نرخ ازدواج و طلاق در کدام شهرهای استان فارس بالاتر است؟!

ازدواج 4

به گزارش اول فارس به نقل از تسنیم، موضوع جمعیت و شاخص‌های جمعیتی مدتی است که به یکی از دغدغه‌های مهم جامعه‌شناسان و مسئولان کشور تبدیل شده و افزایش سنی جمعیت را یک تهدید برای آینده ایران می‌دانند. 

در این میان رویدادهای ازدواج و طلاق به‌صورت غیرمستقیم دو مؤلفه تأثیرگذار بر روی جمعیت هستند که آگاهی از شاخص‌های حاصل از ثبت آن می‌تواند سیاست‌گذاری‌های کیفی و کمی جمعیتی را در هر زمان تحت تأثیر قرار دهد. به باور کارشناسان دو واقعه ازدواج و طلاق از وقایع حیاتی محسوب می‌شوند که به‌دلیل رابطه‌ای که با باروری دارند به‌صورت غیرمستقیم منجر به تغییر در حجم جمعیت می‌شوند.

به گفته این کارشناسان با وقوع ازدواج تعدادی از جمعیت جامعه وارد مدار باروری می‌شوند و با حادث شدن طلاق تعدادی از جمعیت زنان که امکان باروری برای آنها وجود داشته است از مدار باروری خارج می‌شوند؛ به‌دلیل رابطه مستقیم ازدواج با باروری و رابطه معکوسی که واقعه‌ طلاق با میزان باروری دارد، این دو همواره به‌عنوان جزئی از تحلیل‌های جمعیت‌شناسی مورد توجه بوده‌اند.

در استان فارس نیز به عنوان یکی از استان‌های پرجمعیت ایران این موضوع همواره مهم بوده است. براساس آخرین آماری که در جلسه ستاد ساماندهی جوانان استان فارس مطرح شده در زمینه ازدواج این استان رتبه ۲۵ کشوری را دارد که نیاز به همت بیشتری در این زمینه است. 

بر این اساس در سال گذشته ۳۰ هزار و ۳۳ ازدواج در استان فارس ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن یک دهم درصد افزایش داشته همچنین ماهیانه ۲ هزار و ۵۰۳ ازدواج در استان فارس صورت گرفته است. این رقم  در  سال ۹۹ در کل کشور ۵۵۶۷۳۱ ازدواج بوده که نسبت به سال قبل از آن ۴.۴ درصد افزایش یافته است.

براساس آنچه در جلسه مطرح شد، آمار ازدواج در استان فارس در طی سال‌ها از ۹۲ تا ۹۹ روند کاهشی داشته است.  نرخ ازدواج  نشان‌دهنده تعداد ازدواج در هر هزار نفر جمعیت است که این رقم در استان فارس ۶.۱  و در سطح کشوری ۶.۸ است که در این زمینه نیز استان فارس از میانگین در سطح ملی کمتر بوده است. 

بر اساس این آمار نرخ ازدواج در شهرستان‌های لامرد فیروزآباد و خنج بیشتر از سایر شهرستان‌های استان بوده است.  

در زمینه میانگین سن ازدواج زنان و مردان نیز باید گفت که براساس آمار ارائه شده در ستاد ساماندهی جوانان این فاکتور در استان فارس افزایش یافته و از این لحاظ رتبه پنجم دارد. میانگین اختلاف سنی زوجین در استان فارس ۵.۹ و از میانگین کشوری بالاتر است. 

بیشترین ازدواج مردان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و زنان ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است و در ۷۸.۶ درصد از ازدواج ها مرد بزرگتر از زن بوده، ۱۰.۸ درصد زن بزرگتر و در ۱۰.۶ زوجین کمتر از یک سال تفاوت سنی دارند. 

همچنین در بهار امسال ۸۷۶۰ ازدواج در استان فارس ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۲۰.۴ درصد افزایش یافته است که البته به گفته کارشناسان از آنجا که محدودیت‌های کرونایی به صورت مقطعی تاثیرگذار است بنابراین درباره افزایش یا کاهش ازدواج تا پایان سال نمی‌توان به صورت دقیق اظهارنظر کرد. 

در بحث رویداد طلاق نیز در استان فارس سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۲ طلاق ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۷ دهم درصد کاهش داشته است. این آمار در کشور در سال گذشته ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ مورد بوده که نسبت به سال قبل از آن ۳.۶ درصد افزایش داشته است. 

با وجود کاهش طلاق در سال ۹۹ در استان فارس از بررسی زمانی این رویداد از سال ۹۴ تاکنون نشان از یک روند افزایشی دارد. نرخ طلاق استان فارس ۲ در هزار نفر است که در کشور ۲.۲ در هزار است که نسبت به میانگین کشوری آمار کمتری دارد. 

استان فارس در طلاق رتبه هجدهم بین استان‌های کشور را دارد و  نرخ طلاق در شهرستان‌های زرقان، لامرد، خرمبید بیشتر از سایر شهرستان‌های استان فارس است. کارشناسان معتقدند که عدم وجود دفتر ثبت طلاق در برخی از شهرستان‌ها ممکن است این رویداد در شهرستان مجاور به ثبت برسد که به همین دلیل نمی‌توان به درستی شهرستان‌ها را مقایسه کرد. 

براساس آمار ارائه شده در برابر هر یک طلاق سه ازدواج در استان فارس ثب شده که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. براساس همین آمار در ۷۹.۵ درصد طلاق‌ها زوج بزرگتر از زوجه، در ۱۰.۱ درصد زوجه بزرگتر از زوج و ۱۰.۴ درصد زوجین کمتر از یک سال تفاوت سنی دارند. 

۳۱.۶ درصد طلاق‌ها در استان فارس در ۵ سال ابتدایی زندگی مشترک رخ داده و بیشترین طلاق‌ها یک تا ۲ سال اول زندگی بوده است. همچنین در سه ماه ابتدایی امسال 
۲۳۲۵ مورد طلاق در استان فارس ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۱۲.۲ درصد افزایش داشته است. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار