چاپ کد خبر: 49606
13 فروردین 1400

آمریکا اعلام کرد: در جلسه هفته آینده مذاکرات برجام شرکت می‌کند

آمریکا تایید کرد هفته آینده در نشستی که بر سر برنامه هسته‌ای در وین برگزار می‌شود حضور خواهد داشت و حتی پیشنهاد گفتگوی مستقیم با ایران را کرده است. در همین حال وزارت خارجه ایران تاکید می‌کند که نیازی به مذاکره با آمریکا ندارد و در وین با نمایندگان این کشور دیدار نخواهد کرد.

برجام 1

به گزارش اول فارس به نقل از رسانه های فارسی زبان ، در همین حال روزنامه نیویورک تایمز از قول یک مقام آمریکایی که نامش را نبرده نوشته که آمریکا از تحریم به عنوان “اهرم فشار” بر تهران استفاده نخواهد کرد که سیاست دولت دونالد ترامپ یعنی اعمال “حداکثر فشار” به ایران “شکست خورده است.”

این تحولات پس از نشست مهم و اینترنتی کمیسیون مشترک برجام اعلام شد. در این نشست قرار شد مذاکرات حضوری سه‌شنبه در وین پی گرفته می‌شود.

نمایندگان ایران و ۱+۴ در این نشست درباره چشم‌انداز و شرایط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکره می‌کنند.

وال‌استریت ژورنال پیشتر نوشته بود که سه‌شنبه آمریکا نیز نماینده‌ای در وین خواهد داشت اما مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نمی‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران امروز هدف این مذاکرات را “نهایی کردن سریع برداشتن تحریم و اقدامات هسته‌ای برای رفع هماهنگ همه تحریم‌ها و سپس توقف اقدامات جبرانی از طرف ایران” دانست اما گفت ایران و آمریکا در وین مستقیم گفتگو نخواهند کرد.

با این حال یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفته است مذاکره درباره تعهدات هسته‌ای ایران و تحریم‌های آمریکا است و دو طرف “باید در جایی به هم برسند”. این مقام اتحادیه اروپا، که نامش ذکر نشده، رسیدن به این نقطه را در کمتر از دو ماه ممکن دانسته است.

نمایندگان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل (به جز آمریکا) به اضافه آلمان و همچنین اتحادیه اروپا در کمیسیون مشترک برجام حضور دارند.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، در نشست روز جمعه ۱۳ فروردین ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت.

انریک مورا هم به نمایندگی از جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیر این جلسه بود.

روز پنجشنبه و در آستانه این نشست اتحادیه اروپا اعلام کرد: “شرکت کنندگان در این نشست درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و تضمین اجرای کامل و موثر این توافقنامه از سوی همه اعضا مذاکره خواهند کرد.”

آقای عراقچی بحث‌های امروز را “صریح و جدی” توصیف کرده است.

او گفته: “برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست” و افزوده همان طور که آمریکا از توافق خارج شد و تحریم‌های یکجانبه را علیه ایران بازگرداند می‌تواند “به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.”

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین، در پایان نشست روز جمعه گفت: “تصور این است که در مسیر درست قرار داریم، هرچند راه پیش رو آسان نخواهد بود و تلاش بسیاری می‌طلبد. به نظر می‌رسد طرفین آمادگی آن را دارند.”

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با سیاست “فشار حداکثری” دوران دونالد ترامپ و خروج کشورش از برجام مخالف بود، اما تاکید ایران و آمریکا بر اینکه طرف مقابل باید در اجرای تعهدات برجامی پیش‌قدم شود احیای این توافق را با دشواری روبرو کرده است.

با این حال در آستانه جلسه روز جمعه ایران و قدرت‎‌های جهانی گزارش‌هایی از تلاش‌های مختلف دیپلماتیک برای عبور از بن‌بست منتشر شد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت ایران روز دوشنبه در مذاکره با با بریتانیا، فرانسه و آلمان طرح پیشنهادی خود برای احیای برجام را به بحث گذاشته است.

روزنامه گاردین بریتانیا هم در گزارشی از مذاکرات محرمانه در همین رابطه خبر داد که در فرانکفورت آلمان برگزار شده است.

بنا بر این گزارش، این مذاکرات محرمانه بر ایجاد یک ساز و کار برای لغو تدریجی تحریم‌های آمریکا در مقابل بازگشت ایران به اجرای تعهداتش به برجام تمرکز داشته است.

رایزنی‌هایی نیز بین اتحادیه اروپا با چین و روسیه درباره احیای برجام انجام شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار