌آید؛ چراکه تملک‌ها بسیار هزینه‌بر است و به اعتباری بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

سلطانی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ مصوب شد که ۵ تقاطع در کمربندی باید ساخته شود، گفت: متاسفانه اداره کل راه و شهرسازی نسبت به این موضوع کم کاری کرده و تنها یک تقاطع ساخته شده و در مورد دیگر تقاطع‌ها حتی تجهیز کارگاه هم صورت نگرفته است؛ لذا تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد و تملک‌ها نیز انجام نشود صحبت درباره کمربندی تنها یک شعار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شهردار جدید در جلسه با اعضا شورا راجع‌به سر و سامان دادن به کمربندی قول مساعد داده است، گفت: امیدواریم به همت شهر و مشارکت راهداری و استانداری بتوانیم ظرف مدت دو سال ایمنی لازم را در کمربندی شیراز ایجاد کنیم.

کمربندی شیراز 1

احداث تقاطع به عهده راه و شهرسازی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز  اظهار داشت: راهداری هیچ امضا و صورت‌جلسه‌ای پیرامون ساخت ۵ تقاطع در کمربندی نداشته و احداث این تقاطع‌ها با اداره کل راه و شهرسازی است.

علیرضا راستیار با اشاره به اینکه حد فاصله پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه، کمربندی دراک و از نواب‌صفوی تا پل فسا به عهده راهداری است و مابقی کمربندی از سوی استاندار فارس به شهرداری شیراز واگذار شده است، گفت: ما در حال انجام اقداماتی که به ما واگذار شده است هستیم و مابقی کمربندی که در مناطق مختلف شهرداری قرار دارد، به عهده شهرداری است که باید نسبت به ایمن‌سازی و نصب تجهیزات آن اقدام کنند.

دستور برزمین‌مانده استاندار فارس!

ماجرای نخ‌نما شده کمربندی شیراز، موضوعی مربوط به دیروز و امروز نیست، موضوعی تکراری و چندین ساله است که متاسفانه تا کنون بر زمین مانده و حل نشده است.

بازدید وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، استاندار و دیگر مسئولین از این پروژه اهمیت رسیدگی به آن را به خوبی آشکار می‌کند.

سال گذشته دادستان مرکز فارس، باتوجه به اینکه جاده کمربندی روزی به عنوان رینگی در خارج از شهر شیراز واقع بود اما امروز به سبب ساخت و سازهای اطراف آن وارد شهر شیراز شده است، مسئولیت کمربندی را ۵۰ به ۵۰ بین راهداری و شهرداری تقسیم کرد، اما توجهی به آن نشد.

استاندار فارس طی تفاهم‌نامه‌ای ۴۰ درصد مسئولیت کمربندی را به شهرداری و ۶۰ درصد را به راهداری واگذار کرد، اما این تفاهم‌نامه به امضای شورای شهر شیراز نرسید و عملا به مرحله اجرا نرسید.

اواخر خرداماه نیز محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس طی دستوری مسئولیت کامل کمربندی جنوبی را از اول تیرماه به شهرداری محول کرد که باز هم شهرداری زیربار این مسئولیت نرفت و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز علنا در نشست خبری خود اعلام کرد که با این اتفاقات شهرداری زیر بار پذیرش این مسئولیت نمی‌رود.

تا اینکه باز هم در هفته گذشته استاندار فارس نسبت به احضار شهرداران مناطق درگیر در حوزه کمربندی هشدار داد و خواستار توجه به این موضوع شد.

کمربندی شیراز و معضلات آن  مطالبه به‌حقی که با جان مردم ارتباط دارد و به نظر می‌رسد باید با دخالت مسئولان کشوری نسبت به سامان‌دهی آن اقدام کرد تا نتیجه‌ای که باید حاصل شود؛ چرا که دستور، اولتیماتوم و مسئولیت دادن تا کنون در این مورد کارساز نبوده و آنچه دیده می‌شود قربانی مردمی است که در این مسیر جان می‌بازند.”خبرگزاری فارس”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

احمد شنبه , ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰:۰۴

این کمربندی ۲ هفته هست به شهرداری واگذار شده
سی سال قبل اداره راه چیکار کرده ???????????هاااااا

Roxbe پنجشنبه , ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۳۹

فساد امروز در اندیشه تمامی مردم این خاک کم و بیش ریشه دوانیده ،هیچ کسی کار خود را نمی‌شناسد ،همه به دنبال راهی برای فرار میگردند و از ویرانی پشت سر هیچ کسی نگرانی ندارد.به اندازه ای در «//۳۴

ممد چهارشنبه , ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

واقعا که نامش باید جاده کمربندی به قبرستون گذاشت.

آخرین اخبار