چاپ کد خبر: 66127
11 شهریور 1400

آواره شدن ۳۰۰ خانوار روستایی با وعده های پوچ مسئولین در استان فارس

سد رودبال 3

فارس نوشت :احداث سد رودخانه رودبال فارس که در نقاط جنوبی استان قرار دارد، ساخت آن به چندین سال قبل باز می گردد و به گفته مسئول فضای مجازی سپاه فجر استان، این سد قرار بوده در جهت منافع مردم آن منطقه باشد.

ایجاد این سد زیر آب رفتن تعداد زیادی از خانه ها را به همراه داشت و ساکنان آنجا را نیز بی خانمان و سردرگم کرده است،اما وعده های مسئولان به مردم بحران زده که از احداث مسکن جایگزین برای آنها سخن به میان آمده بود، حالا برای آنها تبدیل به یک رویا شده و تاکنون کسی پاسخگوی اعتراض آنها نبوده و هر یک از مسئولان ذیربط از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند.

به گفته دوستدار معاون اجتماعی سپاه فجر فارس، پس از ایجاد سد رودخانه رودبال خانه های تعداد سه روستای اطراف آن در پی تشدید بارندگی ها و سیلابی شدن رودخانه، به زیر آب و به طور کامل تخریب شد.

دوستدار می گوید: در آن زمان مسئولان وقت وعده و امید دوباره خانه دار کردن مردم آنجا را در دل آنها زنده کردند،اما با وجودگذشت چندین سال هنوز مردم بی سرپناه هستند.

در چند روز گذشته مردم آن منطقه که از وعده های پوچ مسئولان به ستوه آمده اند، باپلاکاردهایی از تصویر مزارع خود مقابل فرمانداری استهبان مراتب اعتراض خود را بیان داشتند.

پس از آن کاربری با انتشار تصویر اعتراضی یکی از اهالی آن محل در فضای مجازی گفته “تصویر سند بدقولی و بی تعهدی مسئولانی است که با ساخت سد، زمین زراعی حاصلخیز و خانه او را زیر آب بردند و بعد از ۱۵ سال به حداقل وعده هایشان هم عمل نکرده اند.”

سد رودبال

این کاربر در ادامه نوشته “۳۰۰ خانوار روستاهای رودبال با ساخت سد آواره شدند و کسی پاسخگوی آنها نیست.”

رودخانه رودبال از کنار منطقه رودبال عبور می‌کند و شهرهای داراب، ایج و استهبان از شهرهای مهم نزدیک به این رودخانه هستند.

سد رودبال یکی از دو سد ساخته شده بر روی رودخانه رودبال در کیلومتر ۲۲ جاده داراب – ایج در استان فارس واقع شده‌است (سد دوم که یک سد تنظیمی کوچک است، در کیلومتر ۱۲ جاده داراب – ایج و در حوالی شهرک فتح المبین ساخته شده‌است و کارایی آن تنظیم آب خروجی سد رودبال و ذخیره‌سازی آن با دبی خروجی کمتر می‌باشد).

این سد از نوع خاکی، سنگریزه‌ای با هسته رُسی است و ۸۳ متر ارتفاع دارد،حجم سد رودبال ۸۲ میلیون متر مکعب است. طول تاج این سد ۴۸۵ متر است و قابلیت تنظیم ۱۰۴ میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.

از طرف شمال شهرستان های نی‌ریز واستهبان، از طرف غرب شهرستان فسا، از طرف جنوب شهرستان داراب نزدیک‌ترین شهرستان‌های مجاور سد رودبال هستند که فاصله سد رودبال تا شهر داراب ۱۵ کیلومتر، تا استهبان ۶۰ کیلومتر و تا شهر ایج ۲۲ کیلومتر است.

وات 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار