چاپ کد خبر: 92612
29 مرداد 1401

مالک کارخانه تعطیل شده استان فارس در دفتر ریاست جمهوری چه می کند؟

کارخانه قند ممسنی تنها بهره دو شهرستان رستم و ممسنی از صنعت استان است که سالها است بی هیچ دلیل موجهی متروکه شده است. چیزی به پایان یک‌سالگی سفر رئیس جمهور به فارس نمانده اما قند ممسنی همچنان تعطیل است، روزی به بهانه تعمیرات، روزی به بهانه گرمای هوا !

کارخانه قند

کارخانه قند ممسنی سال ۴۲ کلنگ زنی شد، سال ۴۵ به بهره برداری رسید و زیر نظر اقتصاد و بازرگانی وقت، فعالیتش را شروع کرد.

خبرگزاری فارس|شیراز : سال ۱۳۵۰ به شرکتی زیر نظر سازمان ملی صنایع به نام شرکت شهرساز واگذار شد، سال ۶۰ دوباره به دولت بازگشت، سال ۷۸ در اجرای سیاستهای اصل ۴۴ به بخش خصوصی و فردی به نام محمدرضا یوسفی واگذار شد، در این زمان با سوءمدیریت و کاهش تولید، کارخانه به زمین خورد و نتیجه آن این می شود که سال ۹۳، کارخانه قند ممسنی ۲۳۵ میلیارد تومان بدهی داشت که این رقم به غیر از بدهی به کارگران است.

چندی بعد وقتی که مالک کارخانه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی دستگیر و  محاکمه شد، وی با حکم دادگستری خلع ید شده و کارخانه به ستاد اجرای فرمان امام واگذار شد.

ستاد اجرایی نیز در یک مزایده کارخانه را به شرکت افق ریحانه گستر به مدیر عاملی علی اصغر تاجی، مالک کنونی کارخانه، واگذار می‌کند و از آن زمان تا کنون علی‌رغم بندی از قرارداد که به خریدار اجازه تعطیل کردن کارخانه را نمی دهد، این واحد صنعتی خاموش و رها شده است.

مشکلات کارخانه قند ممسنی، برای بازگشت به تولید، بسیار کمتر از سایر کارخانه‌ها تعطیل شده، است. دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه به طور کامل موجود است و تنها چیزی که فقدان آن حس می شود، نبود اراده کافی است.

کارخانه قند ممسنی تنها بهره  دو شهرستان محروم رستم و نورآباد ممسنی از صنعت در استان است. هیچ پروژه صنعتی دیگری در این منطقه پایه ریزی نشده است، پتروشیمی ممسنی در سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شد که متأسفانه  به نتیجه نرسید. پروژه سد و نیروگاه پارسیان در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری از مرکز شهرستان نیز هیچ پیشرفتی نداشته است.

کارخانه قند ممسنی

تداوم خاموشی کارخانه قند ممسنی، سهم این منطقه را از صنعت به صفر می رساند در حالی که اقتصاد کشاورزی مردم منطقه به شدت نیازمند احیای کارخانه قند است.

استاندار فارس در آخرین جلسه ای که با موضوع کارخانه‌های راکد برگزار شد، با بیان اینکه مالک کارخانه قند ممسنی یه تعهدات خود پایبند نبوده، دستور مزایده گذاشتن کارخانه را صادر کرد.

مالک ۳ سال است فقط وعده می‌دهد/ تقاضای سرمایه گردش بیش از ارزش کارخانه!

محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس در خصوص آخرین وضعیت کارخانه قند ممسنی گفت: مالک از سال ۹۹ مداوم وعده و وعید می داد، از زمانی که مسئولیت استانداری به محمدهادی ایمانیه واگذار شد، استاندار به این موضوع ورود جدی کردند.

وی افزود: مالک با چند بار وعده و تأخیر، در نهایت گفت فاز اول را اردیبهشت ۱۴۰۱ به بهره برداری می رساند.

ربانی زاده افزود: اردیبهشت اتفاقی نیفتاد، بعد گفتند خرداد، که خرداد هم انجام نشد. اواخر تیر بود که تست آب سرد و گرم را انجام داد و مشخص شد مشکل وجود دارد و لوله ها دچار نشتی هستند، کانال‌های آب حفر نشده و مشکل تأمین آب هم حل نشده بود.

معاون استاندار فارس ادامه داد: ۲۲ اردیبهشت برای بازدید کارخانه رفتیم و مشخص شد خیلی عقب است و همچنان کار دارد.

وی اضافه کرد: به ما گفته بودند ۲۰ نفر کار تعمیرات را انجام می دهند اما وقتی بازدید کردیم، دیدیم که ۱۰ نفر نیروی دفتری است و کار تعمیرات را با ۱۰ نفر انجام می دهند.

ربانی زاده افزود: بعد از آن  در حالی که مقرر شده بود مشکلات را برطرف و فاز شکر خام را راه اندازی کند، کارگران را به بهانه گرمی هوا تعطیل کرد و هنوز هم تعطیل است.

معاون استاندار فارس گفت: نماینده مالک، در آخرین جلسه درخواست ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش داشت در حالی که ارزش کارخانه اینقدر نیست.

ربانی زاده توضیح داد:  کارخانه ۳۰۰ میلیارد بدهی دارد با این میزان بدهی، کل واحد هم همین اندازه ارزش دارد.

این مسئول ادامه داد: پاسخ استان هم این بود که ما این مبلغ را نمی دهیم و اگر هم خواستیم  پرداخت کنیم به صورت تدریجی می پردازیم.

معاون استاندار فارس افزود: مالک مدام به دفتر ریاست جمهوری در تهران مراجعه می کند و ادعای باطل دارد که استان فارس همکاری نمی‌کند. از این طریق فشار می آورد تا به هدفش برسد.

این مسئول گفت: مدیریت استان، سال ۹۷ قصد به مزایده گذاشته شدن کارخانه را داشت که با حکم قضایی متوقف شد.

وی افزود: الان به دلیل بدهی بالا، تصمیم ما مجدد بر مزایده است، چون برای ما مشخص شده مالک  کار نمی‌کند و می‌خواهد بخش دولتی را بازی دهد.

ربانی زاده گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم ورود می‌کند و محل اجرای طرح را مزایده می گذارد.

معاون استاندار فارس گفت،: مالک اگر واقعا اهل کار باشد، در این مدت که اقدامات مزایده انجام می‌شود کار را شروع کند، بنابراین هر موقع کار شروع شد مزایده از همان‌جا متوقف می‌شود.

این مسئول در خصوص بدهی‌های کارگری گفت: تا الان ۴ میلیارد به کارگران پرداخت شده و ۲۰ میلیارد باقی مانده است.

ربانی زاده تصریح کرد: مالک، کارخانه را سال ۹۷ به قیمت یک میلیارد خریده است و از زمان خرید تاکنون اصلا به کارخانه سر نزده است!

قند ممسنی

مالک کارخانه در جلسات حاضر نمی‌شود

همچنین حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس در خصوص وضعیت کارخانه قند ممسنی  گفت:  در آخرین جلسه ای که برگزار شد ، استاندار نسبت به تملیک و مزایده کارخانه به متولیان آن اولتیماتوم داد.
وی افزود: مالکان کارخانه در جلسات قبل از این می گفتند مشکلی برای تأمین نقدینگی نداریم اما در آخرین جلسه گفتند نیاز به تامین مالی دارند.

ایزدی گفت: استاندار نظرش این بود که متولیان قند ممسنی اول باید با اقدامات خود، جلب اعتماد کرده و بعد تقاضای تسهیلات کنند.

وی ادامه داد: متولیان کارخانه در حالی که طی جلسات قبل گفته بودند سرمایه کافی در اختیار دارند الان تقاضای ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات می‌کنند.

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه  مسئولین کارخانه در جلسه  شرکت نکرده بودند، تصریح کرد: رقم درشتی برای تسهیلات درخواست کرده اند، حتی بر فرض اینکه این عدد واقعی باشد، باید پیگیری کنند و دنبال کار باشند.

وی افزود: هربار کسی را برای شرکت در جلسات می فرستند که نه مدیر است و نه مسئول، فقط یک گزارش ارائه می دهد که چیز خاصی نیست. اینکه بعدش چه برنامه ای دارند و پیشرفتتشان در چه حدی است، هیچ اطلاعی نمی‌دهند.

ایزدی گفت: مالک در جلسات حاضر نمی شود در حالی که حتی اگر نیاز به تسهیلات مالی دارد هم باید بیاید پیگیر کار شود.

این مسئول تصریح کرد: یک دفعه تقاضای تسهیلات می کنند، در حالی که قرار بود فاز یک شکر خام و فاز دو چغندرقند را راه اندازی کنند، کارشان را پیش ببرند بعد اگر نیاز داشتند، استان به آنها کمک کند.

رئیس سازمان صمت استان فارس بیان کرد: مسئله کارگری را هم قرار بود خودشان حل کنند، که نکردند. فرماندار ممسنی هم از دستشان ناراضی بود.

ایزدی گفت: الان مسئله جدیدی را مطرح کرده اند و می‌گویند آب نداریم، در حالی که فرماندار ممسنی می گفت اصلا تا به حال این موضوع را به ما نگفته اند، اگر  گفته بودند حلش می کردیم.

این مسئول تأکید کرد: من حرفم این است که باید پیگیر کارشان  شوند.
اصلا فرض کنید رودخانه فهلیان کامل خشک شود، کارخانه باید تعطیل شود؟

کارخانه قند ممسنی یکی از قدیمی ترین  واحدهای صنعتی کشور است که عدم تعهد در واگذاری و بی توجهی به اهلیت خریدار آن را سالها به متروکه تبدیل کرده است. کوچکترین تصمیم و اقدام مسئولان استان در زمینه، در معیشت و اقتصاد مردم منطقه رستم و ممسنی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در این شرایط احیای کارخانه به عرصه کشمکش بخش دولتی و خصوصی تبدیل شده و حاصل آن تداوم تعطیلی این واحد صنعتی است.

وات 1 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲

اوم اراده آهنین دوم مدیریت قوی وسوم دست پاک بودن کسی که اهلیت کارراداشته باشد، ظرف سه ماه تصفیه شکرومتعاقب ان فاز چغندری قابل بهره برداری وایجاد۲۵۰شغل برای شهرستان میباشد.

ناشناس شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

کارخانه ایکه بیش از پنجاه سال از عمرش گذشته با تکنولوژی ۶۰ سال قبل ، دیگر ارزش اقتصادی ندارد مگر اینکه مالک بخواهد وام کلانی بگیرد

قلی شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

بعداز یک سال هنوز هیچ وعده رئیسی تحقق نیافته و فقط به جای ریشه کنی فقر مطلق .ریشه فقرا را کند با این همه گرانی بورس .سهام عدالت به جا ماندگان .ساخت مسکن یک ملیون در سال ووو و…..هنوز …

مهدی شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲

جایی نیست این دولت…. نزده باشه،، اون از کارخونه های آزمایش و ارج اینم از کارخونه قند!!! یا مصادره کردن یا تعطیل

مورچه شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸

به خدا چه کار مثبتی انجام شد فقط فقط خرابی و تعطیلی و رشوه و فقر فقر فقر

ناشناس شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷

داره استانداری را دور میزنه

مهرزاد شنبه , ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

بله مالک کارخانه نقشه دارد میخواهد ۵۰۰ میلیارد وام بگیرد و مثل خاوری متواری گردد هیچ هدف دیگری ندارد

آخرین اخبار