چاپ کد خبر: 82629
14 اردیبهشت 1401

آنچه باید در باره دریافت ارز مسافرتی بدانید

اگر شما هم قصد مسافرت به کشور دیگری را دارید و می‌خواهید هزینه‌های سفرتان کمی کاهش یابد، به شما توصیه می‌کنیم که از ارز مسافرتی استفاده کنید، چرا که تاثیر زیادی در کمتر شدن هزینه مسافرت شما دارد. این مقاله را بخوانید تا به صورت کامل بیاموزید ارز مسافرتی چیست، چه مزایایی دارد و این ارز برای سفرکردن به چه کشورهایی تعلق می‌گیرد.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی مبلغی است که به عنوان کمک هزینه از بانک مرکزی یا بعضی از صرافی‌های معتبر دریافت شده و به افرادی که قصد مسافرت به بعضی از کشورهای خارجی را دارند، تحویل داده می‌شود.
این کمک هزینه به این صورت است که ارز مورد نیاز با قیمت کمتری نسبت به بازار به مسافر داده می‌شود. البته این نکته فراموش نشود که این مبلغ فقط ۱ بار در سال به هر فرد تعلق می‌گیرد. برای دریافت ارز مسافرتی باید در مرحله اول بلیط هواپیمای خود را خریده و سپس به یکی از بانک‌های مربوطه نشان دهید و حواله ارز مسافرتی مربوطه را دریافت کنید.

قبلا به هر فردی که قصد دریافت ارز مسافرتی را داشت، ۱۰۰۰ دلار آمریکا تعلق می‌گرفت ولی در سال‌های اخیر به ویژه از سال ۱۳۹۶ به بعد به دلیل افزایش ناگهانی قیمت ارز، ارز مسافرتی برای هرفرد را به ۳۰۰ دلار یا یورو کاهش دادند. مثلا اگر شما یک خانواده ۵ نفری باشید، ۱۵۰۰ دلار یا یورور به شما تعلق می‌گیرد.

گرفتن ارز مسافرتی چه مزایایی دارد؟

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، ارز مسافرتی فقط ۱ بار در سال و به مسافران خارج از کشور داده می‌شود. به این صورت که شما چه با هواپیما به سفر بروید و چه به صورت زمینی و با قطار و اتوبوس، تنها ۱ بار در سال فرصت دریافت ارز مسافرتی را خواهید داشت.
بزرگ‌ترین مزیت دریافت ارز مسافرتی پایین‌تر بودن قیمت آن نسبت به نرخ مصوب بازار است و با دریافت ۳۰۰ دلار می‌توانید هزینه‌های رفت و برگشت و پرداخت‌های خروجی را پرداخت کنید. علاوه بر این ارز مسافرتی بسیاری از هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد.

ارز مسافرتی

ارز مسافرتی به چه کشورهایی تعلق می‌گیرد؟

ارز مسافرتی یک بار در سال و به مسافران کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان، امارات، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، اوکراین، افغانستان، بحرین، ازبکستان، کویت، پاکستان، قطر و عمان تعلق می‌گیرد. علاوه بر این به مسافران کشورهای صربستان، تایلند، مالزی و کشورهای اروپایی مثل اتریش، هلند، آلمان و … ارز ۱۰۰۰ یورویی اختصاص می‌یابد.

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است؟

در جدول زیر مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی درج شده است.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی
حواله ارز مسافرتی
بلیط هواپیما
اصل کارت ملی
اصل گذرنامه
تکمیل فرم دریافت ارز
ویزای کشور مقصد
اصل رسید واریز عوارض خروج از کشور

ارز مسافرتی را از چه بانک‌هایی بگیریم؟

بعد از این که آموختید ارز مسافرتی چیست و چه مدارکی برای دریافت آن لازم است،  این سوال به ذهنتان خطور می‌کند که از چه بانک‌هایی این ارزهای مسافرتی را دریافت کنیم؟ برای دریافت ارز مسافرتی می‌توانید به بانک ملت(به صورت حضوری و آنلاین)، بانک تجارت، پارسیان، سامان و بانک ملی مراجعه کرده و پس از تحویل مدارک مورد نیاز ارز مسافرتی خود را دریافت کنید. برای دریافت ارز مسافرتی می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کرده و به درگاه اینترنتی بانک مورد نظر رفته و به صورت آنلاین ارز مسافرتی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

در زمان دریافت ارز مسافرتی چه نکاتی اهمیت دارد؟

در زمان دریافت ارز مسافرتی، رعایت چند نکته از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله:

  • دریافت فرم تقاضای ارز مسافرتی از بانک به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و از آنجایی که نرخ مبادلات ارز روزانه در حال تغییر می‌باشد، بنابراین قیمت دریافت ارز بر اساس نرخ روز محاسبه شده و در صورت تغییر آن نسبت به هفته قبل یا بعد، تعجب نکنید.
  • برای دریافت ارز مسافرتی در جهت زیارت لازم است نام شما در سامانه حج و زیارت قابل مشاهده باشد.
  • برای دریافت ارز مسافرتی لازم است که کلیه افراد یک خانواده که قصد رفتن به سفر را دارند، در بانک حضور داشته باشند. یعنی اگر شما یک خانواده ۳ نفری هستید و قصد سفر به خارج از کشور را دارید هر ۳ نفرتان باید به بانک مراجعه کنید.
  • در صورت تعویض گذرنامه یا دریافت گذرنامه المثنی لازم است نوع قبلی را به بانک ارائه داده تا مورد بررسی قرار بگیرد.
  • رز مسافرتی را چگونه در فرودگاه دریافت کنیم؟

    اگر قصد مسافرت از طریق فرودگاه امام خمینی را دارید، می‌توانید با مراجعه به بانک سامان، ملی و ملت ارز مسافرتی مورد نیاز خود را دریافت نمایید. علاوه بر این بانک ملی واقع در فرودگاه‌های ساری، اصفهان، اهواز، ارومیه و تبریز نیز به مسافران خدمات ارزی لازم را ارائه می‌دهند.

    چه زمانی برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنیم؟

    برای دریافت ارز مسافرتی، می‌توانید تا ۷ روز کاری پیش از تاریخ سفر خود نسبت به دریافت آن اقدام کنید. البته شما در روز سفر خود نیز می‌توانید با مراجعه به بانک ارز مسافرتی خود را دریافت کنید ولی لزوما بهتر است چند روز قبل این کار را انجام داده و آن را به تاریخ سفر خود محول نکنید.

    سخن نهایی

    با خواندن این مقاله آموختید که ارز مسافرتی چیست و دریافت آن چه مزایایی دارد. دریافت ارز مسافرتی باعث کاهش بسیاری از هزینه‌های شما در سفر می‌شود. در صورتی که شما تجربه مسافرت به خارج از کشور و استفاده از ارز مسافرتی را دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار