چاپ کد خبر: 69746
12 مهر 1400

آنچه باید در مورد پولیپ روده بزرگ بدانید

پولیپ روده بزرگ یک توده کوچک از سلول‌هاست که در پوشش روده بزرگ ایجاد می‌شود. اکثر پولیپ‌های روده بزرگ بی ضررند. اما با گذشت زمان ممکن است به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند که شاید کشنده باشد.

به گزارش اول فارس ، پولیپ روده بزرگ درهر کسی می‌تواند ایجاد شود. اگر ۵۰ سال یا بیشتر دارید اضافه وزن دارید یا سیگاری هستید یا سابقه شخصی یا خانوادگی پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ دارید، در معرض خطر بیشتری هستید.

پولیپ روده بزرگ اغلب علائم ایجاد نمی‌کند. انجام آزمایشات غربالگری منظم مانند کولونوسکوپی بسیار مهم است، زیرا پولیپ‌های روده بزرگ در مراحل اولیه معمولاً با خیال راحت و به طور کامل برداشته می‌شوند.

 پولیپ روده 2
علائم:
از آنجا که اکثر افراد مبتلا به پولیپ روده هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند، ممکن است شما ندانید که پولیپ دارید تا زمانی که پزشک آن را در حین معاینه روده بزرگ تشخیص دهد.

با این حال برخی از افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

بهترین پیشگیری از سرطان روده بزرگ غربالگری منظم و برداشتن پولیپ‌ها است.

• خونریزی از رکتوم:

خونریزی از رکتوم (خونریزی مقعدی)

این می‌تواند نشانه پولیپ روده بزرگ یا سرطان یا سایر شرایط مانند بواسیر یا پارگی جزئی مقعد باشد.

• تغییر رنگ مدفوع:
خون می‌تواند به صورت رگه‌های قرمز در مدفوع شما ظاهر شود یا مدفوع را سیاه نشان دهد. تغییر رنگ همچنین ممکن است در اثر برخی غذاها، دارو‌ها یا مکمل‌های غذایی ایجاد شود.

• تغییر در عادات روده:
یبوست یا اسهال که بیش از یک هفته طول بکشد ممکن است نشان دهنده وجود پولیپ بزرگتر یا سرطان باشد. با این حال، برخی از شرایط دیگر نیز می‌توانند باعث تغییر در عادات روده شوند.
دردو برامدگی یک پولیپ بزرگ روده بزرگ می‌تواند تا حدی روده شما را مسدود کرده و منجر به گرفتگی شکم شود.

• نارسایی کمبود آهن:
خونریزی ناشی از پولیپ‌ها می‌تواند به آهستگی در طول زمان رخ دهد، بدون وجود خون قابل مشاهده در مدفوع خونریزی مزمن آهن مورد نیاز بدن برای تولید ماده‌ای را که به گلبول‌های قرمز اجازه می‌دهد اکسیژن را به بدن شما (هموگلوبین) منتقل کند از بین می‌برد.
نتیجه آن کم خونی ناشی از فقر آهن است که می‌تواند باعث احساس خستگی و تنگی نفس شود.

زمان مراجعه به پزشک:
در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:
درد شکم

خون در مدفوع شما
تغییر در عادات روده شما که بیش از یک هفته طول بکشد
در موارد زیر باید مرتباً از نظر پولیپ غربالگری شوید:
وقتی شما ۵۰ سال یا بیشتر سن دارید
شما دارای عوامل خطرناک مانند سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ هستید. برخی از افراد پرخطر باید غربالگری منظم را خیلی زودتر از ۵۰ سالگی آغاز کنند.

علل:
سلول‌های سالم به طور منظم رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند. جهش در ژن‌های خاص می‌تواند باعث تقسیم سلول‌ها شود حتی در مواقعی که به سلول‌های جدید نیاز نیست. در روده بزرگ و راست روده، این رشد نامنظم می‌تواند باعث ایجاد پولیپ شود. پولیپ‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از روده بزرگ ایجاد شوند.
دو دسته اصلی پولیپ‌ها وجود دارد: غیر نئوپلاستیک و نئوپلاستیک
پولیپ‌های غیر نئوپلاستیک: شامل پولیپ هایپر پلاستیک، پولیپ‌های التهابی و پولیپ‌های هامارتوماتوز هستند. پولیپ‌های غیر نئوپلاستیک معمولاً سرطانی نمی‌شوند.
پولیپ‌های نئوپلاستیک: شامل آدنوم و انواع دندانه دار هستند. این پولیپ‌ها در صورت داشتن زمان کافی برای رشد، امکان تبدیل شدن به سرطان را دارند.
بیشتر این پولیپ‌های روده بزرگ را آدنوم می‌نامند. پولیپ‌های دندانه دار بسته به اندازه و محل آن‌ها در روده بزرگ نیز ممکن است سرطانی شوند. به طور کلی، هرچه یک پولیپ بزرگتر باشد، خطر سرطان بیشتر است، به ویژه در پولیپ‌های نئوپلاستیک.

عوامل خطر:
عواملی که ممکن است در تشکیل پولیپ روده بزرگ یا سرطان نقش داشته باشند عبارتند از:

سن:
بیشتر افراد مبتلا به پولیپ روده بزرگ ۵۰ سال یا بیشتر دارند.
داشتن شرایط التهابی روده مانند کولیت اولسروز یا بیماری کرون روده بزرگ اگرچه خود پولیپ‌ها تهدید مهمی نیستند، اما داشتن کولیت اولسروز یا بیماری کرون روده بزرگ خطر کلی سرطان روده را افزایش می‌دهد.

سابقه خانوادگی:
اگر والدین، خواهر و برادر یا فرزند آن‌ها داشته باشند، احتمال ابتلا به پولیپ روده بزرگ یا سرطان بیشتر است.
اگر بسیاری از اعضای خانواده آن را داشته باشند، خطر شما حتی بیشتر است. در برخی افراد، این ارتباط ارثی نیست.

پولیپ روده 1

سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل:
تجزیه و تحلیل هشت مطالعه نشان داده است خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ در افرادی که روزانه سه نوشیدنی الکلی یا بیشتر مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد. مصرف الکل همراه با سیگار کشیدن نیز خطر را افزایش می‌دهد.
چاقی عدم ورزش و مصرف چربی مطالعات نشان می‌دهد که همه این عوامل می‌توانند خطر ابتلا به پولیپ را افزایش دهند. از سوی دیگر، افزودن فیبر بیشتر در رژیم غذایی و ورزش منظم می‌تواند خطر شما را کاهش دهد.

اختلالات پولیپ ارثی:
به ندرت افراد جهش‌های ژنتیکی را به ارث می‌برند که باعث ایجاد پولیپ روده بزرگ می‌شود. اگر یکی از این جهش‌های ژنتیکی را دارید در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید.
غربالگری و تشخیص زودهنگام می‌تواند از ایجاد یا گسترش این سرطان‌ها جلوگیری کند.

اختلالات ارثی که باعث ایجاد پولیپ روده می‌شوند عبارتند از:

سندرم لینچ که به آن سرطان روده بزرگ غیر پلیپوز ارثی نیز گفته می‌شود. افراد مبتلا به سندرم لینچ تمایل کمی نسبت به پولیپ روده بزرگ دارند، اما این پولیپ‌ها به سرعت می‌توانند بدخیم شوند.
سندرم لینچ شایع‌ترین نوع سرطان ارثی روده بزرگ است و همچنین با تومور‌هایی در سینه، معده، روده کوچک، مجاری ادراری و تخمدان‌ها همراه است.
پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)، یک اختلال نادر است که باعث می‌شود صد‌ها یا حتی هزاران پولیپ در مخاط روده شما در دوران نوجوانی ایجاد شود. اگر پولیپ‌ها درمان نشوند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تقریباً ۱۰۰ درصد است و معمولاً قبل از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد.
آزمایش ژنتیک می‌تواند به تعیین خطر FAP کمک کند.
سندرم گاردنر، نوعی FAP که باعث ایجاد پولیپ در روده بزرگ و روده کوچک شما می‌شود. همچنین ممکن است تومور‌های غیر سرطانی در قسمت‌های دیگر بدن از جمله پوست، استخوان‌ها و شکم ایجاد شود.
پولیپوز مرتبط با MUTYH (MAP))، وضعیتی مشابه FAP که در اثر جهش در ژن MYH ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به MAP اغلب در سنین جوانی دچار پولیپ‌های متعدد آدنوماتوز و سرطان روده می‌شوند.
آزمایش ژنتیک می‌تواند به تعیین خطر ابتلا به MAP کمک کند.
سندرم پوتز-جگرز، بیماری که معمولاً با ایجاد کک و مک در سراسر بدن از جمله لب‌ها، لثه‌ها و پا‌ها شروع می‌شود. سپس پولیپ‌های غیر سرطانی در سراسر روده ایجاد می‌شود. این پولیپ‌ها ممکن است سرطانی شوند، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.
سندرم پولیپوز دندانه دار وضعیتی که منجر به ایجاد چند پولیپ آدنوماتوز دندانه دار در قسمت فوقانی (سمت راست) روده بزرگ می‌شود. این پولیپ‌ها امکان سرطانی شدن را دارند و نیاز به نظارت و برداشتن دارند.
عوارض:
پولیپ برخی از پولیپ‌های روده بزرگ ممکن است سرطانی شوند. هرچه پولیپ‌های قبلی برداشته شوند، احتمال سرطانی شدن آن‌ها کمتر است.

جلوگیری:
با غربالگری منظم می‌توانید خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را تا حد زیادی کاهش دهید.
برخی تغییرات در شیوه زندگی نیز می‌تواند کمک کننده باشد:
عادات سالم را در پیش بگیرید: مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید و میزان مصرف چربی خود را کاهش دهید. مصرف الکل را محدود کرده و کلا مصرف دخانیات را کنار بگذارید: از نظر جسمانی فعال بمانید و وزن مناسب خود را حفظ کنید.
با پزشک خود در مورد کلسیم و ویتامین D صحبت کنید: مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف کلسیم ممکن است به جلوگیری از عود آدنوم روده بزرگ کمک کند.
اما مشخص نیست که آیا کلسیم فواید محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ دارد یا خیر مطالعات دیگر نشان داده است که ویتامین D ممکن است یک اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشد.
اگر در معرض خطر زیادی هستید گزینه‌های خود را در نظر بگیرید اگر سابقه خانوادگی پولیپ روده دارید مشاوره ژنتیک خیلی کمک کننده است.
اگر شما مبتلا به اختلال ارثی هستید که باعث ایجاد پولیپ روده بزرگ می‌شود، به کولونوسکوپی منظم در بزرگسالی نیاز دارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار