چاپ کد خبر: 79532
8 فروردین 1401

آنچه باید مسافران در باره خرید سوغاتی های شیراز بدانند

از شیراز هم زیباتر شهری داریم؟ شیراز با باغ‌های باصفا، سروهای بلند قامت و بوته‌های گل سرخ، گل سرسبد شهرهای ایران است.
اگر دلتان می‌خواهد هم به دل تاریخ هم به شهر شاعران شیرین سخن و هم باغ‌های زیبا سفر کنید، حتما به شیراز بروید.

به گزارش اول فارس ، همزمان با آغاز مسافرت‌ها و گردشگری در ایام تعطیلات نوروزی، کسب و کار مراکز خرید برای تهیه انواع سوغاتی رونق مجددی می‌گیرد. معمولا هر شهری انواع سوغاتی‌های مخصوص خودش را دارد.
اما برای خرید سوغاتی خوب و مناسب باید مراکز خرید و مکان‌‌های مناسب را شناخت. شیراز یکی از شهرهای مسافرپذیر ایران با فرهنگ غنی است که مسافران از این شهر امکان خرید انواع سوغاتی‌ها را دارند.

باغ ارم 1

شهر شیراز انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی مخصوص به خود را دارد و مسافران برای خرید سوغاتی دچار مشکل نمی‌شوند. اما انواع محصولات این شهر را باید از مکان‌های مختلف خریداری کرد. اگر فردی به شیراز سفر کند و قصد خرید سوغاتی‌های مختلف را داشته باشد، باید مکان‌های مناسب خرید هر نوع از محصولات این شهره را بشناسد.
این گزارش برای کمک به مسافران نوروزی، مکان‌های مناسب برای خرید هر نوع از سوغاتی‌های شیراز را معرفی می‌کند؛

خوراکی‌های معروف شیراز

اگر مسافران قصد داشته باشند تا خوراکی‌های معروف شیراز را به عنوان سوغاتی انتخاب کنند، نان یوخه، کلوچه مسقطی، عرقیات و بهار نارنج انتخاب‌های مناسبی هستند. نان یوخه شیراز به شیرینی کاک کرمانشاه شباهت دارد. این نان از مکان‌های مختلفی در خیابان لطفعلی خان زند، حافظ و … قابل تهیه است.

مسقطی شیراز

کلوچه مسقطی هم از خوراکی‌های معروف شیراز است که در اصل به لارستان استان فارس مربوط می‌شود. مسافرانی که قصد خرید این شیرینی نشاسته‌ای را دارند به راحتی از بازار وکیل می‌توانند آن را تهیه کنند.

اما دیگر سوغاتی‌های معروف شیراز بهار نارنج و عرقیات این شهر است. مسافران برای خرید بهار نارنج خوب بهتر است به سه راه احمدی شیرازی مراجعه کنند. انواع عرقیات هم از باغ ارم قابل تهیه است.

یوخا

یوخه شیراز

یکی دیگر از شیرینی های سوغات شیراز یوخه است. یوخه را با خمیری نازک درست می‌کنند. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند.

کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی

احتمالا با شنیدن نام کلوچه منتظر یک شیرینی شبیه به کلوچه های شمال هستید. اما اشتباه می‌کنید. کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است. البته نان برنجی شیراز یا همان کلوچه شیرازی با نان برنجی کرمانشاه فرق دارد.

faloodeh 1

فالوده شیرازی، یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه این شهر است. اگرچه نمی‌توانید فالوده را از شیراز به سایر شهرها سوغات ببرید، اما خودتان حتما امتحان کنید. فالوده شیرازی خوب و خوشمزه را پشت ارگ کریمخانی می‌یابید.

halva

حلوا شیرازی هم مثل فالوده است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید. حلوا شیرازی را در رستوران‌ها سفارش دهید، مخصوصا بعد از میل کردن کلم‌پلو شیرازی معروف.

عرقیات

شیراز شهر گل است. با وجود این همه گل خوشبو و زیبا، طبیعی است که تهیه عرقیات گیاهی و گلاب در این شهر رونق داشته باشد.

صنایع دستی

در شیراز هم مثل سایر شهرها، هنرمندان خوش‌ذوقی زندگی می‌کنند که آثارشان در میان سوغات این شهر قرار می‌گیرد. در ادامه با برخی از صنایع دستی شیراز آشنا می‌شویم.

khatamkari1

قلم زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع دستی ایرانی است. در این هنر، روی فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. آثار قلم زنی بر روی ظروفی نظیر گلدان و قندان فروخته می‌شود.

قلم زنی

منبت کاری در سوغات شیراز

منبت کاری در سوغات شیراز

آثار منبت کاری نیز از دیگر صنایع دستی شیراز است. منبت کاری، حکاکی و انجام کارهای دستی روی چوب است. تابلوهای منبت کاری سوغات زیبا و نفیسی برای نزدیکان‌تان هستند.

این شهر با برخی از صنایع دستی خاص هم شناخته می‌شود. مسافران با گشت و گذار در این شهر زیبا متوجه خواهند شد که قالی، گبه و گلیم، ظروف خاتم کاری، پارچه و نقره کاری شیراز هم منحصر به فرد هستند و گزینه مناسبی برای سوغاتی دادن محسوب می‌شوند.

افرادی که خواهان خرید سوغاتی‌های این چنینی هستند، به نظر به بازار وکیل شیراز سر بزنند. در این بازار انواع قالی، گبه و گلیم و همچنین پارچه در نقش‌ها و رنگ‌های مختلف به چشم می‌خورد.

نقره کاری‌های شیرازی هم از بازار وکیل قابل تهیه است. ضمن اینکه سرای مشیر شیراز و مغازه‌های اطراف آرامگاه حافظ هم گزینه‌های مناسبی برای خرید نقره کاری مرغوب و مناسب هستند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر سه شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

بعلت ترافیک زیاد در شیراز و شهرهای بزرگ تهیه سوغاتی آن شهر بعلت پراکندگی و دوری و ترافیک زیاد، خیلی سخت می باشد.پیشنهاد میشود که یک‌محل خاص و دایمی و کاملا بهداشتی اختصاص یابد به سوغاتی های هرشهر در آن شهر تا صنایع دستی و انواع خوراکی ها و … آن شهر را بتوان از آنجا تهیه نمود و امکانات پارکینگ و فضای سبز و پارک‌ هم باندازه کافی داشته باشند.
بدین صورت مسافران و حتی گردشگران خارجی و خود مردم آن استان از دردسر ترافیک و پراکندگی مراکز سوغاتی و اتلاف زمان و …نجات پیدا می کنند.
امیدهست که مورد قبول افتد.

آخرین اخبار