چاپ کد خبر: 49584
13 فروردین 1400

آیا بزاق انسان می‌تواند مانند مارها سمی باشد؟

مار 2

به گزارش اول فارس به نقل از روزنامه بریتانیایی «دیلی میل » محققان دانشگاه علم و صنعت «اوکیناوا» در ژاپن در یک پژوهش علمی توانستند، ژن‌های موجود در زهر « افعی گودال» (Crotalinae) که به داشتن بزاق سمی معروف‌ است را بررسی کنند.

بیش از ۱۵۰ گونه از این نوع افعی در آسیا و آمریکا زندگی می‌کنند.

دانشمندان ژاپنی می‌گویند بزاق انسان‌ها از نظر سمی بودن، ممکن است شبیه به چنین مارهایی شود، اما آنها تأیید می‌کنند که این اتفاق در آینده دور رخ خواهد داد.

بر اساس این گزارش ، دانشمندان ژاپنی بر اساس پژوهشی که در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شد، به این نتیجه رسیدند، که ژن مورد نیاز برای گسترش و ایجاد سم بزاقی، در خزندگان و پستانداران وجود دارد.

دانشمندان می‌گویند، انسان در آینده مثل مار سمی بزاق سمی ترشح خواهد کرد.

طبق این گزارش این پژوهش اولین شواهد ملموس از ارتباط اساسی مولکولی بین غدد سمی مارها و غدد بزاقی در پستانداران از جمله انسان را نشان می‎دهد.
بنابراین دانشمندان بر این باورند که غدد بزاقی پستانداران و غدد سمی موجود در مارها نقطه اشتراک قدیمی دارند که از صدها میلیون سال پیش، یعنی از زمان تقسیم این دو زیرگونه تاکنون ادامه داشته است.

آگینش باروا، محقق و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: «این اولین شواهد واقعی برای این تئوری است که غدد سمی مار از طریق غدد بزاقی اولیه ایجاد می‌شود.»

او افزود: «تبدیل شدن بزاق انسان به سم مانند مار در آینده قابل پیش‌بینی است اما این تغییر به شرایط خاص محیطی نیاز دارد».

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار