چاپ کد خبر: 63693
18 مرداد 1400

آیا امیر تتلو به ایران باز خواهد گشت؟!

امیرحسین مقصودلو متولد۳۰ شهریور ۱۳۶۶ که با نام امیر تتلو شناخته می‌شود، خواننده و ترانه‌سرای ایرانی است که در سبک رپ، پاپ و آر اند بی فعالیت می‌کند. تتلو از نخستین خوانندگان سبک آر اند بی در ایران است که به شکل «زیرزمینی» کار کرد و توانست شهرتی به دست آورد.

امیر تتلو 5

در ماههای اخیر برخی حرف و حدیثها و شایعات از تمایل تتلو به بازگشت به ایران خبر داده اند.

خود امیر تتلو تاکنون از پاسخگویی به این گمانه زنی ها خودداری کرده است اما واقعیت زندگی امیر تتلو در خارج از ایران تلخ و سخت است.

بنظر میرسد امیر تتلو بدلیل رفتارهای مبتذل و تشویق جوانان به رفتارهای خلاف شوون اسلامی ، راه اندازی سایت قمار و فعالیت غلیه شوونان اخلاقی جامعه مورد پیگرد حقوقی واقع شود.

جنجال امیرتتلو در کلاب هاوس +فیلم

برخی از خبرها حاکی است برخی از دوستان تتلو بدنبال راهی هستند تا تتلو با کمترین برخورد قضایی به ایران بازگردد و بتواند به فعالیت های موسیقی  وخوانندگی اش ادامه دهد که تاکنون موفق نبوده اند.

هر چند در روزهای اخیر امیر تتلو سعی کرد با حضور در کلاب هاوس و سایر شبکه های تعاملی اجتماعی از خود چهره ای فرهنگی و علاقمن به سیاست نشان دهد و که البته با برخوردهای سرد و تندی نیز از سوی دیگران روبرو شده است.

برخی بر این اعتقادند که امیر تتلو میخواهد با نشان دادن گرایشات سیاسی و فرهنگی روشنفکرانه از خود فضایی ایجاد کند تا در صورت بازگشت به ایران و برخورد قضایی با وی بتواند حمایت طیفی از نخبگان سیاسی فعال در شبکه های اجتماعی را برای خود فراهم کند تا مانع از صدور احکام سنگین احتمالی قضایی علیه خود شود.

هر چه باشد امیر تتلو دز زندگی حرفه ای خود بعنوان یک خواننده پاپ با استفاده از اشعار رکیک و مبتذل دشمنی بخشهایی از فعالین فرهنگی و مذهبی کشور را برای خود تدارک دیده است و بدون شک در صورت بازگشت به ایران با حواشی زیادی روبرو خواهد شد.

تتلو 10

او از چهره‌های خبرساز و پرهوادار شبکه‌های اجتماعی پربازدید در ایران بوده‌است. حساب کاربری تتلو در اینستاگرام، به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین این سرویس، تاکنون دو بار بسته شده‌است. مخاطبان او عموماً دهه هشتادی‌ها هستند.

امیر تتلو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۶۶ در محله مجیدیه تهران با اصالتی آذری و در یک خانوادهٔ ۵ نفره زاده شد. مدتی به خاطر شغل پدرش در رشت زندگی کردند و امیر با توجه به وضع مالی خانواده‌اش، از نوجوانی کارگری کرده‌است. او دو خواهر بزرگ‌تر از خود نیز دارد. امیر تتلو مدتی در کارگاه نجاری و گاهی نیز در یک سوپرمارکت شاگرد بود. تحصیلات امیر تتلو، دیپلم ریاضی است.

امیر تتلو در سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد و با وبلاگی که امین دانکر، دوست نزدیک او ایجاد کرده بود به انتشار اثرهایش پرداخت. اندک اندک نامی در میان خوانندگان جوان آن روزها پیدا کرد. در سال ۱۳۹۰، تتلو نخستین آلبومش را با نام زیر همکف منتشر کرد. او همچنین آلبوم تتلیتی را در سال ۱۳۹۲ ارائه کرد که حاوی ۱۵ ترانه بود.

امیر تتلو 6

وی در ۱۲ آذر سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و پس از چند روز با قید وثیقه آزاد شد. چندی بعد، اخبار مبنی بر انتشار ندامت‌نامه‌ای از او و تلاشش برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

در ۸ بهمن ۱۳۹۸ احمد نوریان سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت امیرحسین مقصودلو به درخواست پلیس ایران در ترکیه خبر داد. وی گفت: «به علت پرونده‌های قضایی که برای تتلو در ایران تشکیل شده بود، اعلان قرمز اینترپل برای این فرد اعلام و وی در ترکیه بازداشت شد.» نوریان همچنین افزود: «تتلو در حال حاضر در بازداشت است و بعد از طی مراحل اداری انتقال وی به ایران، وی تحویل پلیس اینترپل ایران می‌شود.»

در همین حال برخی رسانه‌ها در ایران اعلام کردند وی در زمان اقامت خود در ترکیه و به درخواست مقامات قضایی جمهوری اسلامی به جرم آنچه «اشاعهٔ فساد» و «تحریک به مصرف روان‌گردان» نامیده شده، توسط پلیس ترکیه و به سبب اعلان اینترپل بازداشت شده‌است.

اندکی بعد هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «بازداشت به درخواست مراجع قضایی ایران از اینترپل انجام شده‌است.» ولی بررسی‌ها نشان داد که در صفحهٔ اعلان قرمز پلیس بین‌الملل، نام امیرحسین مقصودلو دیده نمی‌شود.

سپس محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور جمهوری اسلامی در ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ با «مجرم» نامیدن مقصودلو گفت: «مقدمات بازگشت این خواننده به زودی به کشور فراهم خواهد شد».

هواداران تتلو نیز با هشتگ «تتلو را آزاد کنید» برای آزادی او تلاش کردند و تجمعی در برابر محل نگهداری او انجام دادند و با امضا طوماری خواستار آزادی وی و جلوگیری از تحویل‌اش به پلیس ایران شدند. در همین باره، یک مقام پلیس ترکیه گفت «امیرحسین مقصودلو (تتلو) به دلیل نقض مقررات ویزا بازداشت شده‌است». این مقام پلیس همچنین تأیید کرده بود که در رابطه با مسائل مربوط به موادمخدر، «اخطار قرمز» برای او صادر شده‌است. پلیس ترکیه همچنین اعلام کرد تصمیمی برای تحویل دادن وی به ایران ندارد.

سرانجام تتلو پس از یک هفته بازداشت در روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ آزاد شد و با اعلام آزادی خود، از پلیس و مردم ترکیه که او را به پلیس جمهوری اسلامی تحویل ندادند و همچنین از تمام کسانی که خواستار آزادی وی شده و برای آزادی‌اش تلاش کرده بودند از جمله هیچ‌کس، رضا پیشرو، پویان مختاری، مسیح علی‌نژاد و طرفدارانش تشکر کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهوش ?? شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

انشالله برگردی سلطان

س سه شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

دیوونه هست برگرده

ناشناس یکشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

بیا توی ایران

آخرین اخبار