چاپ کد خبر: 47263
18 اسفند 1399

اول فارسTV|آنچه باید در مورد سریال پایتخت ۶ و فصل ۷ آن بدانید

پایتخت 6 2

این روزها زمان پخش فصل جدید سریال پایتخت ۶ برای نوروز ۱۴۰۰ یکی از مباحث جالب و پرطرفدار تلوزیون ایران شده است.بر اساس آخرین اعلام صدا و سیما قرار است این مجموعه همزمان با عید مبعث از شبکه ۱ سیما پخش شود.

مجموعه تلویزیونی «پایتخت» تا به امروز در شش فصل، قصه خانواده‌ای را تعریف می‌کند که علی‌رغم تمام مشغله‌های معیشتی و اجتماعی، در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و این اثر توانسته رتبه اول آمار رضایت مردم را از آن خود کند.مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۶» از عید مبعث روی آنتن می‌رود.

 خلاصه ۷ قسمتی پایتخت ۶ از ۲۱ اسفند همزمان با عید مبعث ساعت ۱۹:۳۰ بازپخش و دو قسمت جدید در روز‌های ۲۹ و ۳۰ اسفند از شبکه یک پخش می‌شود.

پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد. در نوروز سال ۱۳۹۲ فصل دوم این مجموعه پخش شد. پایتخت ۳ در نوروز ۱۳۹۳ و پایتخت ۴ در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد. پایتخت ۵ در نوروز سال ۱۳۹۷ و پایتخت ۶ در نوروز سال ۱۳۹۹ پخش شد. ۲ قسمت پایانی فصل ششم هم‌اکنون در مرحله تولید برای پخش در ۲۸ اسفند و شب سال تحویل نوروز ۱۴۰۰ می‌باشد. این مجموعه داستان زندگی یک خانواده مازندرانی را روایت می‌کند.

بالأخره بعد از کش و قوسِ فراوان، ۲۵ بهمن‌ماه، قسمت‌های باقیمانده “پایتخت” در مازندران کلید خورد و این خبر را الهام غفوری تهیه‌کننده سریال داد. او همچنین گفت:  تصویربرداری دو قسمت پایانی فصل ششم در مازندران آغاز شد، کاری که به خاطر کرونا ناتمام ماند و حالا کار شروع شده تا پرونده فصل ششم بسته شود. این روزها به رامسر رسیده است.

او همچنین درباره زمان پخش این دو قسمت باقیمانده، تأکید کرد: پخش قطعی نشده اما تلاش‌مان این است که در شب عید نوروز پخش شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد و کام مردم شیرین شود. 

فصلی که با فوت باباپنجعلی آغاز شد و بهبود فریبا پس از سال‌ها به ایران برگشت اما ماجراهایی پیش آمد که فهیمه را از شوهر سابقش دلسرد می‌کند.  بهتاش نیز که در فصل پنجم بیکار و آس و پاس بود حالا دروازه‌بان تیم فوتبال نساجی مازندران شده است و سیاسی شدن نقی معمولی، شخصیت اصلی قصه، یکی از دیگر جذابیت‌های سریال است.

یکی از نکات قابل توجه تغییر نویسنده است که آرش عباسی به عنوان نویسنده شناخته می‌شد اما دو قسمت پایانی “پایتخت۶” را محمد تنابنده نویسندگی می‌کند؛ البته مثل همیشه محسن تنابنده طراح، سرپرست فیلمنامه و مشاور کارگردان و بازیگردان سریال خواهد بود.

پایتخت ۱

فصل اول سریال ماجرای خانوادهٔ «نقی معمولی» را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند از شیرگاه به تهران کوچ کنند؛ اما هنگام ورود به پایتخت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند …صاحبخانه می‌میرد و وراث حاضر به تحویل خانه نمی‌شوند، بدین ترتیب در پی مشکلاتی که در تهران برای آنها پیش می‌آید مجبور می‌شوند مدتی را در کامیون ارسطو زندگی کنند…

پایتخت ۲ / پایتخت (فصل دوم)
نقی در گنبد و گلدسته سازی کار می‌کند و با کامیون ارسطو از طرف محل کارش، مسئول می‌شود یک گنبد و گلدسته را به روستایی در قشم ببرند. او با خانواده‌اش به همراه سرپرست بار راهی تهران می‌شوند تا گنبد و گلدسته را به صاحبش که در خانه سالمندان زندگی می‌کند نشان دهند و بعد به طرف مکان نصب بروند. در این بین اتفاقات بسیار جالبی از جمله مسابقه تلفنی، گیر افتادن در رستوران، بکسل کردن ماشین مسئولین شورا و عاشق شدن ارسطو می‌افتد…

پایتخت ۳ / پایتخت (فصل سوم)
ارسطو برای سومین بار عاشق شده‌است و قصد برپایی مراسم عروسی دارد. نقی که در حال ساخت خانه خود است، این مراسم را در همان خانه نیمه کاره برگزار می‌کند و شام مراسم را هم هما به عهده می‌گیرد. اوس موسی (معمار مشهدی ساختمان) به نقی اصرار می‌کند تا ستونی را وسط خانه نصب کند ولی نقی قبول نمی‌کند. مراسم برگزار می‌شود و بعد از شام هنگامیکه همه مشغول رقص و پایکوبی در طبقه دوم هستند ساختمان فرو می‌ریزد و همه مصدوم می‌شوند. چند هفته از این ماجرا می‌گذرد و نقی در خانه خواهرش فهیمه سکونت دارد و با ارسطو قهر کرده‌است. بهبود (همسر فهیمه) که جنگلبان است به گفته خودش در راه نجات جان پلنگ مازندران از دست شکارچی‌ها با برخورد تیر به لگنش جانفدایی کرده‌است و این قصه را همیشه با آب و تاب فراوان تعریف می‌کند. نقی که چند وقتی است بیکار شده تصمیم می‌گیرد در مسابقات کشتی پیشکسوتان شرکت کند…

پایتخت ۴ (۱۳۹۴)//پایتخت (فصل چهارم)
هما سعادت در انتخابات شورای شهر رأی می‌آورد و طرفداران او در منزلشان جمع می‌شوند. همسر چینی ارسطو در سانحه هواپیمایی مالزی جان خودش را از دست داده و این مسئله موجب شده تا کام ارسطو هر روز تلخ و تلخ‌تر بشود. نقی از همسرش درخواست می‌کند تا برای ساخت خانه فهیمه (خواهر نقی) مجوز بگیرد اما او این کار را خلاف می‌داند و هیچ رقمه زیر بار نمی‌رود. نقی به همراه اقوام و خویشانش و کمک اوس موسی دست به کار می‌شوند و خانه فهیمه را به‌طور پنهانی با آوردن مصالح از راه و بیراه می‌سازند… در این بین ماجراهایی از جمله ازدواج بابا پنجعلی، دعوای نقی و هما، حضور بهبود در آفریقا اتفاق می‌افتد…

پایتخت ۵ (۱۳۹۷)// پایتخت (فصل پنجم)
ارسطو ماشین شاسی بلند می‌خرد و خانواده را برای خوردن هویج بستنی می‌برد امّا در میانه راه ماشین چپ می‌کند و در آب می‌افتد. خانواده نقی معمولی بر سر این اتفاق صدمات شدیدی دیده‌اند و نقی برای این موضوع رابطه‌اش را با ارسطو قطع می‌کند. او برای عوض شدن روحیه خانواده پس از این حادثه، آن‌ها را به ترکیه می‌برد. در میانه‌راه، نقی با ارسطو روبرو می‌شود و درگیری لفظی بین این دو رخ می‌دهد اما پس از آن با هم صلح می‌کنند. آن‌ها در کشور ترکیه سوار بر بالن می‌شوند. مسئول هدایت بالن بر اثر مصرف مشروبات الکلی سکته کرده و منجر به مرگش می‌شود. سپس بالن آن‌ها را به سمت سوریه و جبهه داعش می‌برد…

قصهٔ سریال «پایتخت ۶» با فوت بابا پنجعلی و اهدای اعضای بدن او آغاز می‌شود. بهبود فریبا پس از سال‌ها به ایران بازمی‌گردد اما ماجراهایی برایش پیش می‌آید که فهیمه را از شوهرش دلسرد می‌کند. بهبود در این فصل به بیماری سندرم دست بی‌قرار مبتلا است. بهتاش که در فصل ۵ بیکار و آس و پاس بود، حالا دروازه‌بان باشگاه فوتبال نساجی مازندران شده‌است و به بازیکن فوتبال پیتر چک علاقه دارد و نقی معمولی هم سیاسی شده و راننده و محافظ شخصی نمایندهٔ مجلس است. هما همسر نقی هم گویندهٔ اخبار شده‌است. ارسطو با فردی به اسم کاووس ناخواسته وارد فروش موادمخدر می‌شود و از ماشین نقی که رانندهٔ نمایندهٔ مجلس است، برای جابجایی مواد استفاده می‌کند.

بازیگران مجموعهٔ پایتخت:

نقی معمولی

محسن تنابنده 1

 با بازی محسن تنابنده نام شخصیت اصلی سری سریال تلویزیونی ایرانی پایتخت است که از شبکه ۱ سیما پخش شده‌است. محسن تنابنده اظهار داشته که شخصیت نقی معمولی را با برداشت از خلق و خوی و شخصیت پسر خاله اش بازی کرده‌است. وی همچنین افزود که خانواده خاله وی اهل بندر گز استان گلستان بوده و تنابنده با فرهنگ و گویش مردم مازندرانی به‌ویژه اهالی استان گلستان آشنایی داشته‌است[۵]. «فدایی داری» (با خوشحالی و برای تشکر)، «بی‌تربیت» (معمولاً با لحن عصبی) و جملاتی نظیر «مگه میشه؟، مگه داریم» و «دست بندازم این دهنه ره جر بدم» از تکیه کلام‌های نقی معمولی است. ظاهر او با موهای فر و سبیل کامل می‌شود. شجاعت، غیرت و خانواده دوستی از صفات بارز نقی می‌باشد.
نشریه معتبر دنیای تصویر نقش نقی معمولی را جزء ۱۰۰ نقش ماندگار تاریخ سینما و تلویزیون ایران انتخاب کرد.

ارسطو

ارسطو

عامل بازی احمد مهران‌فر شخصیتی مخاطب پسند و با لهجه خاص خودش هر مخاطبی را جذب می‌کند؛ از جمله جذابیت او جربحث‌هایی است که با نقی دارد. او با یک زن چینی به نام چو چانگ (با نام اسلامی راحله چانگ) ازدواج کرد اما زن او در پایتخت ۴ با سقوط هواپیما فوت کرد. از تکیه کلام‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «آخ آخ آخ»، «حساس نشو حساس نشو»، «وات تو دو وات نات تو دو (به انگلیسی: What to do, what not to do)»، «فدای تو بشم من»، و «آی لاو یو داری پسر» و «پیرمرد پرحاشیه (خطاب به پنجعلی)» و همچنینجمله‌ای نظیر «چرا بچه بچه حرف می‌زنی تو؟» از تیکه کلام‌های ارسطو عامل است. دیالوگی از ارسطو عامل در فصل اول این سریال که بسیار مورد توجه قرار گرفت مربوط به سکانسی است که ارسطو برای ابراز علاقه به گلرخ از کلمه «تحت تأثیر» استفاده کرده‌است. همچنین در فصل ۶ دیگران را با عنوان «گُل» مورد خطاب می‌کرد. از دیگر دیالوگ‌های او که در فصل ۶ به کار رفته: «اسکندر زمانی، «یه لقمه نون بربری من بخورم یا اکبری»، «گل فرمایش کردی”، “لعنت به قفس، لعنت به دیوار»، «من حبس کشیده‌ام» می‌باشد.

 هما سعادت

هما سعادت
هما سعادت با بازی ریما رامین‌فر یکی از شخصیت‌های اصلی سریال است که نقش همسر نقی معمولی را اجرا می‌کند. از ویژگی‌های او می‌توان به شخصی با اعتماد به نفس بالا و پشتیبان خانواده اشاره کرد. او در فصل ۴ به شورای شهر پیوست اما در فصل ۵ به دلیل تصادف و تأثیرات آن بر اعصاب، از شورای شهر بیرون آمد. در فصل ۶ او شغل جدیدی پیدا کرد و گوینده اخبار شبکه مازندران شد.

بابا پنجعلی

بابا پنجعلی

 با بازی علیرضا خمسه یکی از شخصیت‌های اصلی سریال پایتخت است، بازی فوق‌العاده علیرضا خمسه در این شخصیت باعث محبوبیت آن شده‌است. بابا پنجعلی پدر نقی معمولی که بیمار آلزایمری است، از تکه کلام‌های او می‌توان به «شما حرف نزن»، «بخوابونم دهنش»، «نقی، ناهار نخردمه»، «صَدّامه؟»، «اَلِکی میگه»، «بوریم علی‌آباد»، «منم میام» و «عباس معصومیه؟» اشاره کرد. بابا پنجعلی در فصل ششم سریال سر میز صبحانه دچار سکته مغزی شد و درگذشت.

بهتاش فریبا 

behtash 1

با بازی بهرام افشاری یکی از شخصیت‌های محبوب سریال پایتخت است که بازی زیبای بهرام افشاری در این شخصیت باعث محبوبیت آن شده‌است. بهتاش فریبا دروازه‌بان چهارم باشگاه فوتبال نساجی مازندران و پسر بهبود فریبا و فهیمه معمولی است. بهتاش فریبا در اکثر اوقات مخالف دایی خود یعنی نقی معمولی است و در همه مباحث با او جربحث دارد. او همچنین به شدت علاقه‌مند به پدر و مادرش است. «اَی خِدااا»، «وِل هَکِن»، «من دیگه رد دادم» و «من پِتِر چِکِ ایرانم» (معمولاً با لحن عصبانی) از تکیه کلام‌های اوست. اولین حضور این شخصیت در پایتخت ۵ بود اما در فصل‌های قبلی به او اشاره شده بود.همچنین بهرام افشاری نقش شیرافکن فریبا که برادر بهبود و عموی بهتاش است را در فصل دوم بازی کرده‌است.

بهبود فریبا 

بهبود فریبا

با بازی مهران احمدی از شخصیت‌های سریال پایتخت است. بهبود داماد نقی، پدر بهتاش و بهروز و شوهر فهیمه معمولی است. وی محیط‌بان است. او برای مأموریت به آفریقا رفت اما به دست دزدان دریایی سومالی گروگان گرفته شد و درحالی که خانواده معمولی تصور داشتند او در آفریقا بر اثر بیماری سارس فوت شده اما در فصل ۶ با بیماری سندروم دست بیگانه (سانسور شده به دست بی‌قرار) به ایران بازگشت. از تکیه کلام‌های او می‌توان به «آقا» (با لهجه مازندرانی) و «در اصل» (معمولاً در آخر جملات با لهجه مازندرانی) اشاره کرد.

فهیمه معمولی

فهیمه معمولی

 با بازی نسرین نصرتی از شخصیت‌های سریال پایتخت است. فهیمه دختر پنجعلی معمولی، خواهر نقی و تقی معمولی، همسر بهبود فریبا، مادر بهتاش و بهروز و آرایشگر زنان است. تیکه کلام او خطاب قرار دادن دیگران با عنوان «آقا» و «خانوم» است. او همچنین وقتی که می‌ترسد کلمه ووویی را می‌گوید.

رحمت امینی شالیکار هزار جریبی 

139403230826182945478334

با بازی هومن حاجی‌عبداللهی از شخصیت‌های برجسته و محبوب سریال پایتخت است. رحمت دارای سه برادر به نام‌های رحمان و رحیم و رامین است و یک خواهر هم دارد. او را «رحمت خروس باز» و «رحمت شاسی» نیز خطاب می‌کنند. او قبلاً عاشق سوسن بود، اما بعد به فهمیه علاقه پیدا کرد و آن دو تصمیم داشتند ازدواج کنند که بهبود بازگشت و ازدواج آن‌ها به هم خورد؛ ولی بعد با خانم بیاتی ازدواج کرد. رحمت آرایشگر است و دارای آرایشگاهی با نام «فرهمند» است.

سارا و نیکا معمولی

سارا و نیکا معمولی

 خواهران دوقلو و دختران نقی معمولی و هما سعادت هستند. سارا فرقانی اصل و نیکا فرقانی اصل نقش این دو خواهر را بازی کرده‌اند. ارسطو در فصل سوم این دو خواهر را دوقلوهای افسانه ای خطاب کرده‌است.

5375208

بهروز فریبا که پسر فهیمه معمولی و بهبود فریبا و برادر بهتاش فریبا است. او پسر کوچک خانواده فریبا است. در فصل سوم فهیمه بهروز را حامله بود. در فصل چهارم بهروز نوزاد به تصویر کشیده شده‌است. در فصل پنجم نیز بهروز کودک حضور دارد. در فصل ششم اما ابوالفضل رجبی بهروز نوجوان را با ابروهای پیوسته به تصویر کشید که باعث محبوبیت این شخصیت شد. احترام نگذاشتن به بزرگترها و حمله کردن به سارا و نیکا از خصوصیات این شخصیت است.

تقی معمولی
تقی معمولی که برادر نقی معمولی و فهیمه معمولی است. نقش تقی را سلمان خطی بازی کرده‌است. جمیله معمولی همسر تقی است. 

جمیله معمولی
جمیله معمولی که همسر تقی معمولی است و توسط آتیه جاوید ایفا شده‌است. بهتاش فریبا او را ترمیناتور خطاب می‌کند. جمیله اغلب تقی را کتک می‌زند.

رحمان و رحیم
رحمان و رحیم امینی که برادران دوقلو رحمت امینی هستند. نقش این دو را مجتبی بلال‌حبشی / مصطفی بلال‌حبشی بازی می‌کنند. رحمان و رحیم به خوانندگی علاقه دارند و گیتار می‌زنند و می‌خوانند. رحمت در فصل پنجم می‌خواست رحمان و رحیم با سارا و نیکا ازدواج کنند اما هما و نقی کاملاً با این ازدواج مخالف بودند و با رحمت برخورد کردند.

اوس موسی
اوس موسی با بازی هدایت هاشمی که بنا است. وی در فصل سوم داشت به قول نقی عمارت او را می‌ساخت اما به اصرار نقی یک ستون مهم خانه را حذف کرد و همین باعث خراب شدن خانه و شکستن دست‌های اوس موسی شد. در فصل چهارم نیز اوس موسی در وسط سریال اضافه شد و در ساخت خانهٔ غیرقانونی به ارسطو و نقی کمک می‌کرد اما در نهایت آن خانه نابود شد. در فصل پنجم نیز با زنگ زدن به نقی باعث لو رفتن نقی و کشته شدن مرد عربی که همراه آنها بود توسط داعش شد.

چو چانگ راحله چانگ
چو چانگ (راحله چانگ)همسر چینی ارسطو که منگ هان ژانگ او را بازی کرد. وی در نهایت به خاطر سقوط هواپیما کشته شد. از خصوصیات او می‌توان علاقه داشتن به سورپرازیز کردن دیگران دانست.

طاهره دختر محمود نقاش
طاهره دختر محمود نقاش که گرچه فقط در فصل ششم با بازی عارفه معماریان حضور دارد، اما در تمام فصول به او اشاره شده‌است. او قبلاً همسایه نقی بوده و نقی قبل از هما خواستگار وی بوده‌است.

عضو کانال تلگرام اول فارس شوید

کانال تلگرامی همسریابی فوری

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار